لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

سایپا «بی‌کیفیت ترین» برند ایرانی در بازار خودرو 


بر اساس آخرین بررسی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران شرکت سایپا با ۵.۱ ایراد فنی در هر خودرو پر ایراد‌ترین سازنده خودرو در ایران شناخته شد.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در جدید‌ترین گزارش خود به بررسی وضعیت کیفی خودروهای سواری از دیدگاه مشتریان پرداخته است.

گزارش اندازه گیری رضایتمندی مشتریان در سال ۱۳۹۴ (۲۰۱۵-۲۰۱۶) به بررسی وضعیت کیفیت اولیه خودروها و شاخص ایقس یا به عبارتی تعداد عیوب مشاهده شده در هر ۱۰۰ خودرو در سه‌ماهه اول مالکیت از نظر مشتریان می‌پردازد.

در این تحقیق با بیش از ۱۴۵ هزار نفر از مشتریان ایرانی مصاحبه شده است. شاخص IQS، در سال ۱۳۹۴ متوسط امتیاز ۴۳۲ را نشان می‌دهد؛ به عبارتی ۴.۳ ایراد در هر خودرو تحویل داده شده به مشتریان ایرانی که سه ماه از مالکیت آن می‌گذرد دیده شده است.

این آمار نشان می دهد که به‌طور متوسط شاخص ایقس با کاهش حدود ۷.۵ درصد نسبت به دوره پیش مواجه شده است. نتایج مطالعات مشابه در کشورهای ژاپن، چین و آمریکا در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهند که شاخص ایقس برای این کشور‌ها به ترتیب ۸۰، ۱۰۸ و ۱۱۲ است. در این مطالعه امتیاز پایین این شاخص بیانگر کیفیت بهتر خودروها است؛ بنابراین کاهش ۷.۵ درصد شاخص ایقس نشان از افزایش و بهبود کیفیت اولیه خودروها در سال ۱۳۹۴ نسبت به دوره گذشته است.

بر اساس این گزارش حدود ۳۰ درصد از عیوب مشاهده شده توسط مشتریان مربوط به بدنه و مونتاژ، ۵۰ درصد از عیوب مربوط به قطعات خودرو و ۲۰ درصد موارد عنوان شده از سوی مشتریان مربوط به طراحی است. در بخش بدنه و مونتاژ عمده مشاهدات مربوط به رگلاژ نبودن درب‌ها بوده است، همچنین در بخش‌های قطعات و طراحی بیشترین عیوب مشاهده شده به ترتیب مربوط به معیوب بودن قطعات موتور خودرو و بالا بودن مصرف سوخت است.

در این گزارش، رتبه‌بندی بر اساس برند خودروهای درحال تردد در ایران مورد مطالعه قرار گرفته است.

در این میان، مدل‌های خودرو لکسوس با برترین کیفیت در سال ۱۳۹۴ (۲۰۱۵-۲۰۱۶) در جایگاه نخست و به دنبال آن خودروهای BMW، تویوتا و آلفارومئو در جایگاه‌های دوم تا چهارم قرار گرفته اند. سایپا هم در میان تولید کنندگان ایرانی بدترین وضعیت را دارد.

در این گزارش خودرو‌هایی که در داخل کشور و با برند‌های خارجی تولید و مونتاژ می‌شوند، در دسته‌بندی برند‌های اصلی خود قرار گرفته‌اند؛ به‌عنوان مثال خودروی سوزوکی گراند ویتارا از محصولات ایران خودرو خارج شده و جزء محصولات برند سوزوکی دسته‌بندی شده است.

