لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۰

ورود چند نماینده مجلس به مسئله اعتصاب غذای طولانی زندانیان سیاسی


آرش صادقی (چپ) و علی شریعتی
آرش صادقی (چپ) و علی شریعتی

الیاس حضرتی، نماینده تهران در مجلس، در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار آن شد که این قوه به وضعیت آرش صادقی و علی شریعتی، دو زندانی سیاسی در حال اعتصاب غذا، رسیدگی کرده و «اگر حقی از آنان ضایع شده اعاده» کند.

در همین حال محمود صادقی و احمد مازنی، دو نماینده دیگر تهران در مجلس، و رحمت‌الله حافظی، عضو شورای شهر تهران، نیز در توییت‌هایی درباره وضعیت آرش صادقی در این باره ابراز نگرانی و درخواست رسیدگی کردند.

آقای حضرتی در نامه خود به رئیس قوه قضائیه که روز شنبه، ۱۱ دی‌ماه، منتشر شد تاکید کرد که به دلیل تصویب «دیرهنگام» قانون جرم سیاسی «کسانی که در واقع مجرم سیاسی محسوب می‌شوند به عنوان متهم امنیتی محاکمه شده و در زندان به سر می‌برند».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، وی با تاکید بر این که زندانیان سیاسی به دلیل اجرا نشدن این قانون، «از حقوق مسلم خودشان محروم شده‌اند» و حق‌شان «ضایع شده است»، پیشنهاد کرد که «محاکمات آنان تجدید شده و در مجازات آنان تخفیف اعمال شود».

آقای حضرتی تاکید کرد: «بی‌توجهی به مطالبات قانونی این زندانیان منجر به این شده است که برخی از آنان دست به اعتصاب غذا بزنند تا درخواست آنان شنیده شود؛ یعنی با به خطر انداختن جان و سلامتی خود به وضعیت موجود اعتراض کرده‌اند.»

این نماینده تهران در مجلس خواستار رسیدگی قوه قضائیه به وضعیت آرش صادقی و علی شریعتی شد تا «آسیبی به آنان وارد نشود و اگر حقی از آنان ضایع شده، اعاده گردد».

آرش صادقی، زندانی سیاسی، بیش از ۶۸ روز است که در اعتصاب غذا به‌ سر می‌برد و آن طور که یکی از بستگانش به رادیوفردا گفته، در آستانه مرگ قرار دارد و حاضر نیست پیش از آزادی همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی اعتصاب خود را بشکند.

در همین حال کاربران شبکه اجتماعی روز جمعه با هشتگ SaveArash# [آرش را نجات دهید] برای آزادی این زندانی سیاسی و همسرش، بیش از نیم میلیون توییتر منتشر کردند و آن را برای ساعاتی به اولین ترند جهانی در شبکه توییتر تبدیل کردند.

از سوی دیگر تام مالیناوسکی، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور دموکراسی، حقوق بشر و کار، نیز با ارسال یک توییت خواستار آزادی آرش صادقی و همسرش گلرخ ابراهیمی شد.

در همین حال، محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، در حساب توییتر خود نوشت که «درحد مقدورات» خود پیگیر وضعیت زندانیان، به‌ویژه آرش صادقی و علی شریعتی است.

احمد مازنی، نماینده تهران، نیز در توییتی با هشتگ SaveArash ماده ۶۱ «منشور حقوق شهروندی» را یادآوری کرده که قید می‌کند «محاکمه شهروندان با اتهام سیاسی و مطبوعاتی در دادگاه‌های دادگستری،‌ علنی و با حضور هیئت منصفه انجام شود».

رحمت‌الله حافظی، عضو شورای شهر تهران، نیز که خود پزشک است در توییتی خبر داد که چندین بار سعی کرده است، با دادستان تهران تماس بگیرد و به عنوان پزشک مجوز عیادت از آرش صادقی را دریافت کند.

اما علی شریعتی، زندانی سیاسی، نیز از ۶۱ روز پیش اعتصاب غذا کرده است. وی به دلیل شرکت در تجمع در مقابل مجلس در اعتراض به موضوع اسیدپاشی‌ها در اصفهان به «اقدام علیه امنیت ملی» محکوم شده و پس از بازداشت در روز ده آبان اعلام کرد که تا حذف این اتهام از پرونده‌اش به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد.

اعتصاب غذای چند زندانی سیاسی دیگر در ایران نیز هم‌چنان ادامه دارد و سعید شیرزاد ۲۳ روز و نزار زکا ۲۲ روز است که اعتصاب کرده‌اند.

حسن رستگاری مجد نیز از روز ۱۳ آذر در زندان ارومیه و محمدرضا نکونام در زندان قم و مهدی کوخیان در زندان مراغه از اول دی‌ماه دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

مرتضی مرادپور نیز که روز چهارشنبه پس از ۶۵ روز به اعتصاب غذای خود پایان داده بود، روز جمعه، دهم دی‌ماه، از زندان آزاد شد.

در سال‌های گذشته تعداد زیادی از زندانیان سیاسی در ایران دست به اعتصاب غذا زده‌اند و تعدادی از آنان از جمله هدی صابر و اکبر محمدی به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زمان اعتصاب غذا جان باخته‌اند.

XS
SM
MD
LG