لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۳

طرح وزارت نیرو:‌ لوازم خانگی پرمصرف را بدهید، کم‌مصرف بگیرید


روزنامه‌های جهان صنعت و ابتکار از جلسه وزیر ارشاد اسلامی با مدیران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های ایران درباره چگونگی انتشار اخبار گرانی و تحریم خبر داده‌اند، و روزنامه رسالت از قول معاون فرهنگی سپاه پاسداران هشدار داده است که «رسانه‌ها با بزرگ‌نمایی مشکلات اقتصادی و گرانی‌ها» به دنبال «ایجاد چالش‌های اجتماعی و امنیتی» هستند.

روزنامه ابتکار از «سرعت گرفتن تحولات انتخابات ریاست جمهوری آینده» گزارش داده و صادق زیباکلام در روزنامه اعتماد با تاکید بر این که «دولت آشتی ملی راه‌حل برون‌رفت از مشکلات» است، به اصلاح‌طلبان توصیه کرده به جای معرفی کاندیدا در انتخابات سال ۹۲ از «یک کاندیدای اصولگرای میانه‌رو» حمایت کنند.

روزنامه شرق در تیتر یک شماره شنبه از دستور ویژه محمود احمدی‌نژاد برای «ذخیره‌سازی کالاهای اساسی» گزارش داده است، و روزنامه اعتماد از «دستور جدید وزیر نفت برای مقابله با تحریم نفت» خبر داده است.

روزنامه جام جم از «طرح وزارت نیرو برای جایگزینی لوازم خانگی پرمصرف با لوازم کم‌مصرف تولید داخل» خبر داده است.

هشدار به روزنامه‌ها درباره انتشار اخبار گرانی و تحریم

روزنامه‌های جهان صنعت و ابتکار از جلسه وزیر ارشاد اسلامی با مدیران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها درباره چگونگی انتشار اخبار گرانی و تحریم خبر داده‌اند، و روزنامه رسالت از قول معاون فرهنگی سپاه پاسداران نوشته است که «رسانه‌ها به شدت به دنبال بزرگ‌نمایی مشکلات اقتصادی کشور» و «ایجاد چالش‌های اجتماعی و امنیتی» هستند.

روزنامه جهان صنعت خبر داده است که محمد حسینی وزیر ارشاد اسلامی در دیدار با مدیران مسئول روزنامه‌های سراسری و خبرگزاری‌ها ضمن تاکید بر «ضرورت وفاق و همدلی اصحاب‌ رسانه» در مقابله با آن چه وی «فشار‌ها و توطئه‌های دشمنان نظام اسلامی» توصیف کرده است، خواستار «امیدبخشی رسانه‌ها به جامعه و هم‌افزایی با دستگاه‌ها و مسئولان کشور» شده است.

به نوشته این روزنامه، وزیر ارشاد اسلامی با «بی‌بدیل خواندن نقش رسانه‌ها در خنثی‌سازی جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای دشمن» گفته است که «غرب برای تشدید فشارهای خود تنها به اقدامات سیاسی و اقتصادی اکتفا نمی‌کند، بلکه تمام توان تبلیغاتی و رسانه‌ای‌اش را نیز به ‌کار می‌گیرد تا با تضعیف روحیه‌ها، ضریب این فشار را تا آنجا که ممکن است افزایش دهد» و هدف رسانه‌ها «تضعیف روحیه ملت در داخل و همراه ساختن افکار عمومی در خارج» و «تاثیر این سیاست‌ها زمانی ملموس خواهد بود که افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهد».

جهان صنعت همچنین نوشته است که محمد حسینی گفته «رسانه‌ها در ایران باید با امیدبخشی به جامعه و هم‌افزایی با دستگاه‌ها و مسئولان، ‌تحرکات رسانه‌ای سلطه‌گران را خنثی کنند و توان مقاومت ملت را با دمیدن روح ‌اتحاد، تلاش، عزت‌مندی و خوداتکایی در جامعه افزایش دهند».

روزنامه ابتکار نیز ضمن انتشار بخشی از اظهارات وزیر ارشاد اسلامی گزارش داده است که در این جلسه محمدجعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد اسلامی نیز خطاب به مدیران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها تاکید کرده است که «رسانه‌ها مسئله تحریم‌ها را مدیریت کنند».

