لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۵

آمریکا معافیت ۱۱ کشور از تحریم‌های نفتی علیه ایران را تمدید کرد


هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده
ایالات متحده آمریکا روز جمعه اعلام کرد که معافیت ژاپن و ۱۰ کشور اروپایی از تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی، به دلیل کاهش واردات نفتی این کشورها از ایران، برای شش ماه دیگر تمدید شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، روز جمعه،‌ ۲۴ شهریورماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا، کشورهای ژاپن، بلژیک، فرانسه، آلمان، بریتانیا، ایتالیا، یونان، اسپانیا، جمهوری چک، لهستان و هلند را برای ۱۸۰ روز دیگر از تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران معاف کرده است.

خانم کلینتون تأکید کرد که تمدید این معافیت به این معنا خواهد بود که بانک‌های این ۱۱ کشور، ۱۸۰ روز دیگر مهلت دارند تا روابط تجاری با ایران را در موارد مورد تحریم از سوی آمریکا، به صفر برسانند تا از قرار گرفتن در فهرست سیاه و قطع کامل ارتباط‌شان با سیستم مالی آمریکا در امان بمانند.

معافیت از تحریم‌های یاد شده مرتبط با تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا است. باراک اوباما سال گذشته قانون تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را امضا کرد، قانونی که به موجب آن هر نهاد مالی و تجاری که با بانک مرکزی رابطه داشته باشد، از سوی آمریکا مجازات می‌شود.

از زمان اجرایی شدن تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده علیه ایران، این کشور در چند مرحله ۲۰ کشور، به عبارتی تمامی خریداران عمده و بعضی از خریداران خرد نفت ایران را مشمول معافیت کرده است.

یازده کشوری که اکنون مدت معافیت‌شان تمدید شده است، نخستین بار اول فروردین‌ماه، به دلیل، به گفته آمریکا، «کاهش قابل توجه» واردات نفت از ایران، به مدت شش ماه از تحریم‌های واشینگتن معاف شدند.

پس از آن و در تاریخ ۲۲ خردادماه، آمریکا اعلام کرد که هفت کشور هند، مالزی،‌ آفریقای جنوبی، کره جنوبی، سری‌لانکا، ترکیه و تایوان نیز به فهرست کشورهای معاف از تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند.

نهایتا، نهم تیرماه نیز واشینگتن چین و سنگاپور را به دلیل «کاهش چشمگیر خرید نفت ایران» از تحریم‌های آمریکا معاف کرد.

به گزارش رویترز، در میان خریداران نفت ایران، ژاپن، چین، کره جنوبی و هند که چهار خریدار عمده نفت ایران به شمار می‌روند، در هفت ماهه نخست سال ۲۰۱۲، واردات نفت از ایران را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، در مجموع ۲۰ درصد کاهش داده‌اند.

غرب می‌گوید برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دارای بعد نظامی است و قصد دارد با اعمال فشار، ایران را به پاسخ‌گویی در این خصوص وادارد.

در مقابل جمهوری اسلامی که همواره تأکید کرده است تلاش‌های هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است، دستیابی به انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌داند و می‌گوید حاضر نیست فعالیت هسته‌ای را متوقف کند.
XS
SM
MD
LG