لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۶

مهاجمان به سفارت عربستان در ایران «۲۸ تیرماه محاکمه می‌شوند»


غلامحسین محسنی اژه‌ای٬ سخنگوی قوه قضائیه ایران، از محاکمه ۴۸ مهاجم به سفارت عربستان سعودی در تهران خبر داده و گفت که چهار نفر از آنها در دادگاه ویژه روحانیت محاکمه می‌‌شوند. همه این افراد با قرار آزاد شده‌اند.

به گزارش روز چهارشنبه، ۲۶ خرداد، در خبرگزاری تسنیم، آقای محسنی اژه‌‌ای تاریخ آغاز محاکمه این افراد را ۲۸ تیرماه امسال در شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کیفری دو تهران اعلام کرده است.

این مقام قضایی پیشتر گفته بود که در پرونده حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران برای ۴۸ نفر کیفرخواست صادر شده است.

آقای اژه‌ای از جزئیات رسیدگی به این پرونده در دادگاه ویژه روحانیت اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته که «متهمان پرونده مربوط به دادگستری هنوز محاکمه نشده‌اند».

بنا بر اعلام این مرجع قضایی در این پرونده «کسی در بازداشت نیست و متهمان با قرار آزاد» شده‌اند.

این مقام قضایی در شرایطی از آزادی متهمان پرونده خبر داده که وزیر ارشاد روز ۱۰ اردیبهشت از زندانی بودن همه این مهاجمان سخن به میان آورده بود.

آقای جنتی گفته بود که «همه عوامل این حمله دستگیر شده و در زندان هستند و به مجازات» رسیده‌اند.

این افراد به همراه تعداد دیگری از معترضان به اعدام شیخ نمر النمر، روحانی شیعه در عربستان٬ در دی‌ماه سال گذشته به سفارت این کشور در تهران حمله کرده و بخش‌هایی از ساختمان سفارت را به آتش کشیدند.

این حملات و اعتراض‌ها در مشهد نیز به حمله به کنسول‌گری عربستان سعودی ختم شد که در جریان آن به بخش‌هایی از ساختمان کنسول‌گری خسارت وارد شد.

عربستان سعودی نیز در واکنش به این حملات٬ روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.

علی خامنه‌ای و برخی دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی مدتی بعد از گذشت این حادثه، حمله به سفارت و کنسول‌گری عربستان را محکوم کردند که منجر به بازداشت تعدادی در این پرونده شد.

حسن کردمیهن یکی از طلبه‌های شهر کرج از جمله افرادی بود که در این خصوص بازداشت و به عنوان یکی از رهبران مهاجمان معرفی شد.

محسنی اژه‌ای هم بدون نام بردن از وی گفته بود که «فرد بازداشت شده نه تنها در این ماجرا دخیل بوده، بلکه برخی دستورات را داده است».

سخنگوی قوه قضائیه پیشتر در روز ۲۲ فروردین‌ماه از بررسی پرونده «چند نفر» در ارتباط با حمله به سفارت عربستان در دادگاه ویژه روحانیت خبر داده بود.

وی توضیحی در خصوص هویت این افراد ارائه نکرده٬ اما گفته بود که در این پرونده برای ۴۸ نفر کیفرخواست صادر شده است.

XS
SM
MD
LG