لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

مقام مرزبانی «تبادل آتش» میان ایران و پاکستان را تکذیب کرد


فرمانده مرزبانی استان سیستان و بلوچستان خبر رسانه‌های پاکستان درباره تبادل آتش خمپاره میان نیروهای نظامی ایران و پاکستان در مرز دو کشور را تکذیب کرد.

رهام بخش حبیبی، فرمانده مرزبانی این استان، روز جمعه، دوم آبان، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس هر گونه درگیری در مرز ایران و پاکستان را تکذیب کرد.

ساعاتی پیشتر در روز جمعه، تلویزیون پاکستانی «سما» و نشریه «پاکستان تودی» گزارش داده بودند که نیروهای مرزی ایران صبح امروز پنج خمپاره به خاک پاکستان شلیک کرده‌اند.

به گفته این منابع خبری، نیروهای پاکستانی هم در پاسخ به شلیک‌های ایران اقدام به شلیک دو خمپاره به خاک ایران کرده‌اند.

پس از انتشار این خبر تعدادی از نمایندگان مجلس ایران ضمن انتقاد از نظامیان و دولت پاکستان بار دیگر این کشور را متهم کردند که توان کنترل مرزهای خود را«ندارد».

از جمله احمد شوهانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به خبرهای منتشر شده درباره این درگیری گفت: «متأسفانه نظامیان و مقامات پاکستانی به‌ جای مقابله با گروه‌های تروریستی امور دیگری را دنبال می‌کنند.»

وی در مصاحبه با خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی ایران، دولت پاکستان را متهم کرد که اقتدار لازم برای مقابله با گروه‌های به گفته او «تروریست‌ها و اشرار» را ندارد.

ابراهیم آقامحمدی، دیگرعضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز دولت پاکستان را مقصر اصلی ترورهای اخیر در شرق ایران دانست و افزود: «این دولت تروریست را پرورش می‎دهد و برای این ادعای خود سند و دلیل داریم.»

این نماینده مجلس همچنین خواستار احضار سفیر پاکستان در ایران به وزارت امور خارجه شد.

به دنبال وقوع درگیری‌های اخیر در مرزهای مشترک جمهوری اسلامی ایران و پاکستان و کشته و مجروح شدن شماری از مرزبانان ایران، سفیر پاکستان در تهران روز شنبه، ۲۶ مهر، به وزارت امور خارجه احضار شد.

بر اساس گزارش‌ها، حمله نیروهای مسلح به نیروهای انتظامی و مسئولان محلی در استان سیستان و بلوچستان در مهرماه به مرگ شش مامور نیروی انتظامی و یک مقام فرمانداری منجر شده است.

یک روز پیش از احضار سفیر پاکستان به وزارت امور خارجه ایران، واسی خان، سخنگوی گشت مرزی پاکستان، اعلام کرده بود که نيروهای مرزبانی ايران، يک افسر پليس مرزی این کشور را کشته و چهار سرباز پاکستانی را زخمی کرده‌اند.

به گفته مقامات پاکستانی، نيروهای مرزی این کشور در حال تعقيب يک خودروی مشکوک با دو سرنشين بودند که مرزبانان ايرانی به روی اتومبیل آنها آتش گشوده‌اند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران روز سه‌شنبه، ۲۹ مهر، در این باره گفته بود که نیروهای پاکستانی در تاریکی شب و هنگامی که لباس سیاه به تن داشتند وارد خاک ایران شده‌اند.

حسین ذوالفقاری گفته بود: «مقامات پاکستانی مدعی شدند که مرزبانان آنان در تعقیب اشرار وارد خاک ایران شدند، اما این تنها یک ادعاست و ما نمی‌توانیم آن را تایید کنیم.»

مقامات ایران همواره حکومت پاکستان را متهم می‌کنند که از تامین امنیت مرزهای خود با ایران ناتوان است و به تروریست‌ها و گروه‌های مسلح اجازه ورود به خاک ایران و اقدامات مسلحانه علیه نیروهای ایرانی را می‌دهد.

XS
SM
MD
LG