لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۹

واکنش‌های رسانه‌ای به سخنرانی‌های اوباما و روحانی


روزنامه بهار در تیتر یک شماره چهارشنبه نوشته است که حسن روحانی پیام مردم ایران درباره «صلح، امید، آزادی» را به جهانیان رساند. روزنامه شرق در گزارشی با تیتر «شاید وقتی دیگر» نوشته است: «دیـدﺍر روسای جـمهور ﺍیرﺍن و ﺁمریکا در نیویورک ﺍنجام نشد.»

روزنامه اعتماد هم ضمن انتشار سخنان باراک اوباما این سخنان را «تغییر لحن آمریکا» توصیف کرده است.

سعید لیلاز، روزنامه‌نگار و کارشناس اقتصادی، پس از عملی نشدن گمانه‌زنی‎ها درباره دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا، در یادداشتی با تیتر «توهم عصای سحرﺁمیز» در روزنامه شرق نوشته است: «نباید درباره ﺍین سفر ﺍغرﺍق کرد، چون هیچ مصالحه ژئوپلیتیک و غیرشــرﺍفتمندﺍنه‌ﺍی نه ممکن و نه به صلاح کشور ﺍست.»

روزنامه‌های جوان و کیهان در شماره چهارشنبه دور تازه‌ای از حملات رسانه‌ای به دیپلماسی روحانی و هواداران مذاکره مستقیم با آمریکا را آغاز کردند.

روزنامه تهران امروز اظهارات روز سه‌شنبه رئیس کل بانک مرکزی درباره قیمت دلار و ارز را «دستور توقف کاهش قیمت دلار» توصیف کرده است.

صلح در دسترس ﺍست

روزنامه بهار در تیتر یک شماره چهارشنبه نوشته است که حسن روحانی پیام مردم ایران درباره «صلح، امید، آزادی» را به جهانیان رساند.

این روزنامه نوشته است: «این بار کسی سالن را ترک نکرد و روسای کشورهای جهان تا پایان، سخنرانی رئیس ‌جمهوری ایران را گوش دادند.»

روزنامه شرق در گزارشی با تیتر «شاید وقتی دیگر» نوشته است: «دیـدﺍر روسای جـمهور ﺍیرﺍن و ﺁمریکا در نیویورک ﺍنجام نشد و حســن روحانی در ضیافت ناهار دبیرکل ســازمان ملل که ﺍحتمال می‌رفت به مصافحه ﺍو و ﺍوباما مجر شود، حضــور پیدﺍ نکرد و باراک ﺍوباما هم هنگام سخنرﺍنی روحانی غایب بود.»

روزنامه قانون با تاکید بر این که «صلح در دسترس ﺍست»، در شماره چهارشنبه نوشته است: «هیئت ﺍیرﺍنی گرچه سرو مشروب رﺍ بهانه قرﺍر دﺍد تا روحانی در ضیافت ناهار بان گی مون با ﺍوباما روبه‌رو نشود، ولی حسن روحانی ساعاتی بعد در صحن سازمان ملل به روشنی تمام دست صلح به جهانیان درﺍز کرد»، و با بیان ﺍین که «من سخن پرزیدنت ﺍوباما رﺍ با دقت دنبال کردم» گفت: «می توﺍن ﺍختلافات با ﺁمریکا رﺍ مدیریت کرد.»

روزنامه اعتماد هم ضمن انتشار سخنان باراک اوباما این سخنان را «تغییر لحن آمریکا» توصیف کرده است.

این روزنامه پیشنهاد روسای جمهور ایران و آمریکا را «پیشنهاد تاریخی توصیف کرده و گزارش داده است که حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که «می‌توان به چارچوبی برای مدیریت اختلافات با آمریکا رسید» و باراک اوباما نیز اعلام کرد که «به وزیر امور خارجه دستور داده‌ام دیپلماسی با ایران را پیگیری کند».

دست‌های روحانی باز است، مذاکره مصلحت نیست

احمد شیرزاد از چهره‌های اصلاح‌طلب به روزنامه بهار گفته است که «دولت برای مذاکره با آمریکا از حمایت برخوردار است».

احمد شیرزاد با اشاره به این که «حسن روحانی به صراحت اشاره کرده است که با دست باز به نیویورک می‌رود»، به روزنامه بهار گفته است هنوز هم «گروه‌هایی هســتند که به سیاست‌های دولت یازدهم در حوزه بین‌الملل اعتراض دارند، اما تاکنون نتوانســته‌اند بر تصمیم راسخ دولت یازدهم تاثیر چندانی بگذارند».

