لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۴

نفتکش هندی در ایران رفع توقیف شد


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
عطاء‌الله صدر، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، می‌گوید که کشتی هندی که به دلیل ایجاد آلودگی نفتی در خلیج فارس در توقیف سازمان بنادر ایران بود، با ابلاغ این سازمان رفع توقیف شده است.

ایران اواسط مردادماه گذشته یک کشتی هندی به نام «ام تی دِش شانتی» را به خاطر تخلیه آب موازنه خود که باعث بروز «لکه نفتی به طول حدود ۱۰ مايل» در ۳۰ مايلی شرق جزيره لاوان شده بود توقیف کرد.

از آن زمان این نفتکش حامل نفت عراق در توقیف بود و ایران برای رفع توقیف آن خواستار دریافت غرامت یک میلیون دلاری شده بود.

اخیرا ایران اعلام کرد که در صورتی که ضمانت‌نامه ای از طرف هندی بگیرد، نفتکش یاد شده می تواند رفع توقیف شود.

آقای صدر روز پنج‌شنبه، ۱۴ شهریور، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد که کشتیرانی هند ضمانت‌نامه‌های لازم را ارائه داده و در قبال این ضمانت‌نامه کشتی یادشده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی ایران رفع توقیف شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، تعلل کشتیرانی هند موجب شد توقیف این نفتکش به طول بینجامد، در صورتی که اگر همان دهم مردادماه ضمانت‌نامه را ارائه داده بودند این نفتکش رفع توقیف می‌شد.

در همین حال یک منبع آگاه در وزارت کشتیرانی هند به روزنامه وال استریت جورنال گفته است که سفارت هند در ایران موضوع رفع توقیف نفتکش یادشده را تایید کرده است.

تاکنون جزئیات رفع توقیف، نوع ضمانت‌نامه و مبلغ غرامت توافق شده میان طرفین منتشر نشده است، اما کاپیتان عبدالمنعم جناحی، رئیس مرکز کمک‌های متقابل در موارد اضطراری در دریا (مِماک) در بحرین، ۳۰ مردادماه در گفت‌وگو با رادیوفردا با تایید ایجاد آلودگی این نفتکش در خلیج فارس گفته بود که «حتی یک میلیون دلار غرامت نیز مبلغ کمی است، چون اگر آثار این نفت را بر آب، موجودات آبزی و انسان‌ها بررسی کنیم، رقم بسیار بالاتر خواهد بود».

رفع توقیف نفتکش هندی در حالی است که هم اکنون ۱۹ ماه از توقیف یک کشتی ایرانی به نام «دیانته» در هند می‌گذرد و مقامات دهلی نو اجازه رفع توقیف آن را نمی‌دهند.

در همین زمینه اوایل شهریورماه عباس عراقچی، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه ایران، سفیر هند در تهران را فراخوانده و «نگرانی عمیق دولت ایران» از ادامه توقیف این کشتی و «برخورد نامناسب با خدمه» آن را به وی اعلام کرد.

معاون وزیر خارجه با تاکید بر «پیگیری‌های گذشته و جدیت ایران درباره کشتی دیانته» خواستار آزادی فوری کشتی و خدمه آن شده است.

کشتی ایرانی با درخواست دادگاه سنگاپور در هند توقیف شده بود و به گزارش خبرگزاری ایسنا، خدمه این کشتی به مدت ۹ ماه حتی اجازه خروج از کشتی را هم نداشته‌اند.

سنگاپور گفته است که کشتی «دیانته» هنوز به سازندگان خود در سنگاپور بدهی دارد.

ایران گفته است که بدهی خود به شرکت سنگاپوری را از حساب روپیه‌اش در هند پرداخت می‌کند، درخواستی که هنوز به جایی نرسیده است.
XS
SM
MD
LG