لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۳

ویکی‌لیکس: چند کشور عربی خواستار حمله یا مقابله آمریکا با ایران شده‌اند


 عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان (بالاچپ)، حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر(بالا راست)، حمدبن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین (پایین چپ) و شیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی
عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان (بالاچپ)، حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر(بالا راست)، حمدبن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین (پایین چپ) و شیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی
وب‌سایت ویکی‌لیکس بار دیگر روز یکشنبه شمار زیادی از «اسناد محرمانه» ایالات متحده را منتشر کرد. برپایه این اسناد چند کشور عربی و از جمله عربستان سعودی از آمریکا خواسته‌اند به ایران حمله نظامی کند.

در یکی از این اسناد آمده است که عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، از ایالات متحده درخواست کرده بود برای نابودی تاسیسات اتمی، به ایران حمله کند.

در این اسناد به «توصیه‌های پیاپی» پادشاه عربستان «به ایالات متحده برای حمله به ایران جهت پایان دادن به برنامه جنگ‌افزارهای اتمی‌» اشاره شده است.

در یادداشت‌هایی که ویکی‌لیکس مدعی شده متعلق به سفارتخانه‌های آمریکا در خاورمیانه است، پادشاه عربستان به آمریکا می‌گوید: «سر مار را قطع کنید.»

در این اسناد همچنین آمده که پادشاه عربستان سعودی گفته است که با آمریکایی‌ها همکاری می‌کند تا جلوی نفوذ ایران در عراق را بگیرد؛ اقدامی که بنا بر این اسناد «یک اولویت استراتژیک برای پادشاه و دولتش» محسوب می‌شود.

برپایه این اسناد، پادشاه عربستان درخواست حمله به ایران را در جریان دیدار ماه آوریل سال ۲۰۰۸، با رایان کروکر، سفیر آمریکا در عراق و ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده وقت نیروهایی آمریکایی در عراق مطرح ساخته است.

ویکی‌لیکس مدعی شده است دو روز پس از این دیدار، عادل الجبیر، سفیر سعودی در واشینگتن به سفارت آمریکا در عربستان گفت: «او (پادشاه) به شما (آمریکایی‌ها) گفت که سر این مار را قطع کنید.»

در ادامه این یادداشت منتسب به وزارت خارجه آمریکا آمده است: «پادشاه، وزیر خارجه، شاهزاده مقرن، شاهزاده نایف، همگی موافقند که پادشاهی به همکاری با ایالات متحده برای جلوگیری و کم کردن نفوذ و خرابکاری ایران در عراق نیاز دارد.پادشاه به ویژه بر این نظر اصرار دارد و این نظر از سوی دیگر شاهزادگان بلندپایه بازتاب یافته است.»

این یادداشت در خصوص برنامه اتمی ایران و نظر سعودی‌ها درباره آن چنین ادامه می‌یابد: «الجبیر توصیه‌های پیاپی پادشاه به ایالات متحده برای حمله به ایران و پایان بخشیدن به برنامه جنگ‌افزار‌های اتمی‌اش را یادآور شد.»

با این حال برپایه این یادداشت‌ ، وزیر خارجه عربستان بیشتر به تحریم‌های بسیار سنگین نظر داشته است.

این یادداشت در این مورد می‌افزاید: «وزیر خارجه (عربستان)، در عوض خواستار تحریم‌های بسیار سنگین‌تر آمریکا و بین‌المللی علیه ایران شده، از جمله ممنوعیت رفت‌وآمد و محدودیت‌های بیشتر در وام‌های بانکی. شاهزاده مقرن، (رئیس سازمان اطلاعات عربستان)، این دیدگاه‌ها را انعکاس داده است و تاکید می‌کند که برخی از تحریم‌ها می‌تواند بدون تصویب سازمان ملل به اجرا درآید.»

در ادامه این سند منتسب به وزارت خارجه آمریکا آمده است: «وزیر خارجه (عربستان) همچنین گفته است که استفاده از فشار نظامی علیه ایران نباید کنار گذاشته شود.»

در سند دیگری که ویکی‌لیکس منتشر کرده، به دیدار ماه مارس سال ۲۰۰۹ عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان با جان برنان، مشاور ضدتروریسم کاخ سفید و دیگر مقام‌های آمریکایی اشاره شده است.

مطابق با این سند، پادشاه سعودی به مقام‌های آمریکایی یادآور شده که وی به همین تازگی به منوچهر متکی، گفته است: «شماها به عنوان ایرانی‌ حق دخالت در امور عرب‌ها را ندارید.»

در ادامه پادشاه سعودی به جان برنان می‌گوید که به منوچهر متکی گفتم: «هدف ایران ایجاد مشکل است.»

‌در این یادداشت‌ها همچنین آمده است که پادشاه عربستان به منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، به صراحت گفته است: «شرتان را از سر ما کم کنید.»

برپایه یادداشت‌های منتشر شده، پادشاه سعودی، همچنین نسبت به نوری المالکی نخست‌وزیر عراق بسیار بدبین است.

عبداالله بن عبدالعزیز به میهمانان آمریکایی خود درباره نوری المالکی گفته است: «من به این مرد اطمینان ندارم... او عامل ایران است.»

در یکی دیگر از این یادداشت‌ها که ویکی‌لیکس مدعی است اسناد محرمانه آمریکاست، و تاریخ دسامبر ۲۰۰۵ را بر خود دارد، پادشاه عربستان از جورج بوش به خاطر گوش نکردن توصیه‌اش برای حمله به ایران عصبانی است.

