لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۷

اتهام‌زنی متقابل ایران: بریتانیا برای خاورمیانه «ناامنی و بی‌ثباتی مزمن» می‌خواهد


سخنگوی وزارت خارجه ایران اتهام تازه نخست وزیر بریتانیا علیه جمهوری اسلامی مبنی بر «ایجاد بی‌ثباتی در منطقه» را «تکراری و بی‌پایه» خوانده و گفت که این گونه موضع‌گیری با هدف «جلب حمایت مالی برخی کشورهای منطقه» بیان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی، سخنگوی این وزارتخانه، روز پنج‌شنبه، ۱۷ فروردین، گفت که «متاسفانه این نخستین بار نیست که نخست وزیر انگلیس ناراستی و گفتار بی اصل و اساس را بر راستی ارجح می‌شمارد».

نخست وزیر بریتانیا همزمان با سفر به عربستان سعودی در مصاحبه با روزنامه الریاض، چاپ عربستان، جمهوری اسلامی را به تلاش برای ایجاد بی‌ثباتی متهم کرد.

او با اشاره به حمایت ایران از بشار اسد، حزب الله لبنان و شیعیان حوثی در یمن گفت که «ما در اقدامات و فعالیت‌های ایران در بی‌ثبات کردن منطقه... تردید نداریم».

در واکنش به این سخنان، آقای قاسمی تاکید کرد که اتهام ترزا می به ایران مبنی بر «بی‌ثبات ساختن» منطقه «از سر ناشکیبایی و بی‌قراری تکرار می‌شود» و او «در بیان مکررگویی‌های نابه‌جا، جایگاه و منصب و مسئولیت خویش را به یک باره از یاد می‌برد».

وی همچنین مدعی شد که بریتانیا و متحدان این کشور از عقب رانده شدن گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه خشنود نیستند و تمایل دارند «منطقه همچنان دستخوش ناامنی و بی ثباتی مزمن و مستمر باشد».

نخست وزیر بریتانیا در مصاحبه خود همچنین از ایران خواست تا در سوریه «نقشی سازنده» داشته باشد و با احترام به تمامیت ارضی یمن، برای حل بحران این کشور تلاش کند.

روز پنج‌شنبه سخنگوی وزارت خارجه ایران اضافه کرد که «فروش سلاح و ادوات به متجاوزان برای کشتار مردم بیگناه در منطقه به‌ویژه در جنگ نابرابر و ضد انسانی در یمن با ادعاهای خانم می هیچ گونه سازگاری و همخوانی ندارد».

وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی این گونه اظهارات را که «به منظور جلب رضایت و حمایت مالی برخی کشورهای منطقه صورت می گیرد به شدت محکوم کرده و انتظار دارد مقامات لندن با درک واقعیت ها و استفاده از پرشمار تجارب خود در منطقه خلیج فارس طی ادوار گذشته در تصحیح مواضع نادرست خود اقدام کنند».

عربستان سعودی بزرگ‌ترین شریک تجاری بریتانیا در خاورمیانه است و سال ۲۰۱۵ میزان صادرات بریتانیا به عربستان بیش از ۶.۵ میلیارد پوند انگلیس بود.

نخست ‌وزیر بریتانیا روز چهارشنبه، ۱۷ آذر ۹۵، نیز خطاب به اعضای عرب شورای همکاری خلیج فارس گفته بود که بریتانیا به این کشورها کمک خواهد کرد در برابر «اقدامات ستیزه‌جویانه ایران در منطقه» بایستند.

این سخنان نیز واکنش گسترده مقامات جمهوری اسلامی را به دنبال داشت و پس از درگیری لفظی بین مقامات بریتانیا و ایران، دو کشور سفرای یکدیگر را احضار کردند.

در واکنش به این سخنان رهبر جمهوری اسلامی نیز در آذرماه سال گذشته با اظهار این‌ که به باور او «انگلیس از دو قرن پیش، همیشه منبع شر و نکبت برای ملت‌ها در منطقه ما بوده» گفت که «آن ‌وقت آن مسئول انگلیسی بی‌شرمانه می‌گوید ایران تهدید منطقه است».

مناسبات ایران با تعدادی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به خصوص عربستان سعودی، پس از درگیری‌ها در سوریه و یمن تیره‌تر شده است.

ایران در سوریه از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند، در حالی که عربستان از مهم‌ترین حامیان گروهی از شورشیان آن کشور است.

در یمن روندی معکوس حاکم است و در حالی که ائتلافی به رهبری ریاض دست به حملات هوایی علیه شورشیان حوثی، برای بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی زده، مقام‌های ایرانی از شورشیان حوثی حمایت کرده و در عین حال بارها به «ارسال سلاح» برای آنها متهم شده‌اند.

XS
SM
MD
LG