لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۹

واکنش گسترده مردم اسرائیل به احتمال حمله به ایران


در روزهایی که افکار عمومی اسرائیل سخت نگران عواقب عملی شدن طرح حمله نظامی دولتمردان اسرائیلی به ایران است، رسانه‌های اسرائیل هر روز موجی از طومار‌ و فعالیت‌های مربوط به مخالفت مدنی با این اقدام احتمالی را بازتاب می‌دهند.

همزمان با تظاهراتی که مخالفان هر شامگاه در برابر منزل اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، در تل‌آویو برگزار کرده‌اند، فضای مجازی در اسرائیل نیز مملو از طومار‌ها و بحث و جدل بر سر عواقب درگیر شدن اسرائیل در چنین اقدام خطیری است.

از جمله یک طومار اینترنتی از روز چهارشنبه هفته گذشته در فضای مجازی قرار گرفت خطاب به خلبانان نیروی هوایی اسرائیل که در آن آشکارا از آنها خواسته شده است از فرمان ارتش، در صورتی که زمان حمله برسد، سرپیچی کنند.

نویسندگان طومار به خلبانان کشورشان نوشته‌اند: «ما نام شما را نمی‌دانیم؛ با افکار و جهان‌بینی شما آشنایی نداریم؛ ولی این را می‌دانیم که در این مقطع زمانی، سرنوشت و آینده و حیات ما تا حد زیادی در دستان شما قرار گرفته است.»

در ادامه طومار آمده است: «در آینده نزدیک، شاید حقیقتاً در همین چند هفتهٔ پیش رو، فرمانی سرنوشت‌ساز دریافت کنید مبنی بر این که باید سوار جنگنده خود شده و به بمباران ایران بروید؛ در برابر شما این گزینه وجود دارد که فرمان را اجرا کنید و هیچ تردیدی در پذیرش ادعا‌ها و استدلالات فرماندهان نشان ندهید. اما این تنها گزینه نیست؛ این اختیار را نیز دارید که بگویید: «نه». گفتن «نه» خدمتی مهم و حیاتی به کشور اسرائیل و همه ساکنان این سرزمین است؛ خدمتی بس عظیم‌تر از اجرای کورکورانه این یا آن فرمان؛ بیش از هر کس دیگری امکانات عملی بسیاری برای جلوگیری از این فاجعه در اختیار شماست؛ ما امیدواریم که به خاطر خود و به خاطر ما، زمانی که آن لحظه فرا رسید، تصمیم درست را بگیرید.»

نویسندگان این طومار که حمایت صد‌ها اسرائیلی را سریعاً جلب کردند خانم وردیت شلفی و آقای عوفر نایمن، دو نمایشنامه‌نویس اسرائیلی هستند. این دو سابقه زیادی در گروه‌های چپ دارند و از جمله برای تحریم هنرمندان اسرائیلی که در کرانه باختری برنامه اجرا کنند، فعالیت کرده‌اند.

در میان اسرائیلی‌هایی که نامه به خلبانان جنگی را مورد حمایت قراردادند، شماری از شخصیت‌های شناخته شده مانند پروفسور خگای رام، پروفسور عانات بیلتسکی، پروفسور راخل گیورا، و پروفسور منی ماوتنر دیده می‌شوند.

در این میان برخی از افسران و شماری از سیاستمداران از این طومار به خشم آمده و آن را نه مخالفت مدنی، بلکه تحریک علیه ارتش و دولت توصیف کرده‌اند.

هشدار شدید پزشکان اسرائیلی حقوق بشری به نتانیاهو و باراک

همزمان مسئولان بنیاد اسرائیلی «پزشکان حقوق بشری» در نامه‌ای به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، و اهود باراک، وزیر دفاع، خواسته‌اند که «از صدور دستور به آغاز حمله به ایران عدول کنند و برای احیای جامعه‌ای که آن را این گونه شکسته‌اند تلاش کنند... شما را فرا می‌خوانیم که در وهله اول موجب زیان بیشتر نشوید».

پزشکان ارشد بسیاری در این بنیاد در نامه خود به دو مقام نتانیاهو – باراک نوشته‌اند که شما برای حمله و تهاجم زمینه‌چینی می‌کنید.

این پزشکان که بسیاری از آنها جراح در رشته‌های مختلف هستند، در نامه خود افزوده‌اند که این اقدام (بمباران تأسیسات هسته‌ای ایران) «اگر جراحی دقیقی هم باشد، موجب آغاز نبردی سراسری در منطقه خواهد شد که بهای آن دست‌کم صد‌ها کشته خواهد بود».

والدین نگران تل‌آویوی و تهرانی: نمی‌خواهیم در جنگ شما کشته شویم

در این میان اسرائیلی‌ها و ایرانی‌هایی نیز که در ماه‌های اخیر فعالیت‌های موفقی برای نزدیک کردن دو ملت به یکدیگر داشته‌اند در این روز‌ها برای مخالفت با حمله احتمالی، عکس‌های خود را در فیس‌بوک گذاشته و زیر آنها اکثراً نوشته‌اند: «نمی‌خواهم در جنگ شما کشته شوم.»

همچنین آنها که خود را «والدین نگران تل‌آویوی و تهرانی» معرفی کرده‌اند، در صفحه فیس‌بوک «اسرائیل ایران را دوست دارد» نوشته‌اند: «پس یک بار دیگر، ما می‌خواهیم با صدای بلند و روشن به این جنگ «نه» بگوییم.»

همزمان، تظاهرات بزرگ دیگری نیز در سه شهر اورشلیم (بیت‌المقدس)، تل‌آویو و حیفا برای شامگاه روز پنج‌شنبه، دوم شهریور، از جمله در برابر دفتر نخست وزیری اسرائیل تدارک دیده شده است.
XS
SM
MD
LG