به گزارش این روزنامه، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد اسلامی تاکید کرده که «در تعارض میان آزادی بیان و منافع ملی، اولویت با منافع و امنیت ملی است» و چنان که «رهبر جمهوری اسلامی در مقابل مسئله تحریم‌ها بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده است، روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه در شرایط موجود، هنر خود را نشان دهند، و «با در نظر گرفتن منافع مردم و نظام به استقرار آرامش بیشتر در جامعه کمک کنند».

همزمان حمیدرضا مقدم‌فر، معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران، طی گفت‌و‌گویی با روزنامه رسالت رسانه‌ها را متهم کرده که «به شدت به دنبال بزرگ‌نمایی مسئله گرانی‌های اخیر» و «مشکلات اقتصادی کشور» هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران همچنین گفته است که «در فضای سایبری از یک مسئله به نام کمبود مرغ در بازار که مقطعی است و برطرف می‌شود نمادسازی کرده و سعی دارند تا با تولید اخبار دروغ چالش‌های اجتماعی و امنیتی برای کشور پدید آورند».

روزنامه رسالت، وابسته به جناح حاکم، در عین حال از قول معاون سپاه پاسداران نوشته است که «در برخی از این رسانه‌ها دیده می‌شود که آنها حقایقی را از اوضاع جامعه ایران مطرح کنند که درست است اما در لابه‌لای این تحلیل‌ها دروغ‌های ظریفی نیز وجود دارد که هدف هم القای همین مطالب کذب است» و «امروز رسانه‌های بیگانه تاکتیکی را اتخاذ کرده‌اند که با جنگ روانی بخش‌هایی از واقعیت‌های جامعه را بیان کنند و بخش‌هایی را بیان نکنند».

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران همچنین گفته است که «رسانه‌های بیگانه به دنبال مهندسی افکار عمومی جامعه هستند» و به همین دلیل «اغلب بخش‌های خالی لیوان و تیرگی‌های اوضاع ایران را نشان می‌دهند» و «میدان مانور این رسانه‌ها تنها روی ضعف‌ها، کاستی‌ها و نقاط بحرانی است».

توصیه زیباکلام به اصلاح‌طلبان برای حمایت از یک اصولگرای میانه‌رو

روزنامه ابتکار از «سرعت گرفتن تحولات انتخابات ریاست جمهوری آینده» گزارش داده و صادق زیباکلام در روزنامه اعتماد به اصلاح‌طلبان توصیه کرده تا به جای معرفی کاندیدا در انتخابات سال ۹۲ از «یک کاندیدای میانه‌رو اصولگرا» حمایت کنند.

روزنامه ابتکار گزارش داده است که «هر روز که به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نزدیک‌تر می‌شویم بخشی از تحولات با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد» و «این روز‌ها نیز زمان سرعت گرفتن روند تکذیب کاندیداتوری است».

این روزنامه با اشاره به این که «تکذیب هم برای خودش جایی در پروسه انتخابات و اعلام کاندیداتوری پیدا کرده‌است» و «هیچ فرد در معرض کاندیداتوری نمی‌بینید که این روز‌ها از «مکانیسم تکذیب» استفاده نکرده باشد»،‌‌ همان گونه که «از مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور گرفته تا محمدباقر قالیباف شهردار تهران، و وزاری خارجه دولت سازندگی، اصلاحات و دولت احمدی‌نژاد همه در طیف کیندیداهایی قرار گرفته‌اند که تکذیب ورودشان به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، خود بر ابهامات افزوده‌ است».

به نوشته این روزنامه، «حتی محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که ورودش را با انتشار یادداشتی و سپس گفت‌و‌گوهایی قطعی کرده بود، حالا اعلام کرده است که تصمیمی برای کاندیداتوری نگرفته‌ است».

روزنامه ابتکار با تاکید بر این که «تکذیبیه‌های این روزهای افراد و گروه‌ها درباره انتخابات ریاست جمهوری یازدهم آن چنان بوده است که تکذیب‌کنندگان قصدی نداشتند که معنای واقعی تکذیب را به مخاطب انتقال دهند»، از این تکذیب‌ها با عنوان «تکذیب‌های دوپهلو» نام برده و نوشته است که «این تکذیب‌های دوپهلو، گویی به منزله این است که به عنوان یک کاندیدا بالقوه روی ما حساب شود تا زمان واقعی آن فرا رسد».

