لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۴

وزارت خارجه ایران از پاکستان خواست «پاسخ‌گوی ناامنی‌» در مرزها باشد


یک روز پس از مرگ هشت مرزبان ایرانی در استان سیستان و بلوچستان ایران، معاون وزیر خارجه ایران از پاکستان خواست که «مجدانه» پاسخ‌گوی «نا‌امنی‌ها» در مرزهای خود با ایران باشد. به گفته این مقام، در حال حاضر کنترل مرزها در جنوب شرق تنها بر عهده ایران است.

در همین حال فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی ایران نیز از «بیش از۷۰ فقره درگیری و تجاوز مرزی» از سمت پاکستان به داخل خاک ایران در مدت یک سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه ایران، شامگاه سه‌شنبه، ۱۸ فروردین، در مصاحبه تلفنی با یک برنامه تلویزیونی گفت که طبق تفاهم‌‌نامه‌های امنیتی بین دو کشور، پاکستان باید «اشرار» را به ایران تحویل دهد.

وی اضافه کرد: «در حال حاضر کنترل و امنیت مرزهای ایران در جنوب شرق تنها بر عهده ایران است.»

همچنین به گزارش خبرگزاری صداوسیما آقای قشقاوی گفت: «هفته آینده هم دو جلسه مهم کمیسیون امنیتی و کنسولی با پاکستان داریم. »

بر اساس گزارش‌ها، روز دوشنبه گذشته در منطقه نگور در استان سیستان و بلوچستان، حد فاصل میله مرزی ۲۳۹ پایین‌‌تر از جکیگور هشت نفر از نیروهای مرزبانی ایران توسط افراد مسلحی که از داخل خاک پاکستان وارد مرزهای ایران شده بودند، کشته شدند.

روز چهارشنبه، ۱۸ فروردین‌ماه، گروه موسوم به جیش‌العدل در بیانیه‌ای رسما مسئولیت حمله به این مرزبانان را بر عهده گرفت.

در همین حال سعید منتظرالمهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی، گفت که به دستور فرمانده نیروی انتظامی، پس از این حادثه بلافاصله هیئتی برای بررسی موضوع و «تذکر به مرزبانان طرف مقابل» اعزام شده است.

مقامات ایرانی پیش از این نیز بار‌ها اعلام کرده‌اند، پاکستان که مرزی طولانی با سیستان و بلوچستان دارد، به «محل امن تروریست‌ها» تبدیل شده‌ است.

در همین زمینه روز شنبه، ۲۶ مهر۹۳، مقام‌های ایرانی از مرگ دو مرزبان در منطقه مرزی استان سیستان و بلوچستان خبر دادند و پاکستان نیز اعلام کرد که یک شبه ‌نظامی دولتی این کشور با تیراندازی مأموران ایرانی کشته شده ‌است.

پس از این اتفاقات وزارت خارجه ایران سفیر پاکستان در تهران را در روز ۲۶ مهرماه ۹۳ احضار کرد.

در همین حال فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی ایران نیز روز سه‌شنبه گفت که در یک سال گذشته «بیش از۷۰ فقره درگیری و تجاوز مرزی» از سمت پاکستان به داخل خاک ایران صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، قاسم رضایی تاکید کرد که بیش از ۸۰ گروه، به گفته او، «قاچاقچی ، جنایتکار و فراری از قانون» در خاک پاکستان هستند و از داخل خاک این کشور به مرزهای ایران حمله می‌کنند.

وی با انتقاد از پاکستان گفت که اسلام‌آباد نسبت به امنیت مرزهای این کشور با ایران «بی‌توجه» است.

XS
SM
MD
LG