لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۳

حسن روحانی: چهار میلیون رای در انتخابات به صندوق ریخته نشد


رییس‌جمهوری ایران روز چهارشنبه سوم خرداد بار دیگر تاکید کرد که «چهار میلیون رای به صندوق ریخته نشد» و تلویحا شورای نگهبان را متهم کرد که مانع بالا رفتن رای او تا مرز ۲۸ میلیون شده است.

این دومین بار ظرف یک هفته اخیر است که حسن روحانی از ریخته نشدن چهار میلیون رای به صندوق‌ها در روز انتخابات ریاست‌جمهوری سخن می‌گوید.

وی در همایش تجلیل از فعالان ستاد انتخاباتی‌اش که در سالن وزارت کشور در تهران برگزار شد، در سخنانی به انتقاد از روند رای‌گیری در روز انتخابات ۲۹ اردیبهشت پرداخت و افزود: «کسی به من پیام داد و گفت من پنج ساعت‌ونیم در صف بودم».

وی با بیان اینکه «متاسفم که آن چهار میلیون رای، به صندوق ریخته نشد» به طعنه گفت: «رای بالا که نگرانی ندارد».

رییس‌جمهوری ایران گفت که شورای نگهبان ۱۲ ساعت پس از پیشنهاد هیات اجرایی انتخابات، تازه پذیرفت که برای تسریع در روند رای‌گیری، تنها شماره ملی رای‌دهندگان ثبت شود.

گزارش رسانه‌های ایران و شبکه‌های اجتماعی حاکی است که در روز ۲۹ اردیبهشت به دلیل «استقبال گسترده» از انتخابات ریاست‌جمهوری بسیاری از رای‌دهندگان ساعت‌ها در صف منتظر ماندند و برخی هم اواخر شب به دلیل محدودیت زمانی، نتوانستند رای خود را به صندوق بریزند.

در حالی که حسن روحانی دو بار متوالی در هفته جاری تعداد افرادی که نتوانستند رای دهند را چهار میلیون نفر اعلام کرده است، وزیر کشور دولت او روز سه‌شنبه گفت که این رقم تنها یک تخمین است و آمار صحیح در این زمینه، یک میلیون نفر است.

کند بودن روند رای‌گیری و بویژه تایید اطلاعات رای‌دهندگان که زمان زیادی می‌برد باعث ایجاد نارضایتی زیادی در میان آنها شد.

آقای روحانی در سخنان روز چهارشنبه‌اش گفت:‌ «ای کاش می‌شد این شورای محترم عزیز نگهبان اینکه همان شماره کارت ملی چک شود، کفایت می‌کند را زودتر می‌پذیرفتند، شاید داشتند در تصمیم‌گیری دقت می‌کردند!»

وی تصریح کرد:‌ «کاش زودتر پیشنهاد هیات‌های اجرایی را که گفتند صندوق سیار بفرستیم در حوزه‌هایی که شلوغ است را زودتر می‌پذیرفت».

رییس‌جمهوری ایران با اشاره به شورای نگهبان افزود:‌ «۲۴ میلیون رای، ۲۶ میلیون رای، ۲۸ میلیون رای، رای بالا که نگرانی ندارد. تا روحانی هست، از این رای پاسداری می‌کند».

در جریان سخنرانی حسن روحانی که به صورت زنده از سایت ریاست‌جمهوری ایران پخش می‌شد، فعالان ستاد انتخاباتی او شعار می‌دادند که «پیام ما روشنه،حصر باید بشکنه».

اشاره آنها به حصر هفت ساله میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، رهبران اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ است که رفع حصر آنها از جمله شعارهای آقای روحانی در انتخابات سال ۹۲ بود ولی هنوز به تحقق نپیوسته است.

«از توطئه سند ۲۰۳۰ نمی‌گذرم»

رییس‌جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنرانی‌اش گفت که در جریان کارزار انتخاباتی‌اش به او «توهین» شد ولی گفت که از همه توهین‌ها به خود خواهد گذشت ولی از «توطئه سند ۲۰۳۰» نمی‌گذرد.

وی اظهار داشت: ‌«چقدر در روستاها سم‌پاشی کردند، گفتند اسلام از دست رفت. من گفتم، باز هم می‌گویم، از همه کسانی که به من تهمت زدند گذشتم. اما از توطئه ۲۰۳۰ (حملات به سند یونسکو ۲۰۳۰) نمی‌گذرم».

آقای روحانی افزود:‌ «حال یک وقت می‌خواهید امام زمان و امام رضا را ابزار سیاست قرار دهید که مردم جواب شما را دادند. چرا اخلاق را ابراز قرار می‌دهید. چرا به معلمان و دانش‌آموزان توهین کردید. من تا پایان دولت دوازدهم از موضوع ۲۰۳۰ نمی‌گذرم».

سند آموزشی یونسکو برای سال ۲۰۳۰ بر مسائلی چون آموزش محیط‌زیست، برابری جنسیتی و فرصت‌های برابر اجتماعی برای زنان و مردان، حقوق بشر، رفع تبعیض از اقلیت‌ها، و فرهنگ صلح و عدم خشونت تأکید دارد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۷ اردیبهشت اجرای این سند را «غیرمجاز» دانست و اعلام کرد که جمهوری اسلامی تسلیم سندهایی مانند سند ۲۰۳۰ یونسکو نخواهد شد.

حسن روحانی در جریان کارزار انتخاباتی‌اش، مخالفان اصولگرای خود را متهم کرد که «گزارش دروغ» درباره این سند برای رهبر جمهوری اسلامی فرستاده‌اند و اینکه در روستاها، «شبنامه» پخش کرده و برخی مباحث جنسی مطرح کرده‌اند که در سند وجود ندارد.

با این حال، سخنگوی دولت او گفته است که اجرای این سند تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است.

پیش از سخنرانی رییس‌جمهوری ایران، مولوی عبدالحمید، رهبر اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان، در سخنانی گفت که «ما وفای خود به ایران را در انتخابات به نمایش گذاشتیم».

وی خواستار «به کارگیری شایستگان اهل سنت» در دولت دوازدهم شد و گفت: «اهل سنت آماده‌اند هر جا دولت شما صلاح بداند خدمت کنند و خواستار تغییر اساسی نسبت به جامعه اهل سنت و اقوام و مذاهب هستند».

مولوی عبدالحمید در عین حال از رییس‌جمهوری ایران درخواست کرد که در دولت دوازدهم، «ایران مطرح باشد و وطن باشد و قوم و مذهب مطرح نباشد. دین بین ما و خداست و یک مسئله شخصی است. به کارگیری شایستگان اهل سنت که به ایران فکر می‌کنند، ایران را در معادلات بین‌المللی بالا می‌برد و عزت ایران را بیشتر می‌کنند».

XS
SM
MD
LG