لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۸

دستگیری ماهانه «صد تا ۱۵۰ هزار» افغان «غیرمجاز» در ایران


در حالی که یک نماینده مجلس ایران از طرح «ممنوعیت کامل» اتباع افغانستان در استان کرمان خبر داده، وزیر کشور ایران نیز از دستگیری ماهانه «صد تا ۱۵۰ هزار» تبعه «غیرمجاز» افغان و انتقال آنان به افغانستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، روز جمعه، هفت شهریور، گفت: «افغانی‌ها دو دسته هستند، یک گروه مجوز دارند و قانونی کار و زندگی می‌کنند که با این دسته مشکلی نداریم، اما با افغانستان توافق کردیم غیرقانونی‌ها را برگردانیم به مرز تا ویزای کار بگیرند و موقت بیایند، اما این امر عملی نشد.»

وی اضافه کرد:«افاغنه غیرمجاز را هر جا ببینیم بازداشت و در اردوگاه نگهداری و به آن طرف مرز منتقل می‌کنیم، زیرا ورود این افراد تبدیل به شبکه غیرقانونی قاچاق انسان شده است.»

به گفته آقای رحمانی فضلی، ماهانه صد تا ۱۵۰ هزار «افغانی غیرمجاز» در ایران دستگیر و روانه افغانستان می‌شوند.

پیش از این سخنان وزیر کشور ایران در استان کرمان، محمدرضا پورابراهیمی، نماینده این شهر در مجلس شورای اسلامی، روز پنج‌شنبه، شش شهریور، خبر داده بود که در جلسه شورای تامین این استان با حضور وزیر کشور مقرر شده تا «طرح جامع ممنوعیت کامل حضور افاغنه» در این استان با «لحاظ مسائل اجتماعی و امنیتی، بین‌المللی» تدوین شود.

بر اساس گزارش‌ها، پیش از این اقامت افغان‌ها در ۱۵ استان ایران ممنوع شده است.

وزیر کشور در ادامه سخنان خود از برگزاری نشست‌هایی با کشورهای افغانستان و پاکستان برای بازگشت اتباع افغان به کشورشان خبر داد.

آقای رحمانی فضلی تصریح کرد: «افاغنه در جنگ به ما کمک کرده‌اند و نباید روابط حسنه فراموش شود، اما این میهمانان باید روزی به خانه خود بروند و از طریق مجامع بین‌المللی این مسئله را پیگیری می‌کنیم.»

دولت ایران در سال‌های گذشته مقرراتی را برای بازگشت اتباع افغان به کشورشان تصویب کرده، از جمله «آیین‌نامه تسریع در روند بازگشت اتباع افغان» در ۲۹ آذر ۱۳۸۲ به تصویب هیئت دولت رسیده است.

در جدیدترین اقدام، دولت ایران روز ۲۲ تیر در بخشنامه‌ای اشتغال اتباع خارجی در دستگاه‌های دولتی و عمومی غیردولتی ایران را ممنوع اعلام کرد.

تصویب این بخشنامه‌ها و قوانین موضوع بحث‌های دامنه‌داری در جامعه مدنی ایران بوده‌ است.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود خبر داد که ۳۲۰ هزار دانش‌آموز و ۱۳ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی افغان در ایران حضور دارند.

بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، در سال جدید تحصیلی، از دانش‌آموزان اتباع خارجی مقیم ایران، وجهی بابت ثبت نام در مدارس دریافت نمی‌شود.

پیش از این پناهندگان افغان برای تحصیل در مدارس ایران باید شهریه پرداخت می‌کردند.

XS
SM
MD
LG