لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۵

کاهش ۴۰ درصدی واردات نفت هند از ایران در ماه ژوییه


بر اساس تازه‌ترین آمار، واردات نفت هند از ایران طی ماه گذشته میلادی، ژوئیه، نسبت به میانگین واردات نفت ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی بیش از ۴۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در روز سه‌شنبه، ۳۱ مرداد، پالایشگاه مانگالور، بزرگ‌ترین واردکننده نفت ایران در هند، به خاطر عدم پوشش بیمه حمل و نقل نفت ایران در پی تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا، واردات نفت از ایران را کاهش داده است.

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی که از اول ماه ژوئیه گذشته اجرایی شد علاوه بر قطع واردات نفت از ایران، شامل توقف ارائه بیمه‌نامه به کشتی‌های حامل نفت ایران نیز هست.

شرکت‌های بیمه اروپایی ۹۵ درصد از بیمه‌نامه کشتی‌های جهان را تامین می‌کنند.

بر اساس این گزارش، هند که دومین مشتری عمده نفت ایران است در ماه ژوئیه تنها کمی بیش از ۲۰۱ هزار بشکه در روز از ایران نفت وارد کرده است، در حالی که واردات نفت این کشور از ایران طی ماه پیش از آن ۳۴۶ هزار و ۶۰۰ بشکه در روز و طی سال ۲۰۱۱ به طور متوسط ۳۳۸ هزار و ۹۰۰ بشکه در روز بوده است.

این گزارش می‌افزاید که هم اکنون ایران از دومین صادرکننده بزرگ نفت به هند به جایگاه ششم سقوط کرده است.

هند به همراه ۱۹ کشور دیگر که مشتری عمده نفت ایران هستند به خاطر آن چه آمریکا «کاهش چشمگیر واردات نفت این کشور‌ها از ایران» عنوان کرده است توانست که از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران به مدت شش ماه معاف شود.

دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران در روز ۲۸ ژوئیه به اجرا گذاشته شد. بر اساس این تحریم‌ها، شرکت‌های خارجی معامله‌کننده با بانک مرکزی ایران با خطر قطع دسترسی به سیستم مالی و بازار گسترده آمریکا مواجه خواهند شد.

در میان دیگر کشورهای عمده واردکننده نفت ایران، چین نیز که بزرگ‌ترین مشتری نفتی جمهوری اسلامی است طی ماه ژوئیه واردات نفت از ایران را نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داده و به رقم روزانه ۴۵۴ هزار و ۵۰۰ بشکه رسانده است.

در همین حال ژاپن و کره جنوبی، سومین و چهارمین مشتری عمده نفت ایران، طی ماه ژوئیه نفتی از ایران وارد نکرده‌اند و ترکیه پنجمین مشتری بزرگ نفت ایران در ماه ژوئیه تنها ۱۱۰ هزار بشکه در روز از ایران نفت خریده است. این کشور در سال گذشته به طور متوسط مشتری روزانه ۱۸۰ هزار بشکه نفت ایران بود.

به این ترتیب بر اساس آمار‌های موجود پنج مشتری عمده نفت ایران در طول ماه ژوئیه سال جاری تنها ۷۶۶ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده‌اند، در حالی که ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی روزانه ۲. ۲ میلیون بشکه نفت صادر کرده بود که ۷۰ درصد آن سهم مشتریان آسیایی او بود.

در همین حال هند به برخی از پالایشگاه‌های دولتی این کشور اجازه داده است که به شرط تامین نفتکش و بیمه توسط خود ایران از این کشور نفت وارد کنند. پالایشگاه‌های خصوصی هند نیازی به مجوز دولتی برای واردات نفت ایران ندارند.

هند برای جبران کاهش واردات نفت ایران، واردات نفت از عربستان و امارات و نیجریه را افزایش داده است.

کاهش واردات نفت هند از ایران در حالی است که کل واردات نفتی این کشور طی ۷ ماه اول سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۹ درصد افزایش یافته و ظرفیت پالایشگاهی این کشور نیز بیشتر شده است.
XS
SM
MD
LG