لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۵

گزارش گمرک: واردات ایران از روسیه سه برابر شد


تازه‌ترین گزارش تفصیلی گمرک ایران می‌گوید که واردات کشور از روسیه طی سه ماهه سال جاری ۲۷۷ درصد (تقریبا سه برابر) افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش که در وب‌سایت رسمی گمرک منتشر شده است، ایران در بهار سال گذشته ۱۴۳ میلیون دلار واردات از روسیه داشته و این رقم در بهار سال جاری به ۵۴۰ میلیون دلار رسیده است.

در کل، واردات ایران طی سه ماهه اول حدود ۱۳ درصد کاهش یافته و به رقم ۹ میلیارد دلار رسیده است.

در این میان، واردات کالا از چین، امارات، کره جنوبی و ترکیه به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده‌های کالا به ایران به ترتیب حدود ۲۱ درصد، ۳۷ درصد، ۳۵ درصد و ۴۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد، اما واردات از دیگر کشورها حدود ۴ درصد افزایش یافته است.

در این میان محصولات کشاورزی در صدر واردات ایران بوده است.

در بهار سال جاری جمهوری اسلامی تنها برای واردات ذرت دامی، لوبیای سویا، کنجاله سویا و برنج و گندم و موز بیش از ۱.۱ میلیارد دلار صرف کرده است.

در میان کالاهای صادراتی، ارزش فروش میعانات گازی کشور ۳۵ درصد و صادرات پتروشیمی ۴ درصد کاهش یافته است. از لحاظ حجمی نیز صادرات این کالاها به ترتیب ۳۲ درصد کاهش و ۱۲ درصد افزایش یافته است.

اهمیت این اقلام صادراتی در این نکته است که آنها در مجموع نیمی از کل صادرات غیرنفتی ایران را شامل می‌شوند.

ایران در بهار سال جاری نزدیک به ۱۰.۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته است که بیش از پنج درصد نسبت به دوره مشابه در سال گذشته کاهش یافته است. به عبارتی، تراز تجاری ایران در این مدت مثبت ۱.۵ میلیارد دلار بوده است.

در بخش صادرات، تجارت ایران و کره جنوبی افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد. ایران در بهار سال جاری نسبت به سه ماهه سال گذشته صادرات به کره جنوبی را ۱۴ بار (۱۳۷۵ درصد) افزایش داده است.

صادرات ایران به کره جنوبی در سه ماهه سال ۹۴ حدود ۵۸ میلیون دلار بود که در بهار سال جاری به حدود ۸۵۰ میلیون دلار اوج گرفته است.

صادرات ایران به چین و هند نیز ۱۲ درصد و ۶ درصد رشد داشته است، اما فروش کالاهای ایرانی به عراق و امارات کاهش یافته است.

بر اساس گزارش گمرک، در میان کالاهای صادراتی نیمی از آنها محصولات پتروشیمی و میعانات گازی و یک‌سوم آن نیز به ارزش بیش از سه میلیارد دلار در اصل محصولات خام یا نیمه خام نفتی مانند گازهای مایع، گازهای نفتی، قیر و غیره بوده است.

XS
SM
MD
LG