همچنین در این گزارش ، برترین خودروها از نظر کیفیت اولیه در نگاه مشتریان به تفکیک اتاق خودرو نمایش داده شده‌است در دسته خودروی هاچ بک کوچک برترین خودرو تویوتا یاریس، در بخش خودرو‌های کراس اوور بی‌ام و ایکس ۳ در بخش خودرو‌های متوسط شاسی بلند کیا سورنتو، در بخش کامپکت شاسی بلند لکسوس ان ایکس دو هزار ، در بخش هاچ بک متوسط آلفا رومئو جولیتا ، در بخش سدان پریمیوم کامپکت تویوتا یاریس ، در بخش کامپکت سدان تویوتا کرولا و در بخش سدان متوسط بهترین خودرو تویوتا کمری است.

در ادامه، امتیاز کلی شاخص ایقس به تفکیک سازندگان مورد مطالعه قرار گرفته‌اند که در این میان برندهای کشور آلمان به‌عنوان باکیفیت‌ترین و به دنبال آن برندهای خودروهای ژاپنی در جایگاه بعدی قرار گرفته اند.

در این گزارش بیش از ۳۸ درصد از تنوع مدل خودروها (منظور شمارگان تولید نیست بلکه تنوع مدل‌های ارائه شده است) در بازار ایران مربوط به برندهای چینی بوده و به دنبال آن برندهای فرانسوی در جایگاه دوم و برندهای کره‌ای، ژاپنی، ایرانی و آلمانی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

بر اساس گزارش دیگری از شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران که اخیرا منتشر شده، ۷۰ درصد خودروهای سواری تولیدی در ایران در پایین‌ترین سطح کیفی قرار دارند و تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

۲۲ درصد خودروهای سواری تولیدی نیز تنها دو ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند. هشت درصد خودروهای تولیدی نیز توانسته‌اند سه ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کنند.

مدتی است که تولید خودرو‌های چینی در ایران شدت گرفته اما این خودروها اکثرا در پایین‌ترین میزان کیفیت قرار دارند. تنها شش مدل از این محصولات توانسته اند دو ستاره کیفی بدست بیاورند.

نکته قابل توجه این است که هیچ کدام از سواری‌های تولیدی نتوانسته‌اند چهار یا پنج ستاره کیفی را کسب کنند. درواقع با کیفیت‌ترین سواری‌های تولید داخل تنها توانسته‌اند سه ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کنند.

در میان خودرو هایی هم که سه ستاره کیفیت را بدست آورده‌اند تنها دو خودرو تندر ۹۰ و رانا با ساخت داخل بالا و قیمت زیر ۵۰ میلیون تومان توانسته‌اند سه ستاره کیفیت را بدست بیاورد.

خودرو‌های دیگری که به ترتیب توانسته‌اند سه ستاره کیفیت را بدست بیاورند نیو مزدا سه مونتاژ شده در گروه بهمن با قیمت بالای ۱۰۰ میلیون تومان وکیا سراتو با قیمت بالای ۷۵ میلیون تومان و ساخته شده در سایپا است.

مدتی است که تولید خودرو‌های چینی در ایران شدت گرفته اما این خودروها اکثرا در پایین‌ترین میزان کیفیت قرار دارند. تنها شش مدل از این محصولات توانسته اند دو ستاره کیفی بدست بیاورند.

این خودرو‌ها شامل جک اس ۵، جک جی ۵،برلیانس اچ ۳۳۰،آریو ونیوام وی‌ام ۳۱۵ است .وضعیت بحرانی کیفیت خودرو‌ها داخلی بقدری است که بسیاری از خودرو‌های تولید داخل ایران مانند پراید و پژو ۴۰۵ وضعیت بحرانی تری نسبت به این محصولات چینی از نظر کیفیت دارند .

نکته قابل توجه در گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران افت شدید کیفیت محصولات شرکت پژو در ایران است در بهترین حالت پژو ۲۰۶ توانسته است دو ستاره کیفیت را بدست بیاورد.۲۰۶هم اکنون بالای ۶۰ درصد داخلی‌سازی شده است.

به غیر از پژو ۲۰۶، دنا دیگر خودرو ساخته شده در ایران با ساخت داخل بالا است که توانست دو ستاره کیفیت را کسب کند.

XS
SM
MD
LG