لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۲

ترور یک مقام فرمانداری در استان سیستان و بلوچستان


یک گزارش حاکی است که رئیس امور اجتماعی فرمانداری ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان صبح روز شنبه، ۱۹ مهر، در مقابل منزل خود هدف گلوله افراد مسلح «ناشناس» قرار گرفته و زخمی شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام باشنده، این مقام فرمانداری، روز شنبه در حالی که قصد عزیمت به محل کار خود را داشته در مقابل منزل مسکونی خود توسط «دو فرد مسلح» ناشناس مورد حمله قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، افراد مسلح که لباس ماموران شهرداری را به تن داشتند به محض خروج آقای باشنده از منزل او را با «کلت کمری» هدف قرار داده‌اند.

خبرگزاری مهر با اشاره به اصابت «سه گلوله» به آقای باشنده از« ناحیه شکم» و بستری شدن وی در بیمارستان خاتم‌الانبیا ایرانشهر نوشت که این مقام فرمانداری زنده مانده است.

فرماندار ویژه ایرانشهر گفته است که «هیچ توضیحی» درباره این حادثه ندارد.

ترور این مسئول فرمانداری شهرستان ایرانشهر پس از به قتل رسیدن چهار مامور نیروی انتظامی در شهرستان سراوان، دیگر شهر استان سیستان و بلوچستان، در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه گذشته رخ داده است.

حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی استان سیستان و بلوچستان، عصر چهارشنبه، ۱۶ مهر، اعلام کرده بود که سه مامور این نیرو در حین گشت‌زنی در منطقه سراوان توسط افرادی که آنها را «اشرار» خواند کشته شده‌اند.

به گفته آقای رحیمی، یک درجه‌دار نيروی انتظامی نیز روز پنج‌شنبه، ۱۷ مهرماه، بر اثر اصابت «موشک و راکت» به پايگاه «آسپيچ» سراوان کشته شده است.

در همین زمینه محسن داوودی، فرمانده نیروی انتظامی سراوان، روز جمعه، ۱۸ مهر، از دستگیری ۱۴ نفر خبر داد که، به گفته وی، «به نوعی» با مرگ چهار مامور نیروی انتظامی «مرتبط» بوده‌اند.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، روز جمعه، ۱۸ مهر، گفت: «نمی‌شود که در صفر مرزی بایستیم و از داخل خاک همسایه به ما ضربه بزنند و بعد به آنجا فرار کنند و در تحت چتر امنیتی سرویس‌های امنیتی آنها باشند؛ این حرف‌ها پذیرفتنی نیست.»

وی روز پنج‌شنبه نیز گفته بود: «برای ما قابل قبول نيست که خاک پاکستان به محل امن تروريست‌ها تبديل شود.»

مقامات ایران در سال‌های گذشته بارها پاکستان را متهم کرده‌اند که توان تامین امنیت مرزهای خود را ندارد و گروه‌های مسلح مخالف ایران در استان سیستان و بلوچستان از این ضعف دولت پاکستان بهره می‌برند.

در همین زمینه باقر حسینی، نماینده زابل در مجلس ایران، نیز روز شنبه، ۱۹ مهر، گفت: «از آنجا که کشور پاکستان هیچ عملی برای مقابله با تروریست‌ها انجام نمی‌دهد لذا ایران باید از خودش در مقابل این تروریست‌ها دفاع کند.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران از جلسه این کمیسیون با وزارت کشور درباره حادثه سراوان خبر داد و افزود: «در این جلسه قرار است از وزارت کشور درخواست شود تا نسبت به انسداد مرزهای شرقی کشور برنامه‌ای مشخص در دستور کار قرار دهد.»

وی همچنین حادثه سراوان را به گروه جیش‌العدل منتسب کرده و مدعی شد که پیش از کشته شدن عبدالرئوف ریگی سیاست اصلی جیش‌العدل «نزدیکی به گروه داعش» بوده، اما بعد از مرگ عبدالرئوف ریگی «موضوع ارتباط این دو سازمان کم‌رنگ‌تر شده است».

روز ششم شهریور رسانه‌ها از کشته شدن عبدالرئوف ریگی، از اعضای سابق «جیش‌العدل» و رهبر «جیش‌النصر»، خبر داده بودند. در حالی که رسانه‌های داخل ایران دلیل کشته شدن آقای ریگی را درگیری میان دو گروه عنوان کردند، خود گروه جیش‌العدل جمهوری اسلامی را متهم به قتل او کرده است.

XS
SM
MD
LG