لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۶

کلمه: هفت سال حبس، حکم قطعی متهمان فیس‌بوکی


مسعود سیدطالبی
مسعود سیدطالبی

وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، روز شنبه، ۲۹ فروردین، خبر داد که حکم «قطعی» شش متهم پرونده موسوم به فعالان فیس‌بوکی «رسما» به آنها «اعلام» شده است.

به گزارش این وب‌سایت، پنج تن از متهمان این پرونده به نام‌ های مسعود سیدطالبی، فرید اکرمی‌‌پور، فریبرز کاردارفرد، مسعود قاسم‌خانی و امیر گلستانی به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، به ۷ سال حبسِ «قابل اجرا» محکوم شده‌اند.

این وب‌سایت نوشت که این افراد به «مجازات‌های غیراجرایی» دیگری برای اتهاماتی چون «توهین به رهبری، مقامات و مقدسات» نیز محکوم شده‌اند.

اشاره این وب‌سایت به حبس «قابل اجرا» و «مجازات‌های غیراجرایی» می‌تواند به حبس تعزیری و تعلیقی باشد.

در صورت قطعی شدن احکام صادر شدهِ حبس تعزیری در مراحل بعدی، متهمان باید دوره زندان تعیین شده را بگذرانند.

این در صورتی است که در احکام زندان تعلیقی، اگر متهم در مدت تعیین شده توسط دادگاه به دلیل جرم مشابه دیگری محکوم نشود، این حکم اجرا نخواهد شد.

وب‌سایت کلمه همچنین خبر داد که مهدی ری‌شهری دیگر متهم این پرونده به ۵ سال حبس «قابل اجرا» محکوم شده است.

به گفته این وب‌سایت، «گفته شده» که رویا صابری نوبخت، تبعه ایرانی و بریتانیایی و دیگر متهم این پرونده، نیز «حکم مشابهی» دریافت کرده است.

رسانه‌های ایران روز ۲۲ تیر ۹۳ خبر داده بودند که هشت فعال شبکه اجتماعی فیس‌‌بوک از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه، در مجموع به ۱۲۷ سال زندان محکوم شده‌اند.

به گفته خبرگزاری ایرنا، متهمان این پرونده به ۲۱، ۲۰، ۱۹، ۱۸، ۱۶، ۱۴، ۱۱ و ۸ سال حبس محکوم شده بودند.

این خبرگزاری اشاره‌ای به نام این افراد نکرده بود.

در همین حال وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از مسعود سید طالبی، ۲۱ ساله، به عنوان جوان‌ترین متهم این پرونده نام برده بود که به ۲۰ سال زندان محکوم شده ‌است.

این وب‌سایت روز پنج‌شنبه، ۹ بهمن ۹۳، نیز به نقل از یک «منبع آگاه» اعلام کرده بود که قاضی شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران، حکم دادگاه بدوی درباره این پرونده را «رد» کرده است.

این «مبنع آگاه» در عین حال ضمن «مبهم» توصیف کردن حکم دادگاه تجدید نظر گفته بود که قاضی این دادگاه، میزان مجازات برای هر متهم را «مشخص نکرده و به عهده قاضی دایره اجرای احکام گذاشته است».

با این حال وب‌سایت کلمه در گزارش روز شنبه خود نوشت: «سرانجام پس از رفت و برگشت‌های متعدد و اظهارنظرهای متناقض قاضی پورعرب از جمله این که در مورد نقض احکام صادره با مخالفت دادستان تهران و اطلاعات سپاه مواجه شده است، بالا‌ترین احکام حبس صادره تایید... شده است.»

بر اساس گزارش‌ها، متهمان پرونده موسوم به فعالان فیس‌بوکی، از شهرهای مختلف ایران شامل یزد، شیراز، آبادان، کرمان و تهران هستند و پرونده آنها حدود ۱۱ جلد است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر پیش از این خبر داده بود که این هشت نفر صفحات مختلفی در فیس‌بوک با اسامی «عمام»، «ویکی‌فیس»، «تنها‌ترین زن»، «زندگی سگی»، «مرجان ماهی»، «تنها‌ترین مرد»، «راه که بیفتیم ترس‌مان می‌ریزد» و «دهه پنجاهی‌ها» داشته‌اند.

ایمان میرزازاده، وکیل مدافع یکی از متهمان، گفته بود که آنان همدیگر را نمی‌شناختند و در بند ۳۵۰ زندان اوین برای «اولین بار» همدیگر را ملاقات کرده‌اند.

به گفته آقای میرزازاده، مدیریت برخی از این صفحات با چند نفر به طور مشترک بوده و به همین دلیل این پرونده تجمیع شده‌ است.

XS
SM
MD
LG