لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

نامشخص بودن تصمیم «روحانیت مبارز» برای حمایت از رفسنجانی در انتخابات


آیت‌الله موحدی کرمانی
آیت‌الله موحدی کرمانی

همزمان با حمله شدید وزیر سابق اطلاعات و برخی از اصولگرایان به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز گفت که این گروه هنوز برای حمایت از او در انتخابات خبرگان «تصمیم نهایی را اخذ» نکرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمدعلی موحدی کرمانی، دبیرکل این گروه، روز پنج‌شنبه، ۱۰ دی‌ماه، همچنین خبر داد که فهرست این گروه برای انتخابات مجلس شورای اسلامی به «مراحلی» رسیده‌، اما «آماده نشده است».

وب‌سایت «پایش» روز دوشنبه، ۷ دی، به نقل از یک عضو جامعه روحانیت مبارز که نامش منتشر نشد خبر داده بود که اعضای شورای مرکزی این گروه به حمایت از آقای هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری رأی مثبت داده‌اند.

به گفته این عضو جامعه روحانیت مبارز، برخی از مخالفان آقای هاشمی رفسنجانی «در تلاشند تا رأی‌گیری مجددی در جلسه آینده صورت گرفته و با رایزنی‌هایی رأی برخی اعضا را برگردانند».

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، از اعضای برجسته جامعه روحانیت مبارز است، اما بر اساس گزارش‌ها در چند سال گذشته در جلسات این گروه شرکت نکرده است.

جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که اصولگرایان از آنها با عنوان «جامعتین» نام می‌برند، دو تشکل اصلی روحانیون اصولگرا هستند.

وب‌سایت «پایش» روز سوم دی نیز به نقل از یک «منبع نزدیک» به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بدون ذکر نام، خبر داده بود که اکثریت اعضای کمیته انتخابات این گروه با حضور آقای هاشمی رفسنجانی در فهرست خود برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری مخالفت کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، قرار است تصمیم‌گیری نهایی درباره اعلام حمایت از آقای هاشمی در جلسه اصلی جامعه مدرسین انجام شود.

در روزهای گذشته برخی از چهره‌های اصولگرا و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی از جمله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، شدیدا به آقای هاشمی رفسنجانی حمله کرده‌اند.

خبرگزاری فارس نیز به نقل از حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات در دولت محمود احمدی‌نژاد، روز پنج‌شنبه گفت که در انتخابات مجلس خبرگان رهبری «عده‌ای به دنبال فتنه‌ای تازه هستند و مباحثی همچون شورای رهبری را مطرح می‌کنند».

این اشاره‌ای مستقیم به اکبر هاشمی رفسنجانی است که از جمله در روز ۲۲ آذرماه در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفت که پیش از حذف «شورای رهبری» در متمم قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ و بعد از آن معتقد به رهبری شورایی بوده، اما به‌رغم این اعتقاد «تسلیم» تصمیم خبرگان رهبری شده است.

در همین حال حمید رسایی، نماینده تهران در مجلس، نیز روز پنج‌شنبه گفت که «فتنه آینده آمده تا اعتقاد مردم را به ولی فقیه از بین ببرد، به همین دلیل مسائلی مانند شورای رهبری مطرح می‌شود».

آقای رسایی پیش از این نیز ضمن انتقاد از عملکرد آقای هاشمی رفسنجانی در سال ۸۸ گفته بود که «فتنه تمام نشده» و «فتنه اصلی» با عنوان «فتنه اکبر» در آینده نزدیک رخ خواهد داد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و نزدیکان او از اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با عنوان «فتنه» نام می‌برند.

پس از نامزدی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس و همچنین نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی، و افراد نزدیک به او در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، برخی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی و اصولگرایان از جمله احمد خاتمی، امام جمعه تهران، احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، و محمدحسین نجات، معاون فرهنگی سپاه پاسداران، در مورد تکرار اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ هشدار داده‌اند.

حداد عادل: اگر کسی وحدت اصولگرایان را بشکند باید هزینه آن را نیز بپردازد

در همین حال روز پنج‌شنبه همایشی با تاکید بر لزوم رسیدن اصولگرایان به فهرست واحد در انتخابات پیش رو و با سخنرانی تعدادی از چهره‌های اصولگرا از جمله غلامعلی حداد عادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس، و محمدعلی موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تهران، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای حداد عادل در این همایش گفت که «همه احزاب اصولگرا باید در راستای هدف پیروزی اصولگرایان در انتخابات وارد شورای ائتلاف شوند».

وی هشدار داد که «مطمئناً اگر کسی وحدت اصولگرایان را بشکند باید هزینه آن را نیز بپردازد».

در هفته‌های گذشته شورایی به نام «شورای ائتلاف اصولگرایان» تشکیل شده و این شورا غلامعلی حداد عادل را به عنوان سخنگوی خود انتخاب کرده است.

محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران، مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری و صادق محصولی وزیر کشور دولت محمود احمدی‌نژاد از دیگر اعضای این شورا هستند.

با این حال برخی از احزاب و چهره‌های اصولگرا از جمله علی لاریجانی، رئیس مجلس، در این شورا نماینده ندارند.

با این حال، به گزارش خبرگزاری تسنیم، دبیرکل جامعه روحانیت روز پنج‌شنبه در پاسخ به سوالی در این باره گفت: «آقای لاریجانی در جمع ماست و اگر نماینده هم معرفی نکرده است، او در جمع ما حضور دارند.»

بهروز نعمتی، عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس، روز چهارشنبه گفته بود که تاکید آقای لاریجانی برای حضور مستقل در انتخابات مجلس دهم «به معنای دوری از هرگونه تندروی و انزجار از بدرفتاری‌هایی» است که برخی از اصولگرایان در جریان بررسی توافق اتمی وین داشتند.

پیشتر برخی وب‌سایت‌ها و رسانه‌های خبری در ایران گزارش داده بودند که علت نپیوستن علی لاریجانی به «شورای ائتلاف اصولگرایان» حضور «جبهه پایداری» در این ائتلاف است.

XS
SM
MD
LG