لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۱

«روزانه ۴۰ مورد ضر‌ب‌وشتم کودک» در ایران گزارش می‌شود


رئیس مرکز اورژانس اجتماعی ایران خبر داد که از ۱۴۸ هزار تماس تلفنی برقرار شده با این مرکز در سال ۹۳، تعداد ۸ هزار و ۶۶۴ تماس با مسئله کودک‌آزاری «مرتبط» بوده است. به گفته این مقام مسئول، روزانه ۴۰ مورد ضرب و شتم کودک در ایران گزارش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، حسین اسدبیگی، رئیس مرکز اورژانس، روز پنج‌شنبه، ۲۴ اردیبهشت، در این باره گفت: «از تماس‌‌های برقرار شده در ارتباط با موضوع کودک‌‌آزاری، تعداد ۵ هزار و ۱۷۵ مورد مربوط به دختران و سه هزار و ۱۸۹ مورد نیز مربوط به پسران بوده است.»

رئیس مرکز اورژانس اجتماعی ایران پیش از این نیز خبر داده بود که ۱۵ هزار تماس از ۶۰۰ هزار تماس برقرار شده با این مرکز در سال ۹۲ مربوط به کودک‌آزاری بوده است.

به گفته آقای اسدبیگی، روزانه در ایران، ۴۰ مورد ضرب و شتم کودکان، به صورت تلفنی به مراکز سازمان بهزیستی گزارش می‌شود.

در همین حال حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی، نیز روز دوم اردیبهشت خبر داده بود که هفت درصد از تماس‌های سال گذشته اورژانس اجتماعی مرتبط با کودک‌آزاری بوده است.

ارائه این آمار‌ها در حالی است که برخی از مقامات دولتی و انجمن‌های حمایت از کودکان بار‌ها اعلام کرده‌اند که آمار دقیقی از کودک‌آزاری در ایران وجود ندارد و بسیاری از موارد، خصوصا کودک‌آزاری توسط والدین گزارش نمی‌‌شود.

از جمله احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی، در سال ۹۰ گفته بود که «هیچ آماری در مورد کودک‌آزاری وجود ندارد»، چرا که «کودک پناهی ندارد و نمی‌تواند از والدین خود شکایت کند و خانواده‌ها نیز قطعا از خود شکایت نمی‌کنند».

در همین حال لیلی ارشد، مددکار اجتماعی و عضو انجمن حقوق کودکان، پیش از این گفته بود که انجمن حقوق کودک در بسیاری از موارد کودک‌آزاری از پلیس کمک خواسته، اما پلیس می‌گوید که به دلیل وجود پدر خانواده، اجازه مداخله ندارد.

به گفته رئیس مرکز اورژانس اجتماعی ایران، «۸۰ درصد» از کودک‌آزاری‌ها توسط والدین انجام می‌شود.

در سال‌های گذشته برخی از موارد کودک‌آزاری در رسانه‌های ایران و شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشته است.

از جمله در تیرماه سال ۹۳ انتشار فیلمی که در آن یکی از کارکنان مهدکودک «ستایش» در اردبیل، موهای یک کودک را کشیده و او را پرت کرده بود، باعث پلمب این مهدکودک و دستگیری متهمان این «کودک‌آزاری» شد.

درقانون مجازات اسلامی، برای کودک‌آزاری مجازات تعزیری مانند حبس تا دو سال پیش‌بینی شده و در شرایطی متهمقصاص هم خواهد شد.

XS
SM
MD
LG