لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۶

واحد پول هند از نظر افت ارزش به رکوردی جدید رسید


ارزش روپیه، واحد رسمی پول هند، طی هفته گذشته به طور متوالی کاهش یافته و، به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، روز چهارشنبه، سوم خردادماه، رکورد کاهش قیمت این ارز شکسته شد.

کاهش مداوم ارزش روپیه در حالی اتفاق می‌افتد که ایران و هند توافق کرده‌اند ۴۵ درصد از پول نفت صادراتی ایران به هند با روپیه حساب شود، ارزی که بد‌ترین عملکرد را در مقایسه با دیگر ارزهای آسیایی در سال گذشته داشته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شاخص‌های بازار سهام هند به کمترین میزان خود طی یک سال گذشته رسیده است و ارزش روپیه نیز در پی نگرانی‌ها از کسری تجارت و عدم توانایی کنترل تورم توسط دولت هند سقوط کرده است.

ارزش برابری روپیه در مقابل دلار در روز چهارشنبه با ثبت رکورد کاهش ارزش به ۵۵.۹۴ رسیده است.

کاهش ارزش روپیه در سال گذشته نیز ثبت شد و، بنا به گزارش رویترز، ارزش روپیه در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن ۱۱ درصد افت داشته است، در حالی که طبق آمار‌ها، این نسبت در سال جاری به ۲۰ درصد رسیده است.

اخیرا دولت هند اعلام کرد که انتظار می‌رود رشد اقتصادی این کشور در سال جاری کاهش یابد و به ۶.۹ درصد برسد، موضوعی که طبیعتا باعث تداوم کاهش ارزش روپیه، تورم و کسری بازرگانی این کشور خواهد شد.

این در حالی است که ارزش برابری دلار در بازار نیویورک نسبت به ارزهای معتبر بین‌المللی روز گذشته به بالا‌ترین میزان خود از ماه ژانویه رسیده است.

توافق ایران و هند برای حذف دلار، جایگزینی روپیه

روزنامه «هندوستان تایمز» روز چهارشنبه، سوم خرداد، گزارش کرده است که بخشی از کاهش ارزش روپیه در برابر دلار به خاطر تقاضای روزافزون واردکنندگان این کشور به دلار بوده است.

به نظر می‌رسد، با توجه به این که هند ۸۰ درصد از نفت مصرفی خود را از خارج وارد می‌کند، حداقل از جانب تقاضای دلار توسط شرکت‌هایی که نفت خود را از ایران تامین می‌کنند، خیال راحتی دارد و این موضوع به نفع هند تمام خواهد شد.

از طرفی حجم تجارت دوجانبه ایران و هند هم اکنون به ۱۴ میلیارد دلار رسیده است که بخش اعظم آن، یعنی نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار، سهم صادرات نفت و محصولات پتروشیمی ایران به هند است.

به عبارتی اگر ۴۵ درصد از قیمت نفت صادراتی ایران به هند با روپیه حساب شود، چون این واحد ارز در بازارهای جهانی کاربرد معاملاتی چندانی ندارد، ایران بالاجبار مجبور به افزایش واردات خود از هند خواهد شد.

افزایش تقاضا برای روپیه توسط ایران و افزایش صادرات هند به ایران، دو عاملی است که هم اکنون ارز ملی رو به سقوط هند به شدت نیازمند آن است.

هند سال گذشته ۱۲ درصد از نفت صادراتی خود را از ایران وارد کرده است، اما برای سال جاری، وزارت نفت این کشور برای گریز از تحریم‌های احتمالی آمریکا گفته است که واردات نفت از ایران را نسبت به سال گذشته به میزان ۱۱ درصد کاهش خواهد داد.

نارائین سینگ، معاون وزیر نفت هند، ۲۶ اردیبهشت سال جاری اعلام کرد در سال جاری واردات نفت خام از ایران به پانزده و نیم میلیون تن کاهش خواهد یافت، به عبارتی ۲ میلیون تن کمتر از سال گذشته.

بانک مرکزی هند اواخر سال ۲۰۱۰، معامله شرکت‌های هندی با ایران در سیستم «اتحادیه پایاپای آسیایی» را ممنوع کرد، موضوعی که باعث خلل در پرداخت پول نفت صادراتی ایران به هند شد و بدهی این کشور به ایران تا ماه اوت سال گذشته به ۵ میلیارد دلار رسید.

هند و ایران بعد از چند دور رایزنی توافق کردند که پول نفت صادراتی ایران به هند از طریق «هالک بانک» ترکیه پرداخت شود و این روش پرداخت تاکنون ادامه داشته است، اما خبرگزاری رویترز اوایل اردیبهشت‌ماه خبر داد که مقامات این بانک ترکیه اعلام داشته‌اند که از ماه ژوئیه، همزمان با اجرای دور جدید تحریم‌های اروپا علیه ایران احتمالا دیگر قادر به ارائه خدمات بانکی به ایران نخواهند شد.
XS
SM
MD
LG