لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۸

«مقام» وزارت خارجه خبر مبادله اعضای القاعده با دیپلمات ایرانی را تکذیب کرد


«یک مقام مسئول» ناشناس در وزارت خارجه ایران گزارش شبکه خبری اسکای‌نیوز مبنی بر مبادله پنج عضو شورای مرکزی گروه تروریستی القاعده با یک دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن را «بی‌اساس و نادرست» و «خبرسازی» خواند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، این «مقام مسئول» که به نام او اشاره‌ای نشده است، روز پنج‌شنبه، ۲۶ شهریور، تاکید کرد که این گزارش با هدف «خبرسازی برای تحریف واقعیت و تحت‌الشعاع قرار دادن اقدامات ایران علیه تروریسم و افراط» منتشر شده است.

وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی «مخالف جدی اعمال سیاست‌ها و رفتارهای دوگانه علیه تروریسم» است و «معیار دوگانه و برخورد ابزاری با تروریسم» را «از علل اصلی تداوم حیات این پدیده» می‌داند.

دوشنبه گذشته، شبکۀ خبری اسکای‌نیوز در گزارشی به نقل از منابع امنیتی که هویت‌شان را فاش نکرد خبر داد که ایران به پنج عضو شورای مرکزی القاعده اجازه خروج از تهران را داده است.

این شبکه خبری از ابو خیر مصری به عنوان یکی از این پنج زندانی آزادشده القاعده نام برده بود که بر اساس این گزارش از جانشینان احتمالی اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده، محسوب می‌شده و در حملات تروریستی علیه آمریکا در کنیا در سال ۱۹۹۸ و همچنین ربودن دانیل پرل، روزنامه‌نگار یهودی آمریکایی در سال ۲۰۰۲ در پاکستان، نقش داشته است.

دراین گزارش همچنین از ابو محمد مصری به عنوان یکی دیگر از اسرای آزادشده القاعده نام برده شده که او نیز در حملات تروریستی علیه آمریکا در کنیا در سال ۱۹۹۸ نقش داشته است.

بنا به همین گزارش، جمهوری اسلامی این پنج زندانی را در برابر آزادی یک دیپلمات‌ خود که در یمن ربوده شده بود، آزاد کرده است.

این شبکه خبری اشاره‌ای به نام این دیپلمات ایرانی نکرده است.

نوراحمد نیکبخت، دیپلمات ایرانی، که در تیرماه سال ۹۲ در یمن ربوده شده بود، آزاد و روز پنج‌شنبه، ۱۴ اسفند ۹۳، وارد تهران شده بود.

حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران، پس از آزادی آقای نیکبخت گفته بود که «تیم ویژه‌ای» از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در «یک سلسله علمیات پیچیده و دشوار و در یک منطقه بسیار خاص و در بخشی از کشور یمن» موفق شده است آقای نیکبخت را آزاد کند.

در همین حال محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، نیز گفته بود که به «هیچ یک از پیش‌شرط‌های» ربایندگان این دیپلمات ایرانی پاسخ مثبتی داده نشده است.

مقامات آمریکا پیش از این اعلام کرده بودند که برخی از اعضای القاعده از عبدالله محمد رجب معروف به ابوخیر، عبدالعزیز مصری و ابومحمد مصری در ایران هستند.

XS
SM
MD
LG