این روزنامه نوشته است که «باید تا خردادماه سال ۹۲، منتظر ماند و دید که کدام یک از این تکذیب‌ها درست بوده و کدام تنها در حد یک تعارف یا پاسخی دوپهلو برای خبرنگاران و افکار عمومی جستجوگر».

روزنامه اعتماد گزارشی منتشر کرده درباره «سرانجام تغییر قانون انتخابات» و نوشته است که «فراز و فرودهای تغییر قانون انتخابات ده روز پس از طرح بحث در دیدار علی لاریجانی و محمد یزدی در حال فروکش کردن است» و «حالا کم‌کم مشخص می‌شود که قرار نیست در سیستم اجرای انتخابات و نظارت بر آن، تغییر چندانی ایجاد شود» و این تغییرات به «تعیین شرط سنی و تحصیلات برای داوطلبان ریاست‌ جمهوری» ختم می‌شود.

علاوه بر این صادق زیباکلام طی گفت‌و‌گویی با روزنامه اعتماد تاکید کرده که «دولت آشتی ملی راه‌ حل برون‌رفت از مشکلات» فعلی ایران است.

صادق زیباکلام با اشاره به این که «متوجه هستم که شرایط خیلی سخت است و به هیچ وجه به اصلاح‌طلبان روی خوشی نشان داده نمی‌شود» گفته است که «اصلاح‌طلبان را تشویق به حضور در انتخابات نمی‌کنند و حتی برای گردهما‌یی آنان هم محدودیت‌های بسیاری ایجاد شده و هر نوع جمع شدن آنها دور یکدیگر ممکن است غیرقانونی تلقی شود».

به نوشته روزنامه اعتماد، صادق زیباکلام به اصلاح‌طلبان و محمد خاتمی توصیه کرده است که «در همین ماه رمضان یک افطاری ترتیب بدهد و از نیروهای اصلاح‌طلب دعوت کند و همان ‌جا به مسائل انتخاباتی بپردازند»، اما اگر «حتی این امکان هم در شرایط فعلی برای اصلاح‌طلبان وجود ندارد» حمایت «اصلاح‌طلبان از یک کاندیدای اصولگرای معتدل و میانه‌رو گزینه بهتری برای نحوه ورود آنها به انتخابات خواهد بود».

زیباکلام همچنین به اعتماد گفته است که «معتقدم هر کدام از نیروهای اصلاح‌طلب که کاندیدا شوند حتی اگر به پیروزی در انتخابات هم دست یابند نخواهند توانست کار چندانی در جهت محقق کردن اهداف اصلاح‌طلبانه انجام دهند» و «به همین دلایل است که به گمانم کشور ما در حال حاضر بیش از هر زمان دیگر به یک دولت آشتی ملی احتیاج دارد» و «به باور من رئیس‌ جمهور دولت آشتی ملی در جهت اهداف اصلاح‌طلبانه نسبت به یک دولت اصلاح‌طلب می‌تواند کارایی به مراتب بالاتری داشته باشد».

همزمان روزنامه آرمان از قول قدرت‌الله علیخانی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و از مشاوران فعلی اکبر هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشته است که «دیگر میدان‌داری برای اصولگرایان کافی است».

به نوشته این روزنامه، قدرت‌الله علیخانی گفته است که «تا الان خبر قطعی مبنی بر این که اصلاح‌طلبان بخواهند با تکیه بر فردی خاص وارد عرصه انتخابات شوند، وجود ندارد» و «اصلاح‌طلبان در زمینه ورود به انتخابات تاکنون جلساتی برگزار نکرده‌اند»، اما می‌توانند «بر فردی واحد میان خود به اجماع رسیده و با یک کاندیدا وارد عرصه انتخابات شوند»، چرا که «اصلاح‌طلبان چهره‌های قابل طرح در عرصه که نظام آنها را قبول داشته باشد و بتواند از فیلتر شورای نگهبان نیز عبور کند به اندازه کافی در اختیار دارند».

مقابله با تحریم و گرانی با دستورهای ویژه

روزنامه شرق در تیتر یک شماره شنبه از «دستور ویژه محمود احمدی‌نژاد» برای «ذخیره‌سازی کالاهای اساسی» گزارش داده است، و روزنامه اعتماد از «دستور جدید وزیر نفت برای مقابله با تحریم نفت» خبر داده است.

