لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۷

تراز بازرگانی ایران در اولین ماه سال مثبت شد


بر اساس گزارشی تازه که گمرک ایران در سایت رسمی خود منتشر کرد، ایران در ماه فروردین دو میلیارد و ۷۳۱ میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشته است که در مقایسه به دوره مشابه در سال گذشته نزدیک به هشت درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در این میان، واردات ایران نیز در ماه گذشته با بیش از ۸ درصد کاهش به یک میلیارد و ۹۷۱ میلیون دلار رسیده است.

این گزارش می‌افزاید که «آمار تجارت خارجی كشورمان نشان می‌دهد كه در فروردین‌ماه امسال فعالان اقتصادی به میزان ۷۶۰ میلیون دلار بیشتر از واردات، انواع كالا صادر كرده‌اند».

اقلام عمده صادرات غیر نفتی ایران در مدت یاد شده شامل پلی‌اتیلن، پروپان و قیر نفت بوده و عمده‌ترین خریداران كالاهای صادراتی ایران هم به ترتیب چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و هند بوده‌اند.

عمده واردات كشور نیز به ذرت دامی با سهم ۵.۲۸ درصد از كل ارزش واردات، جو با ۲.۷۵ درصد، برنج ۲.۴۱ درصد، ماشین‌ها و دستگاه‌های مكانیكی ۱.۹۳ درصد و موز ۱.۶۵ درصد اختصاص دارد.

عمده كشورهای صادركننده كالا به ایران نیز به ترتیب چین، امارات متحده عربی، كره جنوبی، تركیه و هند بوده‌اند.

کاهش صادرات و واردات غیرنفتی ایران در ماه گذشته در حالی است که این کشور طی سال گذشته، صادرات و واردات غیرنفتی خود را افزایش داده بود.

بر اساس آخرین گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، در مجموع صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته به ۶۱ میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلار بالغ شده است که نسبت به سال ۹۲ حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.

اما جزئیات این گزارش که در سایت رسمی این سازمان منتشر شده حاکی است که رشد چشمگیر صادرات میعانات گازی و پتروشیمی عامل افزایش صادرات غیرنفتی ایران شده است.

ایران میعانات گازی، نوعی نفت خام سبک را که از میادین گازی تولید می‌شود، در سبد صادرات غیرنفتی قرار می دهد.

ایران طی سال گذشته بیش از ۱۴ میلیارد دلار صادرات میعانات گازی داشت. از طرفی بسیاری از محصول تقریبا خام پتروشیمی، یا محصولات نفتی مانند پروپان، بوتان و قیر که سهم چشمگیری در کل صادرات ایران دارد، در سبد صادرات اقلام غیرنفتی قرار داده می‌شود.

در مجموع صادرات پتروشیمی و میعانات گازی تقریبا سهمی ۴۶ درصدی در کل صادرات غیرنقتی ایران دارند.

گزارش سالانه سازمان توسعه تجارت ایران می‌گوید که طی سال گذشته صادرات محصولات کشاورزی نیز ۳۷ درصد رشد داشته، اما صادرات محصولات معدنی ۲۴ درصد کاهش یافته و صادرات صنعتی نیز مقداری کاهش نشان می دهد. در این میان صادرات حوزه خدمات ایران در سال گذشته با ۲۲ درصد افزایش به نزدیک ۱۲ میلیارد دلار رسیده است.

ایران در سال گذشته واردات خود را نیز بیش از ۵.۵ درصد افزایش داد و به رقم ۵۲ میلیارد و ۴۷۷ میلیون دلار رساند.

XS
SM
MD
LG