مطابق با این گزارش، که گفته می‌شود متعلق به سفارت آمریکا در ریاض است، پادشاه عربستان می‌گوید «در حالی که در گذشته ایالات متحده، عربستان سعودی و صدام حسین بر لزوم کنترل ایران توافق کرده بودند، اکنون سیاست آمریکا، عراق را همچون هدیه‌ای در دیس طلا به ایران داده است.»

این اسناد حکایت از آن دارد که پس از روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد، بی‌اعتمادی کشورهای عربی نسبت به ایران عمیق‌تر شده است.

درخواست پادشاه بحرین از آمریکایی‌ها برای متوقف کردن برنامه اتمی ایران

برپایه یکی دیگر از یادداشت‌های منتشر شده، حمدبن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، نیز، از آمریکایی‌ها خواسته است به هر طریق مورد نیاز به برنامه اتمی ایران پایان داده شود.

برپایه این یادداشت، پادشاه بحرین به ژنرال پترائوس گفته است که ایران «منشا بسیاری از مشکلات در عراق و افغانستان است.»

این یادداشت که منتسب به سفیر آمریکا در بحرین است و در نوامبر سال ۲۰۰۹ نوشته شده، می‌افزاید پادشاه بحرین «به شدت معتقد بود که برای پایان دادن به برنامه اتمی آنها (ایرانی‌ها) با هر وسیله مورد نیاز، اقدام شود.»

پادشاه بحرین طبق این یادداشت می‌گوید: «این برنامه باید متوقف شود. خطر اینکه بگذاریم این برنامه جلوتر برود بیشتر از خطر متوقف کردن آن است.»

درخواست رئیس وقت سنای اردن برای بمباران ایران

برپایه یکی دیگر از این یادداشت‌ها، زید الرفاعی، رئیس وقت سنای اردن نیز از یک مقام بلندپایه آمریکایی خواسته است که ایالات متحده ایران را بمباران کند.

رئیس وقت سنای اردن مطابق با این سند گفته است: «ایران را بمباران کنید یا با بمب ایران به سر کنید. تحریم‌ها، هویج‌ها، مشوق‌ها اهمیتی ندارد.»

امارات خواستار اقدام عاجل علیه ایران است

برپایه یادداشت دیگری که منتشر شده است، دیپلمات‌های آمریکایی گزارش کرده‌اند امارات متحده عربی ایران را «یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای امنیت ملی» خود می‌داند.

در این گزارش که تاریخ آن به ۲۹ آوریل ۲۰۰۶ برمی‌گردد سفارت آمریکا نوشته است در دیدار اخیر با مقام‌های بلندپایه اماراتی، خاندان حاکم ابوظبی به صراحت از ابتکارعمل‌های آمریکا علیه ایران حمایت کرده‌اند.

در این یادداشت آمده است مقام‌های ابوظبی به یکی از مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که «ترکیب ایران و تروریسم چیزی است که نمی‌توان تحمل کرد.»

این یادداشت به نقل از مقام‌های ابوظبی آورده است: «اگر ایران اتمی شود تهدید القاعده کمتر است.»

این یادداشت می‌افزاید، شیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، در گفت‌وگو با مقام‌های آمریکایی طرفدار اقدام عاجل علیه ایران و رئیس جمهورش بوده است.

ولیعهد ابوظبی در دیدار با ژنرال ابی زید، رئیس وقت فرماندهی مرکزی آمریکا، می‌گوید: «به باور من، این مرد ( محموداحمدی‌‌نژاد) ما را به جنگ می‌کشاند... به هرحال اتفاق می‌افتد... او جوان و پرخاشگر است.»

در این گزارش تاکید شده است گرچه امارات متحده عربی، ایران را بزرگترین تهدید برای امنیت خود می‌داند اما مقام‌های این کشور تمایل ندارند که دست به اقدامی بزنند که همسایه خود را تحریک کنند.

در سند دیگری که گفته می‌شود متعلق به ۲۷ دسامبر ۲۰۰۵ است، در دیدار جان ابی زید، رئیس وقت فرماندهی مرکزی آمریکا، با سران نظامی امارات متحده عربی، «همه موافق ابی‌زید بوده‌اند که رئیس جمهور جدید ایران به نظر غیرمتعادل و حتی دیوانه است.»

حسنی مبارک: ایرانی‌ها دروغگو هستند

در سند دیگری که به تاریخ فوریه ۲۰۰۹ نوشته شده، به دیدار حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر با جورج میشل، نماینده باراک اوباما در خاورمیانه، اشاره شده است.

در این گزارش به نقل از سفیر آمریکا در قاهره آمده است: «رئیس جمهور مبارک به سناتور میشل در دیدار اخیر وی از مصر گفت تا جایی که آمریکا یک کلمه از حرف ایرانی‌ها را باور نکند وی با مذاکره ما (آمریکایی‌ها) با ایرانی‌ها مخالف نیست.»

سفیر آمریکا مطابق با این یادداشت می‌افزاید: «مبارک یک نفرت غریزی از جمهوری اسلامی دارد و پشت سر هم از ایرانی‌ها به عنوان دروغگو یاد می‌کند و آنها را به بی‌ثبات کردن مصر و منطقه متهم می‌کند.»

در اسناد منتشر شده، همچنین به نگرانی اسرائیلی‌ها از برنامه اتمی ایران و امکان حمله آنها به ایران، تحرکات دیپلماتیک آمریکا برای مقابله با برنامه اتمی و موشکی ایران و همچنین تحولات برنامه اتمی و موشکی ایران اشاره شده است.
XS
SM
MD
LG