لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

در حوادث مرگبار اتوبوس‌ها «همه مقصرند، از پلیس تا خودروساز»


اظهارات رهبر جمهوری اسلامی درباره «نرمش قهرمانانه» در روزنامه‌های چهارشنبه ایران بازتاب گسترده‌ای داشته است.

روزنامه‌های قانون، شرق، آرمان، آفتاب یزد، اعتماد، مردمسالاری، جام جم، اطلاعات، جمهوری اسلامی، حمایت و بهار در یکی از تیترهای صفحه یک از قول علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نوشته‌اند که «معتقد به نرمش قهرمانانه در دیپلماسی هستم.»

روزنامه‌های کیهان، جوان و رسالت اما ترجیح داده‌اند که بخش‌های دیگری از اظهارات رهبر جمهوری اسلامی را در صفحه یک منعکس کنند.

روزنامه اعتماد طی یادداشتی با تیتر «نرمش قهرمانانه و گام بلند ایران» پیشنهاد کرده است که همزمان با «نرمش قهرمانانه» در بیرون، «در درون با رفع کدورت‌ها و باز شدن بیشتر فضای داخلی و رفع محدودیت‌ها، حصرها و حبس‌ها و تقویت پایه‌های واقعی عدالت» گام‌هایی برای «انسجام ملی» برداشته شود.

روزنامه جهان صنعت از قول سخنگوی شرکت ملی گاز ایران خبر داده است که قیمت گاز به ازای «هر متر مکعب ۱۰ تومان» گران شده است.

روزنامه آفتاب یزد در شماره بیست و هفتم شهریورماه از قول هادی هاشمی، فرمانده سابق پلیس راهور تهران، درباره حوادث مرگبار اتوبوس‌ها نوشته است: «همه مقصرند، از پلیس تا خودروساز.»

روزنامه تهران امروز خبر داده است که معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط‌ زیست از دولت حسن روحانی خواست تا «مصوبه دولت احمدی نژاد برای فروش پارک پردیسان» را لغو کند.

روزنامه جام جم گزارش داده است که «قطع سیستم ثبت الکترونیک اسناد در کشور، روز سه‌شنبه در نخستین روز فعالیت خود بسیاری از شهروندان را سرگردان کرد».

روزنامه ابتکار نیز با اشاره به احتمال تشکیل جلسه فوق‌العاده هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، گزارشی از احتمال برکناری فرهاد دانشجو و انتصاب حمید میرزاده به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی منتشر کرده است.

بازتاب نرمش قهرمانانه خامنه‌ای در روزنامه‌ها؛ از «صلح حسنی» تا «اقتضای رهبری»

اظهارات رهبر جمهوری اسلامی درباره «نرمش قهرمانانه» در روزنامه‌های چهارشنبه ایران بازتاب گسترده‌ای داشته است.

روزنامه اعتماد در تیتر یک سخنان علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی را «تبیین استفاده از تاکتیک نرمش قهرمانانه» توصیف کرده است.

روزنامه‌های قانون، شرق، آرمان، آفتاب یزد، مردمسالاری، جام جم، اطلاعات، جمهوری اسلامی، حمایت و بهار نیز در یکی از تیترهای صفحه یک از قول علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نوشته‌اند که «معتقد به نرمش قهرمانانه در دیپلماسی هستم».

روزنامه‌های کیهان، جوان و رسالت اما بخش‌های دیگری از اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران را در صفحه یک منتشر کرده‌اند. روزنامه کیهان از قول علی خامنه‌ای نوشته است: «تغییر دنیا نمی‌تواند بهانه تغییر آرمان‌ها باشد.»

حسن هانی‌زاده نیز طی یادداشتی در روزنامه قانون سخنان روز سه‌شنبه رهبر جمهوری اسلامی را «نرمش قهرمانانه برﺍی منافع ملی» توصیف کرده و نوشته است که این اظهارات «نباید به مفهوم عقب‌نشینی نسبت به ارزش‌های انقلاب تفسیر شود»، بلکه می‌توان آن را «تعامل با ممکن‌ها بر اساس منافع ملی در دیپلماسی بین‌المللی» ارزیابی کرد.

