لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۹

ایران وابستگی شرکت ملی نفت به سپاه پاسداران را تکذیب کرد


در واکنش به گزارش تازه وزارت خزانه‌داری آمریکا، سخنگوی وزارت نفت جمهوری اسلامی با تکذیب ادعای آمریکا مبنی بر وابستگی شرکت ملی نفت ایران به سپاه پاسداران ایران اعلام کرد که شرکت نفت ایران تنها «تابع سیاست‌های اقتصادی دولت و صنعت نفت» است.

دولت باراک اوباما روز دوشنبه، سوم مهرماه، در گزارشی به کنگره ایالات متحده شرکت ملی نفت ایران را مرتبط با سپاه پاسداران جمهوری اسلامی معرفی کرد.

به دنبال انتشار این خبر، خبرگزاری رویترز خبر داد که این گزارش تازه راه را برای تحریم‌های بیشتر علیه صنعت نفت ایران باز خواهد کرد.

حال علیرضا نیکزاد رهبر، سخنگوی وزارت نفت ایران، به انتشار این گزارش تازه واکنش نشان داده، آن را «ادعایی واهی» خوانده و «به‌شدت» تکذیب کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای نیکزاد رهبر تاکید کرده است که «هیچ گونه وابستگی» بین شرکت ملی نفت ایران، وزارت نفت و شرکت‌های تابعه با نهادهای نظامی «وجود ندارد».

این مقام مسئول همچنین در پاسخ به این سوال مهر که آیا این گزارش با توجه به سابقه فعالیت رستم قاسمی، وزیر نفت، در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا وابسته به سپاه پاسداران مطرح شده، توضیح داده است که «جابه‌جایی افراد و مدیران بین دستگاه‌های مختلف دولتی و غیردولتی امری طبیعی است».

علیرضا نیکزاد رهبر گفت: «وزیر نفت پس از جدایی از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا هیچ گونه وابستگی به این مجموعه ندارد.»

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز دوشنبه با حضور در کنگره آمریکا در گزارشی دلایل و شواهد حاکی از ارتباط شرکت ملی نفت ایران با سپاه پاسداران را ارائه کرده است.

آدام زوبین، مدیر اتاق کنترل دارایی‌های خارجی وابسته به خزانه‌داری آمریکا، در این باره به کنگره آمریکا گفته است که این وزارتخانه گزارش‌های محرمانه و اطلاعات علنی موجود درباره این موضوع را بررسی کرده است.

به گفته وی، سپاه پاسداران در نقش عمده‌ترین بازیگر صحنه اقتصادی ایران بسیاری از بخش‌های مالی و اقتصادی، از جمله بخش انرژی، ساخت و ساز و سیستم بانکی کشور، را در کنترل خود گرفته است.

کنگره آمریکا روز دهم اوت قانونی به امضا رساند و به موجب آن از دولت باراک اوباما خواست تا تاریخ ۲۴ سپتامبر، دوشنبه گذشته، مشخص کند که آیا شرکت ملی نفت ایران در کنترل سپاه پاسداران هست یا نه.
XS
SM
MD
LG