لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۳

ظریف در دیدار با ابراهیمی:‌ اگر از ایران دعوت شود، در ژنو ۲ شرکت می‌کنیم


محمدجواد ظریف و اخضر ابراهیمی
محمدجواد ظریف و اخضر ابراهیمی
محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، روز شنبه پس از دیدار با نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب گفت که تهران اگر برای شرکت در اجلاس ژنو ۲ دعوت شود، اين دعوت را قبول کرده و در اين اجلاس شرکت خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، آقای ظريف که روز شنبه، چهارم آبان، پس از ديدار با اخضر ابراهيمی، نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه، در کنفرانس مشترک خبری با او حاضر شده بود تاکيد کرد که شرکت احتمالی ايران در اين اجلاس «برای کمک به يافتن راه‌حل سياسی» خواهد بود.
در اين کنفرانس خبری، آقای ابراهيمی شرکت ايران در نشست ژنو ۲ را «طبيعی و ضروری» توصيف کرد و گفت که دبيرکل سازمان ملل و دبيرکل اتحاديه عرب نيز با او در اين باره هم‌عقيده‌اند.
اما او تاييد کرد که هنوز نه از ايران و نه از هيچ کشور ديگری برای شرکت در اين اجلاس دعوت نشده و ابراز اميدواری کرد که اين دعوت صورت بگيرد.
پيش از اين دبيرکل اتحاديه عرب اعلام کرده بود که کنفرانس ژنو ۲ با دستور گفت‌وگوهای صلح ميان دولت سوريه و مخالفانش روزهای ۲۳ و ۲۴ نوامبر، ۲ و ۳ آذر، در ژنو سوئيس برگزار خواهد شد.

با این حال نماينده دبيرکل سازمان ملل و اتحاديه عرب درباره سوريه با ابراز بی‌اطلاعی از تاريخ دقيق برگزاری اين کنفرانس، صرفا درباره برگزاری آن در «آينده نزديک» ابراز اميدواری کرد.
از ايران برای شرکت در کنفرانس ژنو ۱ دعوت نشده بود. حضور ايران در کنفرانس ژنو ۲ نيز مخالفانی مانند فرانسه و موافقانی مانند روسيه دارد. بريتانيا و ايالات متحده آمريکا هم درباره سودمند بودن حضور ايران در اين کنفرانس ابراز ترديد کرده‌اند.
از سوی دیگر برخی از مهم‌ترين گروه‌های سياسی مخالف بشار اسد نيز اعلام کرده‌اند در اين کنفرانس شرکت نمی‌کنند و هم‌اکنون تلاش‌های گسترده بين‌المللی با هدف جلب رضايت آنها برای حضور در اين نشست در حال انجام است.

دولت سوريه در عين ابراز بدبينی نسبت به اهداف و نتايج اين کنفرانس، گفته است که يک هيئت عالی‌رتبه سياسی به رياست وليد معلم، وزير امور خارجه اين کشور، در اجلاس ژنو ۲ حضور خواهد يافت.
جمهوری اسلامی در کنار روسيه بزرگ‌ترين حامی و متحد دولت بشار اسد در سوريه است.

بحران سوريه که دو سال و نيم پيش ابتدا با تظاهرات عمومی برای درخواست اصلاحات سياسی در اين کشور آغاز شد، با سرکوب خشونت‌بار توسط دولت و ارتش سوريه، رفته‌رفته به يک جنگ داخلی تمام‌عيار در اين کشور تبديل شد.
در اين مدت بيش از ۱۰۰ هزار نفر از مردم سوريه کشته و ميليون‌ها تن زخمی يا آواره شده‌اند.
محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، در کنفرانس خبری مشترک با اخضر ابراهيمی گفت که «ايران تمايل دارد به پايان دادن وضعيت بسيار ناگوار در سوريه کمک کند».
آقای ظريف تاکيد کرد که ايران تلاش دارد «يک راه‌حل واقع‌بينانه برای اين مشکل بزرگ که خطری برای منطقه ايجاد کرده شکل بگيرد» و افزود: «می‌توان کمک کرد گروه‌های مختلف سوری در نشست ژنو ۲ به عنوان يک اجماع ويژه‌ بين‌المللی که توافق عمومی در مورد آن وجود دارد در کنار هم برای رسيدن به راه‌حل تلاش کنند.»
به گفته وزير خارجه ايران، وظيفه کشورهای منطقه ازجمله ايران و ساير کشورهای دارای نفوذ اين است که «طرف‌های مختلف سوريه را برای گفت‌وگو با هم همان‌ طور که نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل نيز بر آن تاکيد دارد کمک کنند».
او گفت که «اين وظيفه مردم سوريه و گروه‌های مختلف سوری است که در مورد نوع راه‌حل و روش رسيدن به آن با هم توافق کنند».
XS
SM
MD
LG