لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۵

مالکی مخالفان خود را به بهره‌برداری سیاسی از اسناد ویکی‌لیکس متهم کرد


در پی انتشار نزدیک به ۴۰۰ هزار سند محرمانه نظامی در مورد عراق از سوی وب‌سایت ویکی‌لیکس، نوری‌المالکی، نخست‌وزیر این کشور، مخالفان خود را متهم کرد از این اسناد علیه وی بهره‌برداری سیاسی‌ می‌کنند.

دفتر نخست‌وزیر عراق در همین باره با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «پشت کمپین رسانه‌ای که برای بهره‌برداری از این اسناد علیه رهبران کشور و به ویژه نخست‌وزیر به راه افتاده، اغراض سیاسی نهفته است.»

در اسنادی که سایت ویکی‌لیکس در مورد عراق روز جمعه منتشر کرده است از جمله به تخلفات و خشونت‌های نیروهای امنیتی عراقی اشاره رفته است.

با این حال در بیانیه‌ای که دفتر نخست‌وزیری عراق منتشر کرده است، در مورد درستی و نادرستی این مدارک و اسناد سخنی گفته نشده است.

در این بیانیه همچنین از گروه‌ها و جریان‌هایی که از سوی نوری المالکی به سوءاستفاده از مدارک منتشر شده متهم شده‌اند، نامی برده نشده است.

تلویزیون الجزیره گزارش کرده است در اسناد ارتش آمریکا که در اینترنت منتشر شده، به ادعاهای مطرح شده در مورد ارتباط نوری المالکی با «جوخه‌های مرگ» اشاره شده است.

انتشار این اسناد در حالی است که اوضاع سیاسی عراق متزلزل است و با گذشت هفت ماه از انتخابات پارلمانی، گروه‌های سیاسی این کشور هنوز نتوانسته‌اند برای تعیین نخست‌وزیر آینده به توافق برسند.

دراین شرایط، ‌نوری المالکی همچنان تلاش می‌کند با جلب نظر گروه‌های مختلف، نخست وزیر این کشور باقی بماند؛ رقیب اصلی وی در این صحنه، ایاد علاوی، نخست وزیر پیشین است.

دفتر نخست‌وزیری عراق همچنین انتشار اسناد محرمانه آمریکا از سوی ویکی‌لیکس را دارای اغراض سیاسی دانسته است.

در بیانیه دفتر نخست وزیری عراق آمده است: «زمان انتشار این اسناد به گونه‌ای طراحی شده که هجمه‌ای رسانه‌ای برای ضربه زدن به عراق و نخست وزیر عراق به راه بیفتد.»

این بیانیه می‌افزاید: «این همانند دیگر کمپین‌های رایج و با اغراض شناخته شده سیاسی است و دلیل آن هم عملکرد صادقانه این دولت است.»

دفتر نخست وزیر عراق تاکید کرده است که اسناد منتشر شده هیچ مدرکی قابل اثباتی ارائه نمی‌دهد که بازداشت‌شدگان عراقی هدف سوء رفتار و شکنجه قرار گرفته‌اند.
XS
SM
MD
LG