لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۷

گفت‌وگو با مهندس ایرانی که از ملکه بریتانیا نشان شوالیه گرفت


سر حسین یاسایی
سر حسین یاسایی
یک دکترمهندس ایرانی مقیم لندن و مدیرعامل شرکت بزرگ «ایمجینیشن تکنالجیز» به علت خدماتی که به صنعت کامپیو‌تر ارائه کرده لقب «سر» دریافت کرده است.

حسین یاسایی که مدرک دکترای خود در رشته الکترونیک و مهندسی ارتباطات را در سال ۱۹۷۹ از دانشگاه بیرمنگام انگلیس دریافت کرده، مدیرعامل شرکتی است که در بازار بورس لندن بیش از یک میلیارد پوند ارزش دارد و نزدیک به ۱۳۰۰ تن در آن به کار مشغولند.

رادیوفردا در گفت‌و‌گو با حسین یاسایی ابتدا درباره دلایل دریافت لقب «سر» ‌یا نشان شوالیه بریتانیا از وی می‌پرسد.

سر حسین یاسایی در لندن: فکر کنم به احتمال زیاد شنوندگان شما آگاه هستند که در انگلیس افتخار بزرگی به نام «نایت‌هود» [شوالیه] هست که که هر سال ملکه انگلیس به افراد کمی که سهم بزرگی در پیشرفت قسمت‌ها و محوطه‌های مختلف داشته‌اند، این افتخار را می‌دهند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:18 0:00
لینک مستقیم

در مورد من دلیل رغبت به کمک کردن و شرکت کردن در طول چندین سال در پیرامون تکنولوژی و فناوری بالا و همچنین درباره نوآوری و اختراعات در دستگاه‌ها و محصولات الکترونیک و کامپیوتری بوده است. به‌خصوص در رابطه با تلفن‌های همراه و اسمارت‌فون‌ها و تلویزیون و رادیوهای دیجیتالی و دستگاه‌های راه‌یابی و سرگرمی در ماشین‌ها و خودرو‌ها بوده است.

به تلفن‌های همراه اشاره کردید. در خبر‌ها آمده بود که شرکت شما به نام «امجینیشن تکنالجیز» در تهیه برخی اپلکیشن‌های آی‌فون نقش داشته است. ممکن است کمی توضیح بدهید که شرکت شما اساسا چه کاری انجام می‌دهد؟

شرکت من دو بخش دارد. یک بخش اساسی آن که تمرکزش بر تکنولوژی و فناوری اصلی و در حوزه سخت‌افزار و در مورد چیپ‌های الکترونیکی است. این گونه محصولات در تلویزیون‌ها، تلفن‌ها و سایر دستگاه‌ها استفاده می‌شوند و اکثر شرکت‌های بزرگی که محصولات الکترونیکی دارند، مثل سامسونگ، موتورولا و اپل همگی آنها از تکنولوژی ما استفاده می‌کنند.

بخش دوم شرکت من به اسم «پیور» که به فارسی می‌شود «خالص» محصولاتی تولید می‌کند که مستقیما در بازار به فروش می‌رسد، محصولاتی مانند رادیوهای دیجیتالی، رادیوهای اینترنتی که با آنها می‌شود هر رادیویی را در هر جای دنیا با آن گوش کرد- مثلا می‌شود رادیوفردا را در هر جای دنیا با آن گرفت- و بلندگوهای بی‌سیم و دستگاه‌های دیگری که برای آینده منازل و در ارتباط با دستگاه‌های مرتبط با اینترنت در حال ساخت آن هستیم.

آقای سِر حسین یاسایی، شما در سال ۱۹۷۹ از دانشگاه بیرمنگام در رشته الکترونیک و مهندسی ارتباطات دکترا گرفته‌اید. در این سی و اندی سال چه فعالیت‌هایی داشته‌اید؟ آیا همیشه کارتان منحصر بوده است به علوم کامپیوتری؟

وقت بسیار سریع می‌گذرد و من متوجه نشدم که ۳۳ سال از زمان اخذ دکترایم گذشته است. به هر صورت من دکترایم را از دانشگاه بیرمنگام دریافت کردم و تحقیقاتم را تا دو سه سال در آنجا ادامه دادم.