یادداشت‌نویس روزنامه قانون همچنین نوشته است که «تغییر ادبیات گفتمانی در عرصه دیپلماسی یک حرکت کاملا هوشمندانه و هنرمندانه تلقی می‌شود».

حسن هانی‌زاده به صراحت اظهارات رهبر جمهوری اسلامی درباره «نرمش قهرمانانه» را برای تغییر ادبیات برای «تعامل با غرب» توصیف کرده و نوشته است: «تعامل با غرب در چارچوب منافع ملی فی‌نفسه حرام نیست لذا باید در دولت فعلی سازوکارهای جدیدی برای شکستن دیوارهای بی‌اعتمادی تعریف شود.»

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، طی یادداشتی اظهارات علی خامنه‌ای درباره «نرمش قهرمانانه» را «اشاره ظریف رهبری به صلح امام حسن» تفسیر کرده است.

این روزنامه یادآوری کرده است که علی خامنه‌ای در سی سالگی کتابی درباره «صلح امام حسن» را ترجمه کرده و آن را «پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ» نامیده بود.

روزنامه جوان با اشاره به این که رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران گفت: «من مخالف حرکت‌های صحیح دیپلماسی نیستم. بنده معتقدم به آن چه سال‌ها پیش، نرمش قهرمانانه نام‌گذاری شد»، پرسیده که آیا این سخنان «صحه‌گذاری غیرمستقیم بر سیاست تنش‌زدایی و صلح‌طلبی نیست که با شیوه‌های جدید توسط دولت دکتر حسن روحانی دنبال می‌شود؟»

این روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران در عین حال قیدی که رهبر جمهوری اسلامی پس از «نرمش قهرمانانه» ذکر کرد را «اقتضای رهبری» توصیف کرده و نوشته است: «اقتضای رهبری و تجربه ۳۴ ساله البته افزودن قید "به یاد داشتن حریف و دشمن" است.»

روزنامه کیهان نیز در سرمقاله‌ای با تیتر «این‌ کلید معجزه می‌کند» در تفسیر سخنان رهبر جمهوری اسلامی درباره «نرمش قهرمانانه» نوشته است: «آن‌ گونه که مقتدای حکیم انقلاب تبیین فرموده‌اند راه دیپلماسی و تعامل و ابتکار و انعطاف‌های تاکتیکی بسته نیست، اما باید به این نکته کلیدی توجه داشت که دیپلماسی صرفا یک روش و ابزار است و آن چه به آن استحکام می‌بخشد، ساخت قدرت درونی است.»

این روزنامه که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای منتشر می‌شود به طور ضمنی نظر رهبر جمهوری اسلامی درباره «نرمش و لبخند» در سیاست خارجی را شامل گشایش فضا در داخل ندانسته و نوشته است: «نمی‌توان بار تلاش و مجاهدت و خلاقیت داخلی و به فعلیت رساندن ظرفیت‌های مهم خودی را بر دوش دیپلماسی گذاشت یا از موضع پایین سراغ دشمن رفت و کلید مشکلات خود را از او توقع داشت.»

محمد ایمانی سرمقاله‌نویس کیهان همچنین نوشته است که «شاه‌کلید اصلی بلکه همه کلیدها دست خداست» و نوشته است که چنین باوری «باید در تدبیر و مهندسی اجتماعی- سیاسی ما جلوه کند».

پیشنهاد اعتماد: شکستن حصرها و حبس‌ها در داخل همزمان با نرمش قهرمانانه در خارج

جعفر گلابی طی یادداشتی در روزنامه اعتماد با تیتر «نرمش قهرمانانه و گام بلند ایران» به ارزیابی سخنان رهبر جمهوری اسلامی پرداخته و نوشته است: «لحن‌ها تغییر کرده است، واقعیت‌ها بیش از گذشته خود را به رخ می‌کشند و اوضاع جهان بیش از هر زمان دیگری به ترک مخاصمات، نزاع‌ها، درگیری‌ها و خون‌ریزی‌ها نیاز نشان می‌دهد.»

یادداشت‌نویس روزنامه اعتماد با تاکید بر این که «اگر در داخل و خارج این مهمات درک شوند» نوشته است که باید «در درون با رفع کدورت‌ها و باز شدن بیشتر فضای داخلی و رفع محدودیت‌ها، حصرها و حبس‌ها وتقویت پایه‌های واقعی عدالت، انسجام ملی فراهم شود».

