لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۳

ایران مذاکره درباره طرح کانال خزر به خلیج فارس را تکذیب کرد


سفارت ایران در مسکو خبر خبرگزاری ایتارتاس درباره مذاکره ایران و روسیه برای ایجاد کانال کشتیرانی از دریای خزر به خلیج ‌فارس را تکذیب و اعلام کرد که در سخنان سفیر ایران تنها به «بررسی» طرح ایجاد این کانال اشاره شده و همکاری دو کشور در این باره صحت ندارد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، سفارت ایران در روسیه روز جمعه، ۲۰ فروردین، با اشاره به خبر «اشتباه» ایتارتاس اعلام كرد که مهدی سنایی، سفیر ایران، در جلسه سخنرانی در دانشگاه دولتی سن پترزبورگ در پاسخ به پرسش دانشجویی اعلام کرده که ایجاد كانال كشتیرانی از دریای خزر به خلیج فارس «در حال بررسی است».

بر اساس این گزارش، در این خصوص «هیچ سوال و یا اشاره‌ای» به همكاری ایران و روسیه نشده بود.

به گفته سفارت ایران، خبرگزاری ایتارتاس نیز خبر خود را در این زمینه «تصحیح» كرده است.

دریای خزر، بزرگ‌ترین دریاچه جهان، در میان خشکی محصور است و تنها راه اتصال احتمالی آن به خلیج ‌فارس احداث کانالی طولانی از شمال به جنوب ایران می‌تواند باشد.

در صورت احداث چنین کانال عظیمی، کشورهای روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان می‌توانند از طریق آن به خلیج فارس دسترسی پیدا کنند.

در سال‌های گذشته مقامات جمهوری اسلامی از طرح‌های بزرگی برای اتصال دریای خزر به خلیج فارس یا انتقال آب دریای خزر و خلیج فارس به تعدادی از استان‌های ایران خبر داده‌اند.

از جمله علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در اسفندماه ۹۳ با اشاره به طرح اتصال دریای خزر به خلیج فارس گفته بود که قرارگاه خاتم‌الانبیا، وابسته به سپاه پاسداران، با تشکیل کارگروه‎هایی در حال مطالعه و امکان‎سنجی این پروژه است‌.

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران، نیز روز پنج‌شنبه، ۱۲ فروردین‌ماه، از اجرای طرحی خبر داد که در قالب آن «آب قابل شرب» از حاشیه خلیج فارس و دریای عمان به ۱۷ استان فلات مرکزی ایران منتقل می‌شود.

هدف از اجرای تعدادی از این طرح‌ها حل مشکل کم‌آبی در ایران اعلام شده است.

بر اساس اعلام مسئولان وزارت نیروی ایران، بیش از ۵۵۰ شهر در کشور با بحران کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند. بسیاری از این شهرها در مرکز و جنوب کشور واقع شده‌اند.

XS
SM
MD
LG