سعید لیلاز، روزنامه‌نگار و کارشناس اقتصادی، که به دولت روحانی نزدیک است اما پس از عملی نشدن گمانه‌زنی‌ها درباره دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا، طی یادداشتی با تیتر «توهم عصای سحرﺁمیز»، نوشته است: «نباید درباره ﺍین سفر ﺍغرﺍق کرد، چون هیچ مصالحه ژئوپلیتیک و غیرشــرﺍفتمندﺍنه‌ﺍی نه ممکن و نه به صلاح کشور ﺍست، و ﺍگر قرﺍر باشد در مذﺍکره با ﺁمریکا، ﺍیرﺍن مسئله غنی‌سازی رﺍ به تعلیق درﺁورد، به مصلحت نخوﺍ‌هد بود».

یادداشت‌نویس روزنامه شرق همچنین تاکید کرده است که حتی اگر «بر فرض مثال مصالحه و رفاقت بین ﺍین دو کشــور صورت گیرد، نتیجه ﺍین مذﺍکره گشایش در ﺍفق ﺍقتصادی، سیاسی ﺍیرﺍن نیست»، چرا که بخش عمده‌ای از «مشکلات ﺍقتصادی ﺍیرﺍن ناشی ﺍز تحریم‌ها نیست» و در هشت‌ سال گذشته «سوءمدیریت‌های تعمدی و غیرتعمدی و روش حکومت‌داری غلط دولت چنین مشکلاتی را موجب شده است».

سعید لیلاز همچنین در روزنامه شرق نوشته است که «اگر قرار بود که عصای سحرآمیز آمریکا مشکلی را حلی کند برای متحدان استراتژیک خود باید این کار را می‌کرد. چرا مسائل و مشکلات هم‌پیمانان خود مانند مصر، امارات و حتی خودش را نمی‌تواند حل کند»، و تاکید کرده است که «مشکل ﺍیرﺍن باید ﺍز طریق تدﺍبیر دﺍخلی حل شود. یعنی مرکــز تحوﻻت ﺍیرﺍن در دﺍخل کشور و نه خارج ﺍز کشور ﺍست».

معصومه ابتکار معاون رئیس فعلی سازمان محیط زیست و از دانشجویان تسخیرکننده سفارت آمریکا در سال ۱۳۵۸ طی یادداشتی در روزنامه شرق با تیتر «ﺍفق‌های ﺍمید» نوشته است: «رﺍی مردم ﺍیرﺍن در ۲۴ خــردﺍد ۹۲ به تغییر، ﺍصلاح و ﺍعتدﺍل دوباره ظرفیتی رﺍ ﺍیجاد کرد که گفتمان اصلاح و اعتدال در ســطوح دﺍخلی و خارجی بازسازی شده و به کاهش تنش‌ها و ﺁسیب‌ها منتهی شود».

در این یادداشت معصومه ابتکار تاکید کرده است که «مجمع عمومی سازمان ملل، فرصتی است که برای حل و فصل دیپلماتیک هسته‌ﺍی با حسن نیت و رعایت حقوق متقابل میان طرفین برﺍبر نزدیک شویم».

آغاز حمله رسانه‌ای اصولگرایان به دیپلماسی روحانی

روزنامه‌های جوان و کیهان در شماره چهارشنبه دور تازه‌ای از حملات رسانه‌ای به دیپلماسی روحانی و هواداران مذاکره مستقیم با آمریکا را آغاز کردند.

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود در تیتر یک سخنرانی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا را «لاف گزاف» توصیف کرده و نوشته است: «رئیس ‌جمهور آمریکا در سخنانی مزورانه درباره ایران در مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر رویکرد دوگانه آمریکا در قبال جمهوری اسلامی رابه نمایش گذاشت».

کیهان همچنین در سرمقاله‌ای با تیتر «برنده این صحنه کیست ؟» نوشته است که سخنان روز سه‌شنبه باراک اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل «ناشی از اقتدار ایران است وگرنه دشمن مأموریت و رسالتی جز دشمنی ندارد».

این روزنامه نزدیک به علی خامنه‌ای همچنین رسانه‌ها و هواداران دیپلماسی حسن روحانی در ایران را مورد حمله قرار داده و نوشته است: «اگر در این صحنه روشن و بدون ابهام، جماعتی ذوق‌زده شده‌اند و منفعلانه با تیترها و نوشته‌های خاص، برای حریف سوت و کف می‌زنند حساب‌شان از مسئولان و مردم جداست».

روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران، در گزارشی با تیتر «عطش رابطه با آمریکا ربطی به منافع ملی ندارد» به آن چه «عملیات رسانه‌ای اصلاح‌طلبان» حمله کرده و نوشته است: «آقای روحانی برای سفر به نیویورک و سخنرانی در صحن سازمان ملل و برنامه‌ها و حواشی آن، موضوعات مختلف را مورد بررسی قرار داده و با پیش‌بینی جوانب کار به نیویورک رفت»، اما یک موضوع را پیش‌بینی نکردند که «مراقب غضنفرها باشند که گل به خودی نزنند».

مهدی فضائلی از چهره‌های رسانه‌ای اصولگرایان نیز به روزنامه جوان گفته است: «این رفتاری که جریان اصلاح‌طلب با نامه‌نگاری‌ها و تیترهای رسانه‌ای طی روزهای اخیر اتخاذ کرده دقیقاً خلاف منافع ملی است».

روزنامه جوان در عین حال طی سرمقاله‌ای بر «ابهام در فرجام اعتمادهای دیپلماتیک» تاکید کرده و نوشته است: «دوستان یک کشور ممکن است زمانی تبدیل به دشمن شوند، این احتمال نیز وجود دارد که دشمنان تاریخی روزی به متحدانی استراتژیک تبدیل شوند»، اما «در تحلیل و ارزیابی روابط ایران و آمریکا نگاه تک‌بعدی و توجه صرف به مقوله "منافع ملی" جامع نبوده و ضرورت دارد تأثیر بنیه‌های ایدئولوژیک بر این مسئله نیز بررسی شود».

این روزنامه نوشته است: «اکنون در شرایطی که آمریکا شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده، نوعی خوش‌بینی در میان برخی از مسئولان و گروه‌های سیاسی کشور پدید آمده است که به نظر مبنای منطقی ندارد».

روزنامه جوان خوش‌بینی حسن روحانی و دولت او به حل مشکلات با جامعه جهانی را «اشتباه راهبردی» توصیف کرده و نوشته است: «متأسفانه به نظر می‌رسد دولت تدبیر و امید کلید حل مشکلات کشور را در کاهش تنش‌های میان ایران و آمریکا جست‌وجو می‌کند»، اما در چنین شرایطی «اعتماد به آمریکا می‌تواند بهترین فرصت برای کاخ سفید برای شکستن الگوی مقاومت ایران در عرصه جهانی باشد».

این روزنامه نوشته است در حالی که «اعتماد بیش از حد به غرب و گره زدن سرنوشت کشور به لبخندها و اخم‌های دشمنان اشتباهی راهبردی است که می‌تواند آسیب‌های بسیار جدی به اقتصاد و وجهه بین‌المللی کشور وارد کند و دلاری که با لبخند آمریکایی‌ها فروکش می‌کند با اخم آنها فرازی غیرقابل پیش‌بینی خواهد داشت».

سخنان رئیس کل بانک مرکزی درباره پیامدهای نوسان ارزی: «دستور توقف کاهش قیمت دلار»

روزنامه تهران امروز اظهارات روز سه‌شنبه رئیس کل بانک مرکزی درباره قیمت دلار و ارز را «دستور توقف کاهش قیمت دلار» توصیف کرده است.

به گزارش این روزنامه، ولی‌الله سیف روز سه‌شنبه در حاشیه جلسه صبحانه کاری اتاق بازرگانی ایران گفت که «در حال حاضر نرخ ارز در بازار به کف قیمت رسیده است».

این روزنامه همچنین از قول رئیس کل بانک مرکزی نوشته است: «به نظر می‌رسد در حال حاضر دلار باید بین ۲هزار و پانصد تا ۳ هزار تومان باشد» و اگر قیمت دلار «پایین‌تر بیاید به ضرر تولید ما خواهد بود و اگر بالاتر برود، موج‌های تورمی و گرانی به‌خصوص در کالاهای وارداتی را در پی دارد».

علی قنبری استاد دانشگاه تربیت مدرس به روزنامه تهران امروز گفته است: «بررسی گفته‌های سیف نشان می‌دهد که او قصد دارد بر تقویت صادرات تکیه کند و در این رهگذر دلار ۳ هزار تومانی به نظرش مناسب می‌آید».

مهدی تقوی دیگر استاد اقتصاد اما مخالف نظر رئیس کل بانک مرکزی است. مهدی تقوی به تهران امروز گفته است: «ما صادراتی جز نفت نداریم و بسیاری از کالاهای اساسی که با معیشت مردم سر و کار دارد را وارد می‌کنیم. در این شرایط هر چه نرخ دلار و دیگر ارزها کمتر باشد، به نفع معیشت مردم است.»
XS
SM
MD
LG