این روزنامه انتخاب حسن روحانی را از جمله دلایل تغییر لحن دیگر مقامات ارشد جمهوری اسلامی توصیف کرده و نوشته است: «اکنون با رای مردم دولتی معتدل روی کار آمده است که اگر بدخواهان بگذارند می‌تواند نماینده نسبی همه جناح‌های سیاسی در ایران باشد و این قدرت چانه‌زنی و جدیت طرف ایرانی در مذاکرات مهم پیش رو را به‌شدت افزایش می‌دهد».

یادداشت‌نویس روزنامه اعتماد با اشاره به این که «جمهوری اسلامی در آستانه برداشتن گامی بلند و ایجاد موقعیت ممتاز تاریخی برای خود خواهد بود، موقعیت فرهنگی و نرم‌افزارانه و سیاسی که با هیچ جنگ و نیروی نظامی هیچ کشوری به آن دست پیدا نخواهد کرد» نوشته است: «ما برای پرچم‌داری صلح جهانی هیچ کم نداریم جز این که همه به لوازم آن پایبند باشیم.»

جعفر گلابی همچنین نوشته است که اشاره روز سه‌شنبه رهبر جمهوری اسلامی به «نرمش قهرمانانه در دیپلماسی معنایی مهم و صریح پیدا می‌کند و روشن می‌سازد که جمهوری اسلامی ایران آماده ورود تاریخی به عرصه‌ای جدید از تعامل خود با جامعه بین‌الملل است؛ آمادگی‌ای که افزون بر جناح‌ها و سیاسیون تاثیرگذار داخلی طرف‌های خارجی هم باید به درک و شناخت آن بپردازند و در تعامل مثبت نسبت به آن کوتاهی نکنند» و به همین دلیل «باید سفر آقای روحانی به آمریکا را مهم‌تر از سفرهای معمول روسای کشورها به اجلاس سازمان ملل دانست و برای آن حساب ویژه‌ای باز کرد».

یادداشت‌نویس روزنامه اعتماد در عین حال تاکید کیده است که در چنین فضایی «باید مواظب افراطیونی که همه جا به خراشیدن چهره صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز همت می‌گمارند باشند و از نقش‌آفرینی منفی آنها جلوگیری به عمل آورند».

گاز گران شد

روزنامه جهان صنعت خبر داده است که قیمت گاز به ازای «هر متر مکعب ۱۰ تومان» گران شده است.

به نوشته این روزنامه، مجید بوجارزاده سخنگوی شرکت ملی گاز ایران روز سه‌شنبه از افزایش قیمت گاز خبر داد و اعلام کرد که «با هدف توسعه خطوط گازرسانی به روستاها و مدارس، قیمت هر متر مکعب گاز مصرفی ۱۰ تومان افزایش یافته است».

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر این که «افزایش قیمت از اول تیرماه اجرایی شده است» گفت که «بر اساس قانون بودجه سال ۹۲ مصوب مجلس شورای اسلامی، شرکت ملی گاز مکلف شد به ازای هر متر مکعب گاز طبیعی مبلغ ۱۰ تومان به عنوان عوارض از مشترکین دریافت و پس از آن به خزانه‌داری کل کشور واریز کند».

به نوشته جهان صنعت، مجید بوجارزاده گفت که «وجوه دریافتی تا سقف ۱۶۰۰ میلیارد تومان برای توسعه خطوط لوله و گازرسانی به شهرها و روستاها با اولویت مناطق سردسیر، نفت و گازخیز» هزینه می‌شود و «۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای تامین و استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس با اولویت مدارس روستاها» در اختیار معاونت سازمان نوسازی مدارس وزارت آموزش‌ و پرورش قرار می‌گیرد.

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران درباره دریافت «هزینه عوارض شهرداری و مالیات بر ارزش‌ افزوده در قبوض گاز» نیز گفت که «بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه از سال ۸۹ عوارض شهرداری از مصرف‌کنندگان گاز دریافت می‌شد»، اما با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به دستور سازمان هدفمندی یارانه‌ها به صورت مقطعی از قبوض گاز حذف شد که بار دیگر از ابتدای پاییز سال ۹۱ هزینه آبونمان به قبوض گاز بازگشته است.

