لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

دعوت به «پرهیز از نگاه سیاسی» در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها


در حالی که برخی از نمایندگان مجلس خواستار «پرهیز از نگاه سیاسی» در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها شده‌اند، چند نماینده دیگر از سخت‌گیری در این باره گفته‌اند و رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات نیز از همکاری دفاتر شورای نگهبان با مجلس در این انتخابات خبر داد.

از سوی دیگر برخی از امامان جمعه و نمایندگان نیز واگذاری نظارت بر این انتخابات به مجلس را «اشتباه» خوانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، علیرضا رحیمی، رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای استان تهران، روز شنبه، ۲۸ اسفند، در همایش توجیهی اعضای هیئت نظارت بر انتخابات خواستار آن شد که در انتخابات شوراها «تنش‌های احتمالی که ممکن است از بیرون به وجود آید عاقلانه مدیریت شود».

وی همچنین تاکید کرد که در تائید صلاحیت نامزدها «گرایش و ذائقه سیاسی آنان» در نظر گرفته نشود و قانون رعایت شود.

در این نشست محمد قمی، عضو هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای استان تهران، نیز گفت که «در بررسی صلاحیت ها باید مراقب بود که بر اساس سلیقه عمل نشود و قانون ملاک» باشد.

نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده مجلس است و هیئت‌های نظارت بر پنجمین دوره انتخابات از حدود ۹۰ نماینده مجلس تشکیل شده که در بین آنها از نمایندگان اصولگرا و اصلاح‌طلب حضور دارند.

در همین حال پروانه مافی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، اعلام کرد که درباره نامزدهای انتخابات شورا از وزارت اطلاعات، دادگستری، نیروی انتظامی و ثبت احوال که به مراجع چهارگانه نظارتی مشهور هستند استعلام خواهد شد.

در انتخابات گذشته شوراها برخی از نامزدها به دلیل پاسخ منفی این چهار نهاد رد صلاحیت شده بودند.

در همین حال علیرضا بیگی، نماینده اصولگرای تبریز، گفت که «تائید صلاحیت های نادرست ضربات جبران‌ناپذیری» خواهد داشت.

به گزارش وب‌سایت خامه ملت، وی تاکید کرد که مراجع چهارگانه در پاسخ به استعلام‌ها «باید دقت نظر بیشتری برای حضور افراد بدون مشکل داشته باشند».

امیر خجسته، نماینده همدان در مجلس، نیز گفت که «نباید افرادی تحت فشارهای سیاسی، رانت ها و لابی های اقتصادی برای حضور در انتخابات شوراها تائید شوند».

در همین حال حمیدرضا کاظمی، نماینده پلدختر در مجلس، نیز گفت که باید «روند بررسی صلاحیت ها و نظارت بر انتخابات شوراها با دقت نظر بیشتری صورت بگیرد».

به گفته آقای کاظمی، «مجلس پیگیر بوده که بحث نظارت بر انتخابات شوراها را به شورای نگهبان واگذار کند اما این شورا نپذیرفته است».

در همین حال محمد محمودی شاه‌نشین، رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا، گفت: «شورای نگهبان اخیرا اعلام کرده که برای همکاری دفاتر این شورا با مجلس در شهرها بخشنامه صادر می کند.»

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، روز ۱۷ اسفند گفته بود که «متأسفانه نظارت در انتخابات شورای شهر حساب و کتاب ندارد و مصیبت است چون صلاحیت‌ها به خوبی رسیدگی نمی‌شود».

پس از این سخنان، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، گفت که این شورا درباره «نظارت بر انتخابات شوراها نه ادعایی دارد، نه فرصت و نه امکانات لازم را در اختیار دارد».

در همین حال حسن عاملی، امام جمعه اردبیل، نیز در خطبه های روز ۲۷ اسفند گفت که «واگذاری نظارت و تعیین صلاحیت نامزدهای شورای شهر به نمایندگان مجلس، اشتباه بزرگ در قانونگذاری است».

محمدمهدی حسینی، امام جمعه کرج، نیز ضمن انتقاد از شمار فراوان داوطلبان انتخابات شوراها، افزود: «افرادی که ثبت‌نام می‌کنند اگر در خود قابلیتی نمی‌بینند وقت و اموال بیت‌المال را تلف نکنند.»

وی اضافه کرد: «مثلا در حالی که فقط ۱۳ نفر در شورای کرج حضور می‌یابند اما ۱۵۰۰ نفر برای انتخابات داوطلب می‌شوند.»

از دومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان «آزادترین انتخابات شوراها» در سال‌های اخیر نام برده می شود.

در این انتخابات تعدادی از اعضای گروه هایی چون نهضت آزادی و نیروهای ملی‌ـ‌مذهبی نیز تائید صلاحیت شدند.

در همین حال آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در یک روال غیرمعمول در این انتخابات به شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوچستان سفر کرد و نمی‌توانست در انتخابات رای دهد.

وی همچنین به آن چه «کوتاهی» در «تشخیص‌ صلاحیت‌ نامزدها» خواند، اعتراض کرده و افزود که «اگر افرادی‌ نابه‌جا و برخلاف‌ مقررات‌ به‌ انتخابات‌ راه‌ یافته‌ باشند انتخاب‌ آنها اعتبار ندارد».

XS
SM
MD
LG