همزمان با این کارم در دانشگاه برای چند شرکت مختلف انگلیسی کارهای مشورتی انجام می‌دادم. بعد از آن چند سال من به یک شرکت به اسم ایماس که یکی از مهم‌ترین شرکت‌های انگلیسی در طرح و تولید چیپ‌های الکترونیکی است پیوستم.

پس از چندی یک شرکت بزرگ‌تر به نام استیو ماکرو شرکت ایماس را خریداری کرد و این کار باعث افزایش فعالیت‌های من شد. کار من در رابطه با فناوری محصولات جدید برای تلویزیون‌های دیجیتالی و کامپیوترهای آینده بود. در واقع اولین چیپ برای تلویزیون‌های دیجیتالی در گروه من طراحی شد.

آقای یاسایی، وقتی که شنیدید نشان شوالیه و لقب سر را از ملکه انگلستان به واسطه خدماتی که در عالم صنعت ارائه داده‌اید، دریافت خواهید کرد به شما چه احساسی دست داد؟

اولین احساس من تعجب و سرور خیلی زیاد بود. بعد از احساس فروتنی از این که چنین افتخار بزرگی نصیبم شده است. به نظر من موفقیت در زندگی به همراهی و همکاری زیاد با دوستان و خانواده است. از این نظر این افتخار تنها برای من نیست، بلکه برای آنها هم هست.

آیا دریافت لقب سر تاثیری در فعالیت‌های شما خواهد گذاشت؟

افتخار دریافت لقب سر یک شناخت و افتخار خیلی مهمی است. در اکثر کشورهای دنیا هست و از نظر کاری این لقب یک جایگاه بالاتری به من می‌دهد تا بتوانم از فعالیت‌هایم در حوزه تکنولوژی در سطح بین‌المللی و در پیشرفت اقتصاد کشور موثر باشم.

آیا ایمجینیشن تکنالجیز در کشورهای دیگر هم شعبه دارد؟

تمام محصولاتی که ما می‌فروشیم در ساخته‌های شرکت‌های بزرگ و مختلف دنیا به کار می‌رود، مثلا محصولات تکنولوژی ما در ایران هم می‌تواند از سوی شرکت‌های بزرگی که تلفن و تلویزیون و دستگاه‌هایی از این قبیل می‌سازند، استفاده شود.

در حال حاضر فعالیت مستقیم ما فقط در کشورهای غربی و شرق دور مانند کشورهای ژاپن، کره جنوبی و چین است که از مشتری‌های ما هستند.

آیا در شرکت شما که بیش از ۱۳۰۰ نفر کار می‌کنند، کارمندان ایرانی هم دارید؟

بله. در شرکت ما تعداد زیادی ایرانی هم مشغول به کارند. شرکت ما در واقع خیلی انگلیسی است و در تمام اروپا و در کشور آمریکا و هند هم شعبه‌هایی داریم و کارکنان ما از انواع و اقسام ملیت‌های مختلف هستند.

آقای یاسایی، شرکت شما در بازار بورس بیش از یک میلیارد پوند ارزش دارد؟ آیا قصد دارید که باز هم این شرکت را گسترش دهید؟ و به کدام مسیر قصد دارید بروید؟

توجه و حساسیت ما این است که شرکت بزرگ‌تر بشود. من نمی‌توانم بگویم از کجا و چقدر. اما امیدوارم که این شرکت بزرگ‌تر و موفق‌تر بشود.

شما به عنوان یک ایرانی که در انگلیس و در صحنه بین‌المللی موفق شده‌اید و موفق به دریافت لقب سر هم شده‌اید، می‌توانید به طور خلاصه بگویید که راز موفقیت شما در چیست؟

پاسخ به این سوال خیلی خیلی مشکل است. اما من به بچه‌های خودم هم می‌گویم که شما مهم‌ترین عالم موفقیت این است که اول از خودتان بپرسید چه چیزهایی در زندگی برای‌تان مهم است؟ بعد در مورد‌‌ همان پشتکار داشته باشید و دنبالش کنید. اگر آدم‌ها پشتکار داشته باشند و سعی کنند، خیلی کار‌ها برای‌شان به انجام می‌رسد.
XS
SM
MD
LG