لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۸

پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به روحانی درباره نحوه رای‌گیری


در واکنش به اظهارات حسن روحانی مبنی بر اتلاف ۱۲ ساعت پیش از موافقت هیئت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری با پیشنهاد هیئت اجرایی برای ثبت کد ملی، سخنگوی شورای نگهبان کوتاهی را متوجه وزارت کشور دانسته و گفت که «به جناب روحانی گزارش غلط داده‌اند».

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی نهاد ناظر بر انتخابات، در کانال تلگرام خود نوشت که وزیر کشور نه صبح، بلکه عصر روز جمعه، ۲۹ اردیبهشت، با شورای نگهبان برای پیشنهاد ثبت شدن شماره ملی به جای نام و فامیل رای‌دهندگان تماس گرفته است.

به گفته آقای کدخدایی، هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری نیز زمانی با این پیشنهاد موافقت کرده که تنها دو ساعت به پایان رای‌گیری باقی مانده بود.

آقای کدخدایی در پاسخی کنایه‌آمیز و مبهم نوشت: «فکر می‌کنم به جناب روحانی گزارش غلط داده‌اند یا این که؟!»

سخنگوی شورای نگهبان همچنین از مقامات وزارت کشور خواست که «به جای این گزارش»، به رئیس جمهور «توضیح می‌دادند چرا بسیاری از حوزه‌ها با تاخیر زیاد شروع به کار کردند. و یا چرا دستگاه‌ها مرتب دچار نقص فنی می‌شدند؟ و تاثیر آن در اخذ آرا تا چه میزان بوده است؟»

گفته‌های سخنگوی شورای نگهبان در حالی بیان شده که حسن روحانی روز چهارشنبه در جمع اعضای ستادهای انتخاباتی خود گفته بود که هیئت اجرایی انتخابات صبح روز جمعه به شورای نگهبان پیشنهاد کرده که برای افزایش سرعت رای‌گیری تنها کد ملی افراد ثبت شود.

به گفته آقای روحانی، شورای نگهبان ساعت ده و نیم شب یعنی ۱۲ ساعت پس از پیشنهاد هیئت اجرایی انتخابات، با این پیشنهاد موافقت کرده است.

وی همچنین با بیان این که «متاسفم که آن چهار میلیون رای، به صندوق ریخته نشد» به طعنه اضافه کرد: «رای بالا که نگرانی ندارد.»

گزارش رسانه‌های ایران و شبکه‌های اجتماعی حاکی است که در روز ۲۹ اردیبهشت به دلیل «استقبال گسترده» از انتخابات ریاست ‌جمهوری بسیاری از رای‌دهندگان ساعت‌ها در صف منتظر ماندند و برخی هم اواخر شب به دلیل محدودیت زمانی، نتوانستند رای خود را به صندوق بریزند.

در حالی که حسن روحانی دو بار متوالی در هفته جاری تعداد افرادی را که نتوانستند رای دهند چهار میلیون نفر اعلام کرده است، وزیر کشور دولت او روز سه‌شنبه گفت که این رقم تنها یک تخمین است و آمار صحیح در این زمینه، یک میلیون نفر است.

در همین حال روز جمعه، ۲۹ اردیبهشت، فیلم هایی در رسانه های منتقد دولت و شبکه های اجتماعی از برخی از حوزه های اخذ رای منتشر شده بود که در آنها ادعا می‌شد این حوزه ها چند ساعت پس از آغاز رسمی رای‌گیری باز شده است.

XS
SM
MD
LG