لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

انفجار در معدن آزادشهر: خروج «۲۶ جسد» از زیر آوار به دست نیروهای امدادی


بر اساس گزارش‌ها، جسد ۲۶ کارگر معدن زمستان یورت آزادشهر از زیر آوار خارج شده است. به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران ایران، ۳۵ کارگر در این معدن محبوس شده بودند.

در همین حال معاون اول رئیس جمهوری ایران وعده داد که «یک گروه حقیقت‌یاب» برای بررسی این حادثه تشکیل شده و با مقصران احتمالی برخورد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور، اعلام کرد که تاکنون جسد ۲۶ نفر از کارگران کشته شده در این حادثه کشف شده است.

در همین حال اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران، گفت که در این حادثه ۳۵ کارگر در تونل محبوس شده و ۸۱ مجروح این حادثه به مراکز درمانی منتقل شده بودند.

انفجار در معدن زمستان یورت ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه صبح چهارشنبه، ۱۳ اردیبهشت، رخ داد. این معدن در آزادشهر استان گلستان واقع است.

علی ربیعی، وزیر کار ایران، شامگاه چهارشنبه به خبرگزاری صداوسیما گفت که علت وقوع انفجار و محبوس شدن کارگران در این معدن، اشتباه آنان برای روشن کردن لوکوموتیو حمل زغال سنگ «به شیوه باتری به باتری» در داخل معدن بوده است.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، خبر داد که این حادثه را همراه با وزرای کشور، صنعت و کار بررسی کرده و تصمیم گرفته شده که «گروه حقیقت‌یاب» این حادثه تشکیل و با مقصران احتمالی برخورد شود.

آقای جهانگیری درباره تاخیر چند ماهه در پرداخت حقوق کارگران این معدن نیز گفت که «متاسفانه گاهی شرکت های خصوصی به این مسائل کم‌توجهی می‌کنند»، اما دولت سعی خواهد کرد از بودجه خود این مشکل را حل کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود کهفعالیت های معدن زمستان یورت برای بررسی دلایل حادثه شش ماه تعطیل خواهد شد.

علیرضا ابراهیمی٬ نماینده آزادشهر و رامیان در مجلس، روز پنج‌شنبه گفته بود که تنها «بیمه کامل» برخی از کارگران معدن زمستان یورت که روز چهارشنبه دچار حادثه شد «بیمه فوت» آنها است و شماری از این افراد٬ بین شش ماه تا یک سال حقوق طلب دارند.

جعفر سرقينی، معاون امور معادن وزارت صنعت ایران، اعلام کرده که «سهم عمده» اين معدن یعنی حدود ٢٠ درصد متعلق به «صندوق مهر ايرانيان» وابسته به بسيج، حدود ده درصد متعلق به «تكادو»، وابسته به شرکت «صنايع و معادن احيای سپاهان» و بخشی از آن متعلق به شرکت زغال سنگ «نگين طبس» است.

به گفته آقای سرقینی، نزديک به ٥٠ درصد از سهم این معدن متعلق به كارمندان بازنشسته زغال‌ سنگ و مردم عادی است.

در سال‌های گذشته نيز تعدادی از کارگران معادن ایران بر اثر حوادث در حين کار کشته و مجروح شده‌اند.

از جمله در سال ۹۳ در بر اثر انفجار در معدن گرانيت «قلعه خرگوشی» در اردکان استان يزد پنج نفر کشته شدند.

در اسفندماه سال ۹۲ نیز انفجار گاز در معدن «چشمه پودنه» زغال‌سنگ کوهبنان موجب کشته شدن سه نفر و زخمی شدن شش معدنچی ديگر شد.

XS
SM
MD
LG