لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

بلومبرگ: ایران، موضوع رابطه پنهان و آشکار اسرائیل و عربستان


خبرگزاری بلومبرگ و رسانه‌های اسرائیلی گزارشی را از دیدار دوری گلد، که از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به عنوان مدیر کل وزارت خارجه این کشور پیشنهاد شده،با یک مقام امنیتی پیشین سعودی منتشر کرده و نوشته‌اند که خطرات ناشی از ایران به عنوان «دشمن مشترک» در این دیدار مطرح شده است.

به گزارش بلومبرگ، تایمز اسرائیل و جروزالم پست، این دیدار که روز پنج‌شنبه، ۱۴ خرداد، انجام شده دور دیگری از ملاقات‌های آنها در ماههای گذشته بوده است؛ با این تفاوت که ملاقات های گذشته محرمانه و در آسیا و اروپا بوده، ولی دیدار این بار علنی انجام شده است.

به گزارش بلومبرگ، دیدارهای گذشته مقامات پیشین اسرائیلی و سعودی، از جمله در هند، ایتالیا و جمهوری چک انجام شده بود.

گزارش رادیویی ژان خاکزاد درباره دیدار دو مقام پیشین سعودی و اسرائیلی و گفت‌وگو درباره ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:20 0:00
لینک مستقیم

دوری گلد، با سرهنگ انور ماجد عشقی، مشاور سابق امیر بندر بن سلطان، در برابر دوربین ها دست یکدیگر را فشردند و به شماری از پرسش های خبرنگاران نیز پاسخ دادند.

این ملاقات در حاشیه نشست اندیشکده آمریکایی شورای مناسبات خارجی در واشینگتن انجام شد. ران درمر، سفیر اسرائیل در آمریکا، نیز در آغاز این نشست دیده شد.

در همین حال، افسر پیشین سعودی به خبرنگار وب‌سایت اسرائیلی وای‌نت در واشینگتن گفته است که او نماینده رسمی عربستان سعودی در این دیدار نبوده است.

نخست وزیر اسرائیل بارها در هفته های گذشته گفته است که خطرات مشترکی که از ناحیه برنامه های اتمی و «جاه طلبی‌های منطقه ای» جمهوری اسلامی برای خاورمیانه وجود دارد، کشورهای عربی را به دیدگاه‌های اسرائیل نزدیک کرده است.

دیدار علنی مدیرکل وزارت خارجه اسرائیل و سرهنگ سعودی چند روز پس از آن صورت گرفت که عادل الجبیر، وزیر امور خارجه سعودی، گفت دخالت های ایران در منطقه افزایش یافته و عربستان نمی تواند بیش از این در این باره سکوت کند.

این در حالی است که اگر تا حال اسرائیل از برنامه های اتمی ایران و نفوذ ایران در منطقه به طور علنی شکایت می کرد، عربستان و برخی دیگر از کشورهای عربی «نگرانی» خود را تنها در دیدارهایشان با مقاماتی در غرب عنوان می کردند.

از جمله در اسناد ویکی لیکس آمده بود، برخی از مقامات عرب، از جمله بلندپایگان عربستان، در دیدارهای سال‌های گذشته با مقامات آمریکا، بر لزوم مقابله جدی آمریکا با ایران و «کوبیدن سر مار افعی در تهران» تاکید داشتند.

نخست وزیر اسرائیل که علنا از سیاست های دولت اوباما در ارتباط با ایران ابراز ناراحتی می کند، گفته است که کشورهای عربی بسیاری نیز با اسرائیل هم نظر هستند.

برخی از ناظران معتقدند که تشکیل ائتلاف عربی ماههای گذشته با رهبری عربستان سعودی برای حمله به مواضع نیروهای حوثی مورد حمایت ایران در یمن، مهم ترین نشان آشکار بی‌اعتمادی عربستان به آمریکا بود.

در برخی از گزارش های منطقه ای ادعا شده بود که عربستان در حمله به یمن از برخی از یاری‌های اسرائیل بهره مند بوده است.

«خطر مشترک» از ناحیه برنامه اتمی ایران و مقابله با حزب الله لبنان دو موضوع مهم مشترک میان اسرائیل و عربستان در سال های گذشته بود، اما جنگ های داخلی سال‌های گذشته خاورمیانه که نقشه منطقه را تا حد زیادی تغییر داده است، منافع مشترک اسرائیل را با بسیاری از حکومت های عربی و در صدر آنها عربستان، تقویت کرده است.

عربستان اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد، اما از سال ۲۰۰۲ که طرح صلح سعودی با هدف متقاعد کردن اسرائیل به پایان اشغالگری بر سرزمین های فلسطینی در برابر پیمان صلح کامل میان اسرائیل با همه کشورهای عربی و اسلامی ارائه شد، اتحادیه عرب هر سال این طرح را مورد تایید مجدد قرار داده است.

نخست وزیر اسرائیل دو هفته پیش گفت، نظر به رخدادهای چهار سال اخیر منطقه، طرح صلح سعودی دیگر موضوعیت ندارد، اما هنوز «شامل مولفه هایی قابل بررسی است».

دوری گلد، دیپلمات راستگرای اسرائیلی که یک دوره نیز سفیر کشورش در سازمان ملل بوده و از دوستان نزدیک نتانیاهو به حساب می آید، در سخنان روز پنج‌شنبه خود در مرکز مطالعات شورای مناسبات خارجی، تنها به ذکر «خطرات» رژیم ایران اکتفا کرد.

این درحالی است که سرهنگ سعودی در این نشست، علنا بر لزوم تغییر سیاست ها در قبال رژیم در ایران تاکید کرد. وی همزمان، صلح با اسرائیل را به عنوان یکی دیگر از هدف هایی که باید در منطقه عملی شود، ذکر کرد.

آیت الله علی خامنه ای دو هفته پیش در سخنانی در دانشگاه «امام حسین»، دانشگاه سپاه پاسداران در تهران، برخی از سران کشورهای عربی منطقه را بدون ذکر نام آنها «سفیه» نامید.

به گفته بسیاری از ناظران، اشاره او بیش از هر کشور دیگری به سران عربستان بود.

XS
SM
MD
LG