لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۲

بشار اسد در مورد موفقیت کنفرانس صلح ابراز تردید کرد


بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، روز دوشنبه ۲۹ مهر ماه، در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی لبنانی «میادین» با ابراز تردید در مورد موفقیت کنفرانس بین‌المللی صلح در مورد آن کشور گفت «هنوز آنچه برای فرجام یافتن این کنفرانس لازم است مهیا نشده است».

رئیس‌جمهوری سوریه، کشوری که بیش از دو سال و نیم است در جنگی داخلی به سر می‌برد، می‌گوید گروه‌های مخالف او که به کنفرانس صلح دعوت شده‌اند، بیش از آنکه نماینده مردم سوریه باشند، نماینده قدرت‌های خارجی هستند.

کنفرانس صلحی که به «ژنو ۲» مشهور است، نشستی‌ست بین‌المللی که قرار است با همکاری سازمان‌های فرادولتی و بین‌المللی برپا شود تا برای برون‌رفت از بحران سوریه راهی بیابد.

رئیس‌جمهوری سوریه می‌گوید «هنوز هیچ تاریخی برای این کنفرانس اعلام نشده است».

دبیر کل اتحادیه عرب یک روز پیش از پخش این مصاحبه گفته بود این کنفرانس در روزهای ۲۳ و ۲۴ نوامبر (آغاز آذر ماه) برگزار خواهد شد؛ البته اخضر ابراهیمی، نماینده ملل متحد در امور سوریه، همان زمان گفته بود هنوز تاریخی رسمی برای این کنفرانس مشخص نشده است.

آقای ابراهیمی روز شنبه گفته بود برای جلب حمایت دولت‌های منطقه از کنفرانس ژنو ۲، به‌زودی به قطر، ترکیه و ایران سفر خواهد کرد. بنا بر گزارش‌ها او هفته آینده نیز به سوریه می‌رود.

بشار اسد در گفت‌وگوی خود با «میادین» می‌گوید «امیدواریم این بار که آقای ابراهیمی به سوریه می‌آید، بداند چگونه باید با سوریه عمل کند و محدودیت اختیاراتی که برعهده‌اش گذاشته شده را بشناسد».

گروهی از مخالفان نیز مانند بشار اسد در مورد موفقیت کنفرانس صلح ابراز تردید کرده‌اند. هر چند دولت سوریه پیشتر اعلام کرده بود در این کنفرانس شرکت خواهد کرد.

همانطور که اسد، مخالفان را نمایندگان کشورهای خارجی می‌داند، مخالفان نیز خواهان کناره‌گیری او از قدرت هستند تا پس از آن بتوان به بحران خاتمه داد.

رئیس‌جمهوری سوریه می‌گوید اینکه او در انتخابات سال ۲۰۱۴ میلادی در سوریه شرکت خواهد کرد «بستگی به خودش و مردم» دارد. هر چند می‌گوید «مانعی برای شرکت در این انتخابات» نمی‌بیند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، کشوری که در کنار روسیه در پی برپایی «ژنو ۲» است ۲۲ مهرماه پس از دیدار با اخضر ابراهیمی گفته بود تنها راه پایان بحران سوریه این است که یک دولت انتقالی، جایگزین دولت بشار اسد رئیس جمهوری کنونی این کشور شود. پیشتر نیز آمریکا چنین چیزی را بیان کرده بود.

به‌نظر می‌رسد خواست آمریکا در دیدار هفته آینده آقای ابراهیمی و اسد بار دیگر مطرح شود و از این روست که رئیس‌جمهوری سوریه گفته است این نماینده ملل متحد «پیش از آنکه از او بخواهد از قدرت کناره گیرد، باید دوبار فکر کند».

آقای ابراهیمی در پایان سال ۲۰۱۲ از رئیس‌جمهوری سوریه خواسته بود از قدرت کناره گیرد تا خاتمه جنگ داخلی در سوریه میسر شود.

از آن زمان تا کنون جنگ داخلی سوریه همچنان ادامه داشته و طی ماه‌های گذشته استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی در آن به این بحران ابعاد تازه‌ای نیز بخشیده است.

بیش از صد هزار نفر در این جنگ داخلی کشته شده‌اند و سازمان ملل پیش‌بینی کرده است در سال آینده میلادی بیش از هشت میلیون آواره سوری، بیش از یک سوم کل جمعیت، به کمک احتیاج خواهند داشت.
XS
SM
MD
LG