لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۳

«افزایش» همزمان واردات و تولید خودرو در ایران در سال گذشته


در عین حال که آمارهای گمرکی ایران نشان از افزایش چشمگیر واردات خودرو و قطعات خودرو به کشور دارد، تولید خودرو در کشور نیز در ماه‌های گذشته رشد بالای ۱۰ درصدی را تجربه کرده است.

خبرگزاری مهر روز دوشنبه، ۲۹ شهریورماه، به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت ایران، شاتا، گزارش داد که ۴۸۶ هزار و ۲۶۱ دستگاه انواع خودرو از ابتدای امسال تا پایان مردادماه گذشته تولید شد.

این رقم بیانگر افزایش ۱۰.۳ درصدی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته است.

از مجموع این میزان تولید، ۴۴۸ هزار و ۵۲۲ دستگاه خودروی سواری و بقیه وانت، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و غیره بوده است.

در همین حال تولید اتوبوس در ایران با بالای ۱۹ درصد، بیشترین رشد تولید را در سال جاری داشته است.

تنها در مردادماه ۱۱۷ هزار و ۳۳۹ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده است که در مقایسه با مردادماه سال گذشته ۳۹.۴ درصد افزایش یافته است.

در همین حال سازمان توسعه تجارت ایران نیز در گزارش ماهانه خود می‌گوید که ایران در پنج ماه سال جاری واردات خودرو را ۶۳ درصد افزایش داده و به رقم ۶۸۷ میلیون دلار رسانده است.

ایران همچنین واردات قطعات منفصله خودروهای سواری را ۲۹ درصد افزایش داده و طی پنج ماه سال به ۶۸۰ میلیون دلار رسانده است.

کل واردات کشور از فروردین تا پایان مرداد ۱۶ میلیارد و ۷۰۹ میلیون دلار شده است. به این ترتیب واردات خودرو سواری و قطعات منفصله آن در این مدت بیش از هشت درصد کل واردات ایران را شامل می‌شود.

تولید خودرو در ایران قبل از تحریم‌ها حدود ۱.۶ میلیون دستگاه در سال بود، اما این رقم در سال ۹۲ به یک‌سوم کاهش یافت.

تولید خودرو در ایران با لغو برخی تحریم‌ها در سال ۹۳ دوباره اوج گرفت، اما سال گذشته به علت رکود، تولید خودرو بیش از ۱۳ درصد افت کرد و به حدود ۹۷۶ هزار دستگاه رسید. این رقم ۴۰۰ هزار دستگاه کمتر از هدف‌گذاری دولت برای این سال بود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری را هدف‌گذاری کرده است.البته، آمارهای پنج ماهه نشان می‌دهد که ایران از هدف‌گذاری سال جاری نیز به میزان قابل توجهی عقب مانده است.

XS
SM
MD
LG