لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۱

چند امام جمعه خواستار انتخاب رئیس جمهوری «بدون زاویه» با رهبر شدند


کاظم صدیقی امام جمعه تهران
کاظم صدیقی امام جمعه تهران

در ادامه انتقادها از حسن روحانی، چند امام جمعه در ایران در روز چهارم فروردین ضمن انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت خواستار انتخاب رئیس جمهوری «بدون زاویه» با رهبر جمهوری اسلامی شدند. امام جمعه تهران نیز از مردم خواست تا «افراد مستعد نفوذ» را انتخاب نکنند.

کاظم صدیقی، امام جمعه تهران، در خطبه‌های روز چهارم فروردین با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ گفت که «باید رصد شود کسی تحت نفوذ بیگانگان نباشد» و «کسانی را انتخاب کنیم که توان مبارزه با فساد را داشته باشند».

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، وی تاکید کرد: «دنیا بنای نفوذ در انتخابات ما را داشته و دارد. می‌خواهد کسانی انتخاب شوند که تحت نفوذ بیگانگان باشند، در قالب توسعه از استقلال کشور کم بگذارند و به معنی کامل محتاج بیگانگان باشند».

آقای صدیقی همچنین خواستار انتخاب رئیس جمهوری شد که «از قشر اشرافی نباشد»، « فقر را لمس کند» و «مدیران انقلابی» را به کار بگمارد.

وی همچنین با بیان این که عده‌ای در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ «بی حیایی» کردند، افزود که نامزدهای انتخابات باید به قانون عمل و «به آرای مردم تمکین کنند».

موضع‌گیری امام جمعه تهران را می‌توان در راستای سخنان رهبر جمهوری اسلامی دانست که پس از توافق اتمی وین بارها درباره تلاش آمریکا برای «نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی» ایران و «نفوذ سیاسی، فرهنگی و امنیتی» هشدار داده و از نهادهایی مانند سپاه پاسداران خواسته است که با این موضوع مقابله کنند.

هفته‌های گذشته نیز برخی از امامان جمعه درباره انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ سخن گفتند.

از جمله احمد خاتمی، امام جمعه تهران، روز ۱۳ اسفند درباره تلاش «دشمن» برای «تشنج‌آفرینی» و تکرار حوادث سال ۸۸ در انتخابات پیش رو هشدار داده و با اشاره به اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری آن سال از نامزدها خواست که «تسلیم رأی مردم» باشند.

وی رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور را نیز متهم کرد که قصد تکرار حوادث انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را دارند.

در همین حال زین‌العابدین قربانی، امام جمعه رشت، روز جمعه گفت که «باید رئیس جمهوری انتخاب کنیم که در راستای منویات» رهبر جمهوری اسلامی و «بدون زاویه» با او باشد.

تعدادی از امامان جمعه نیز با اشاره به سخنان رهبر جمهوری اسلامی درباره «اقتصاد مقاومتی» از عملکرد دولت حسن روحانی انتقاد کردند.

از جمله امام جمعه شیراز گفت که «بالا و پایین بردن آمار بر سر سفره مردم نان نمی‌شود و باید برای وضعیت اقتصادی مردم فکری اساسی کرد».

اسدالله ایمانی تاکید کرد که «اقدام جدی برای اشتغال و رونق تولید در برخی مسئولان دیده نمی‌شود».

محمدرضا سعیدی، امام جمعه قم، نیز «وجود نگاه لیبرالیستی را مانع حرکت‌های جهادی در عرصه اقتصادی» دانسته و گفت که «در نگاه انقلابی رشد اقتصادی باید هم پای عدالت اجتماعی باشد».

در روزهای پایانی سال ۹۵ و پس از ابراز تردید آیت‌الله خامنه‌ای درباره درست بودن آمارهای اقتصادی دولت، امامان جمعه شهرهای ایران نیز از عملکرد اقتصادی دولت انتقاد کردند، روندی که هم‌چنان ادامه دارد.

رهبر جمهوری اسلامی سال جدید را نیز سال «اقتصاد مقاومتی: تولید، اشتغال» نامگذاری کرده و گفته است که در این باره «فاصله زیادی میان کارهای انجام شده با انتظارات مردم و رهبری وجود دارد».

در مقابل حسن روحانی ضمن دفاع از عملکرد خود و با اشاره به مثبت شدن شاخص‌های اقتصادی در دولت او در عین حال اعلام کرده که «ده دولت بعد نیز نخواهند توانست همه مشکلات را حل کنند»، اما دولت مسیر «درستی» را انتخاب کرده که به سمت کاهش مشکلات است.

در همین حال مجید انصاری معاون حقوقی رئیس ‌جمهوری ایران روز ۲۵ اسفند ۹۵ درباره تاثیر اقدامات دولت گفته بود که دو سال نخست دولت «صرف آواربرداری» مربوط به اقدامات دولت سابق شده است.

وی همچنین اظهار نظر کرد که تخریب‌ها علیه حسن روحانی پس از «رأی بالای» وی در یک «نظرسنجی رسمی» بیشتر شده است.

صفحه ویژه انتخابات ۹۶

خبرها و گزارش‌های مرتبط با انتخابات ۹۶ را در صفحه ویژه رادیو فردا دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG