لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

اتهام نماینده خامنه‌ای به روحانی: عمدا نقشه مهندسی فرهنگی را اجرا نمی‌کنند


محمد محمدیان
محمد محمدیان

رئیس نهاد نمایندگی علی خامنه‌ای در دانشگاه‌های ایران دولت حسن روحانی را متهم کرد که به «عمد» و با برنامه از اجرای «نقشه مهندسی فرهنگی کشور» خودداری می‌کند.

محمد محمدیان، رئیس نهاد نماینده رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه، دهم مهرماه، در گفت‌و‌گویی که با خبرگزاری «تسنیم» داشت گفت: «برداشت بنده این است که کاملاً تعمدی در دولت وجود دارد که نقشه مهندسی فرهنگی کشور به مرحله اجرا نرسد.»

آقای محمدیان با انتقاد از واگذاری مسئولیت اجرای این نقشه به معاون اول رئیس جمهوری٬ چنین نظر داد که با گذشت بیش از ۱۸ ماه از این واگذاری٬ تاکنون جلسه‌ای در این زمینه تشکیل نشده است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

وی افزود: «این درد دلی است که ما همه جا می‌گوییم. نقشه‌ای که این‌ قدر برایش زحمت کشیده شده و مهم‌تر از آن اولویت کشور است، این ‌گونه به حال خود رها شده است.»

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد که در شورا چندین‌ بار درباره این موضوع تذکر داده شده٬ اما برخی «ناراحت شدند که چرا این موضوع را پیگیری می‌کنیم.»

به گفته آقای محمدیان، در حال حاضر دولت دست‌کم ۵۰ درصد نهادهای فرهنگی را در اختیار دارد و «اگر دولت در این مسیر نیاید، هیچ فایده‌ای ندارد.»

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی کشور اوایل دهه ۸۰ شمسی به درخواست آیت‌الله علی خامنه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز و در سال ۱۳۹۱ به پایان رسید.

گروهی از محافظه‌کاران از دولت حسن روحانی به عنوان یکی از منتقدان این نقشه فرهنگی نام می‌برند٬ به طوری که غلامعلی حداد عادل در این زمینه گفته است که «دولت با نگاه منتقدانه به مصوبه مهندسی فرهنگی نظر کرده است.»

محمد محمدیان هم گفته که دولت درباره این نقشه «نظراتی» دارد که تاکنون به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نکرده است.

در همین زمینه خبرگزاری تسنیم در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۳ بدون آن که نامی از دولت و مقام‌های آن ببرد٬ نوشته بود برخی منتقدان می‌گویند که «تهیه‌کنندگان این سند باید محاکمه شوند.»

نقشه مهندسی فرهنگی کشور چند هدف کلان دارد: مقابله با «هجوم فرهنگی»٬ تغییر سبک زندگی مردم ایران و تقویت بنیان‌های دینی و فرهنگی در جامعه ایران.

تهیه‌کنندگان این نقشه همچنان در انتظار ابلاغ و اجرای آن از سوی دولت یازدهم هستند.

علی خامنه‌ای روز ۲۶ مهرماه ۱۳۹۳ در حکمی به مناسبت دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی٬ بار دیگر بر «مهندسی فرهنگی» و آن چه «تحول علوم انسانی» ‌خواند تاکید کرده و خواستار ادامه تغییرات اساسی در حوزه «علوم انسانی» شد.

رهبر جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر نیز بارها درباره تغییر سبک زندگی مردم ایران هشدار داده و یکی از زمینه‌ها و بستر‌های این تغییرات را «علوم انسانی» دانسته است که در مدارس و دانشگاه‌ها ارائه می شود.

آقای خامنه‌ای از سال ۱۳۸۸ خواستار تحول در سرفصل‌های دروس علوم انسانی در مراکز آموزشی شده است.

XS
SM
MD
LG