لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۶

سفارت بریتانیا در ایران تا پایان ۹۳ بازگشایی می‌شود


رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و بریتانیا در مجلس ایران روز جمعه، ۱۴ آذر، پیش‌بینی کرد که سفارت بریتانیا در تهران تا پایان سال ۹۳ بازگشایی شود و گفت که در اولین گام «باید با راه‌اندازی بخش کنسولی این سفارت» به مردم ایران ویزا داده شود.

عباسعلی منصوری آرانی، نماینده مجلس، در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی، گفت: «ما عجله‌ای برای بازگشایی سفارت نداریم و البته تمایل هم نداریم این سفارتخانه بازگشایی نشود.»

آقای منصوری آرانی اضافه کرد: «اگر بازگشایی در تهران صورت بگیرد، باید مشکل ویزا مرتفع شود و اولین بخش سفارت باید فعال شدن بخش کنسولی باشد.»

وی تصریح کرد: «برای ما قابل قبول نیست که سفارت در تهران بازگشایی شود، ولی اتباع ما برای ویزا به سایر کشورها مراجعه کنند.»

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز چهارشنبه، ۱۲ آذر، گفته بود کهفعال شدن سفارتخانه‌های بریتانیا و ایران در دو کشور «گام به گام و به طور تدریجی» در حال انجام است.

پس از حمله نيروهای موسوم به «دانشجويان بسيجی» به سفارت بريتانيا در آذرماه سال ۱۳۹۰، اين کشور سفارت خود را در تهران بست و خواستار خروج ديپلمات‌های ايرانی و خانواده‌های آنها از خاک بريتانيا شد.

در حال حاضر ايران و بريتانيا کاردار غيرمقيم در کشورهای يکديگر دارند.

پس از دیدار حسن روحانی، رئيس ‌جمهور ايران، با ديويد کامرون، نخست‌وزير بريتانيا، در دوم مهرماه که نخستين ديدار عالی‌ترين مقام‌های اجرايی دو کشور از ۳۶ سال پيش تاکنون به شمار می‌رفت احتمال بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور قوت گرفت.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و بریتانیا در مجلس ایران روز جمعه در ادامه سخنان خود گفت: «طرفین منتظر هستند زمینه برای بازگشایی سفارتخانه‌ها فراهم شود.»

وی اضافه کرد: «انگلیس برای ما خط قرمز نیست که سفارتخانه‌اش در تهران بازگشایی نشود و مشکل قانونی هم برای بازگشایی سفارت این کشور در تهران نداریم.»

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: «فکر می‌کنم سفارت انگلیس در تهران تا پایان امسال بازگشایی شود.»

فیلیپ هموند، وزیر خارجه بریتانیا، روز سه‌شنبه، چهارم آذر، در پاسخ به سوال یک نماینده حزب کارگر این کشور، در مورد علت باز نشدن سفارت بریتانیا در تهران گفته بود: «با مقام‌های ایران در این باره مذاکراتی داشته‌ایم، اما نتوانسته‌ایم درباره مسائل فنی چون تامین تجهیزات لازم برای سفارتخانه و خدمات صدور ویزا به توافق برسیم.»

تجهیزات و کامیپوترهای سفارت بریتانیا در تهران در جریان حمله سه سال پیش شماری از بسیجیان به ساختمان آن آسیب جدی دید.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز پنجم آذر در پاسخ به این سخنان آقای هموند گفت که وزارت امور خارجه ایران انتظار دارد که مقررات داخلی و گمرکی ایران که ناظر بر ورود و خروج محموله‌های بار و پست سیاسی است مورد توجه و احترام همه کشورها قرار گیرد.

رایزنی‌ها برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در حالی ادامه می‌یابد که بر اساس مصوبه مجلس ایران در روز دوم آذر سال ۹۰ وزارت خارجه ایران موظف شد روابط سیاسی با بریتانیا را به سطح کاردار تنزل دهد.

بر اساس تبصره مصوبه مجلس ایران با عنوان «قطع روابط با انگلیس»، در صورت تغییر سیاست‌های به گفته نمایندگان مجلس «خصمانه» بریتانیا، با گزارش وزارت امور خارجه و تصویب مجلس ایران سطح روابط ارتقا می‌یابد.

با این حال به گفته علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، در مردادماه، این مصوبه مجلس همچنان به قوت خود باقی است.

XS
SM
MD
LG