این روزنامه نوشته است که «دشوار شدن واردات مواد اولیه و برخی از نهاده‌های تولید طی چند ماه اخیر» و «در ‌‌نهایت کمبود و نوسان قیمت در بازار برخی از کالاهای اساسی و موادغذایی» موجب شده تا رئیس دولت «برای جلوگیری از بروز هرگونه کمبود کالا در آینده، دستور ذخیره‌سازی برای حداقل سه ماه را به وزارت صنعت، معدن و تجارت» صادر کند.

شرق نوشته است که «دستور ویژه محمود احمدی‌نژاد برای ذخیره‌سازی کالاهای اساسی» قرار است «روند اجرایی مصوبه ۲۴میلیارد دلاری واردات و تخصیص ارز دولتی به کالاهای اولویت‌دار را تسریع کند».

روزنامه اعتماد هم از «برنامه جدید مقابله با تحریم نفت» گزارشی منتشر کرده و از قول «معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت» نوشته است که «در حال حاضر با دستور رستم قاسمی، وزیر نفت، سند جامعی برای بومی‌سازی تهیه لیسانس و تولید ۵۲ کاتالیست، ماده افزودنی و شیمیایی مورد نیاز در سطح صنعت پتروشیمی و شیرین‌سازی گاز کشور تدوین شده است».

به گفته محمدرضا مقدم، معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت، «با ابلاغ این سند جامع روند تولید بومی و ملی برخی از کاتالیست‌های پتروشیمی تسریع و تسهیل می‌شود» و «هم‌اکنون بخش عمده‌ای از کاتالیست‌های پرمصرف صنعت پتروشیمی در مرحله تهیه لیسانس و تولید انبوه قرار دارد».

معاون وزیرنفت همچنین با تاکید بر این که «تمامی مراحل زنجیره طراحی و تولید کاتالیست‌های پتروشیمی بدون حضور خارجی‌ها و توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود» گفته است با دستور وزیر نفت کارگروه ویژه‌ای در پژوهشگاه صنعت نفت با مشارکت مراکز دانشگاهی و علمی برای خودکفایی کامل در این بخش فعال شده است.

طرح وزارت نیرو برای جایگزینی لوازم خانگی پرمصرف

روزنامه جام جم از «طرح وزارت نیرو برای جایگزینی لوازم خانگی پرمصرف» خبر داده است.

به گزارش این روزنامه، مجید نامجو وزیر نیرو با تشریح «بسته حمایتی که از سوی این وزارتخانه برای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها تهیه شده است»، از «طرح بزرگ جایگزینی لوازم خانگی پرمصرف در منازل» خبر داده و گفته است که «با خارج کردن لوازم خانگی پرمصرف از منزل و جایگزینی آن با لوازم کم‌مصرف، مصرف برق خانوار به‌شدت کاهش خواهد یافت».

مجید نامجو «طرح تعویض لوازم خانگی پرمصرف با کم‌مصرف» را «طرح وزارت نیرو برای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها» توصیف کرده و گفته است که بر اساس این طرح «با مشارکت وزارت نیرو، صنایع و مردم یک سری وسایل خانگی نو با مصرف پایین برای خانواده‌ها عرضه می‌شود» اما «با توجه به «سال تولید ملی» و تاکیدات رهبر جمهوری اسلامی، تمام لوازم خانگی این طرح تولید داخلی» خواهد بود.

به گفته وزیر نیرو، درجریان اجرای این طرح «یک بانک تسهیلات ارزان‌قیمتی را در اختیار مردم می‌گذارد» تا «لوازم خانگی پرمصرف خود را با لوازم کم‌مصرف جایگزین کنند» و «با اجرای این طرح ظرفیت‌های خالی صنعت کشور با تدبیر مورد استفاده قرار خواهد گرفت»، چرا که «آن چه اکنون کارخانه‌ها را در ایران عقب نگه داشته، میزان تقاضاست».

روزنامه جام جم از قول مجید نامجو وزیر نیرو نوشته است که این طرح «با توجه به سطح خانوار‌ها و استفاده‌ای که از وسایل خانگی انجام خواهند داد، متفاوت خواهد بود و بستگی به انتخاب خانواده‌ها خواهد داشت» اما اشاره‌ای به جزئیات بیشتر «طرح جایگزینی لوازم خانگی پرمصرف با لوازم خانگی کم‌مصرف» نکرده است.
XS
SM
MD
LG