در حوادث مرگبار اتوبوس‌ها همه مقصرند، از پلیس تا خودروساز

روزنامه آفتاب یزد در شماره بیست و هفتم شهریورماه از قول هادی هاشمی، فرمانده سابق پلیس راهور تهران، درباره حوادث مرگبار اتوبوس‌ها نوشته است: «همه مقصرند، از پلیس تا خودروساز.»

اظهارات فرمانده سابق پلیس راهور تهران پس از آن منتشر شده است که کمتر از یک هفته پس از آن که برخورد دو اتوبوس در اتوبان قم ۸۸ کشته و محروح برجا گذاشت، بامداد سه‌شنبه نیز واژگونی اتوبوس حامل اتباع عراق در جاده بروجرد-اراک نیز ۱۶ کشته و ۲۰ مجروح برجا گذاشت.

روزنامه آفتاب یزد سخنان هادی هاشمی را «اظهارات تکان‌دهنده رئیس سابق پلیس راهور درباره حادثه مرگبار اتوبوس‌ها» توصیف کرده و نوشته است: «رئیس سابق پلیس راهور تهران با مقصر دانستن شرکت تولیدکننده اتوبوس‌های اسکانیا در حادثه مرگبار اخیر، از عملکرد پلیس، سازمان ملی استاندارد و وزارت راه و شهرسازی در این حوزه انتقاد کرد».

به نوشته این روزنامه، فرمانده سابق پلیس راهور تهران با تاکید بر این که «مقصر اول در حادثه تصادف مرگبار اتوبوس‌های اسکانیا شرکت تعاونی مسافربری مربوطه است» گفت که «مقصر دوم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مقصر سوم پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی و همچنین شرکت‌های خودروساز» هستند.

به گفته هادی هاشمی، «طبق قانون، شرکت‌های تعاونی حمل و نقل بار و مسافر باید دارای مدیر فنی باشند و وظیفه این مدیر فنی، بررسی صحت ایمنی خودرو از سپر جلو تا عقب، قبل از مسافرگیری یا بارگیری آن است»، اما در عمل شرکت‌های حمل و نقل «مدیر فنی ندارند» و ایمنی اتوبوس‌ها نیز کنترل نمی‌شود.

فرمانده سابق پلیس راهور تهران با اشاره به این که در برخی موارد اتوبوس‌ها برای عدم نظارت و بازرسی «پارچه نوشته‌هایی مانند دیدار از مناطق عملیاتی جلوی اتوبوس نصب می‌کنند»، بر «قصور پلیس در کنترل اتوبوس‌های مسافربری» تاکید کرده و گفته است: «پلیس راهنمایی و رانندگی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به دلیل انجام ندادن کنترل‌ها و نظارت‌های لازم در این زمینه مقصرند.»

هادی هاشمی به عنوان نمونه به «عدم نصب چکش» برای شکستن شیشه‌های اتوبوس در صورت وقوع سانحه در اتوبوس‌ها اشاره کرده و گفته است: «حتی یک اتوبوس مسافربری بین شهری نیز دیده نمی‌شود که چکش روی شیشه‌های آن نصب باشد و این موضوع نقض صریح قانون است که نه پلیس و نه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آن را کنترل نمی‌کنند».

به نوشته روزنامه آفتاب یزد، فرمانده سابق پلیس راهور تهران با اشاره به این که «اتوبوس‌ها دارای یک در جلو و یک در عقب هستند» گفته است که معمولا در عقب قفل بوده و تبدیل به انباری می‌شود و«این داغ بزرگی است که انسان‌هایی در انتهای اتوبوس در شرایطی که سالم بوده‌اند، گیر بیفتند اما به دلیل نبود راه‌های خروجی که در قانون پیش‌بینی شده است، زنده زنده بسوزند».

این روزنامه همچنین از قول فرمانده سابق پلیس راهور تهران نوشته است: «ترکیدن تایر اصولا نباید باعث انحراف به چپ این چنینی و ورود به لاین مقابل شود، بنابراین قصور راننده نیز مطرح بوده و احتمالا اتوبوس از پیش دارای نقص فنی بوده است.»
XS
SM
MD
LG