لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

«حمله» به مکان عبادی دراویش، این بار در شهرکرد


عکس مربوط به تخریب مکان عبادی دراویش در اصفهان در سال ۲۰۰۹
عکس مربوط به تخریب مکان عبادی دراویش در اصفهان در سال ۲۰۰۹
پس از مدتی وقفه، پیش از ظهر روز سه‌شنبه گذشته بار دیگر یکی از مکان‌های عبادی درویشان در ایران مورد حمله نیروهای دولتی قرار گرفت. آن گونه که مصطفی آزمایش، سخنگوی این درویشان در خارج از کشور، به رادیوفردا گفته است، محل این واقعه این بار، شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری، بوده است:

مصطفی آزمایش: این حمله یادآور حمله بهمن‌ماه در سال ۱۳۸۴ بود که به تخریب کامل حسینیه قم متعلق به دراویش گنابادی منجر شد. آقایان با لودر و بولدوزر آمدند برای تخریب به منزل شخصی عباس صفاریان از پیروان مکتب طریقتی گنابادی در شهر کرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری که البته اهل منزل برای انجام مراسم کفن و دفن یکی از دراویش در خانه نبودند.

مهاجمین از غیبت اهل منزل سوء استفاده کرده از در و دیوار بالا رفته بودند و اسکله‌های فلزی را که در حیات منزل بر پا شده بود، مطابق رسوم هر ساله در آنجا چادر می‌زدند تا هفته‌ای یک بار شب‌های جمعه وقتی دراویش برای مراسم نماز و عبادت خودشان به آنجا می‌رفتند از سرما و برف آسیب نبینند که آنها به سرعت وارد شده و آن اسکله فلزی‌ها را باز کرده و چادر‌ها را باز کرده بودند و داشتند آنها را می‌بردند تا بعد از آن با بولدوزر‌ها بیایند و منزل را تخریب کنند که خانم صفاریان به طور تصادفی به منزل مراجعه می‌کنند و می‌بینند که اشخاصی از در و دیوار خانه بالا رفته‌اند.

ایشان از مردم کمک می‌خواهند و بلافاصله تعداد زیادی از همسایگان و مردم محل جمع می‌شوند و علی‌رغم این که درویش نبوده‌اند به کمک ایشان می‌آیند و با مامورین درگیر می‌شوند و آن چادر‌ها و اسکله‌ها را پس می‌گیرند و آنها هم عقب‌نشینی می‌کنند و از مرکز درخواست نیروی کمکی می‌کنند.

این طور که به ما گزارش شده است بیش از سه هزار نفر از مردم در آن محل جمع شده بودند.

پس از مدت‌ها سکوت می‌توان گفت که چطور شده است که در بامداد روز سه‌شنبه دست به چنین حمله‌ای زده شده است به یکباره؟

البته سکوت به این ترتیب بوده است که این‌ها فشارهای رسانه‌ای بسیار زیادی روی دراویش وارد می‌کردند یک مرکزی را به نام «مرکز ادیان و فرق» در قم راه‌اندازی کرده‌اند که آنجا مرکز مغزشویی بسیجیانی است که لباس طلبگی هم به تن‌شان کرده‌اند.

این‌ها دائما علیه دراویش مقالات متعددی نوشته و اهانت‌های بی‌شماری به دراویش وارد کرده و پرونده‌سازی‌های مبتنی بر اتهامات واهی بر آنها وارد می‌کنند.

از سال ۱۳۸۴ که این ماجرا شروع شد همه تصور می‌کردند که این افکار دولت نهم و دهم است که پشت این ماجراست. ولی الان مشخص می‌شود که بحران فرا‌تر از این حرف‌هاست.

آقای دکتر آزمایش الان که شامگاه روز سه‌شنبه است اوضاع چه طور است؟

تعداد زیادی از دراویش در اطراف منزل آقای صفاریان در این شهر جمع شده‌اند و از آن سو هم نیروهای انتظامی و پاسدار دارند به سمت منطقه می‌آیند، ولی به هر حال دراویش مصمم هستند که ایستادگی کنند و حاضر نیستند که منطقه را ترک کنند تا زمانی که اطمینان حاصل نکنند که طرح تخریب آن منزل منتفی شده است.
XS
SM
MD
LG