لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۵

اتهام هما هودفر: «ورود به حوزه‌های فمینیسم و جرائم امنیتی»


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران

هجده روز پس از بازداشت هما هودفر، استاد دانشگاه کنکوردیای کانادا، از سوی حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران، دادستان عمومی تهران در مورد علت این بازداشت گفت که وی «در حوزه‌های فمینیسم و جرائم امنیتی ورود داشته‌ است».

هما هودفر، مردم‌شناس شناخته‌شده ایرانی-کانادایی که تابعیت ایرلندی هم دارد، روز ۱۷ خرداد پس از احضار به دادسرای امنیت در تهران بازداشت شد، اما علت بازداشت وی تاکنون اعلام نشده بود.

روز جمعه ۴ تیر اما، خبرگزاری میزان در مورد هما هودفر نوشت که وی «عضو هیئت مدیره و از بنیان‌گذاران مؤسسه برانداز ولوم است که در دفتر مرکزی لندن فعالیت می‌کند» و اتهام او را «فعالیت‌های ضدامنیتی» عنوان کرد.

به نوشته این خبرگزاری، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، نیز در رابطه با آخرین وضعیت پرونده هما هودفر اظهار داشت که وی «در حوزه‌های فمینیسم و جرائم امنیتی ورود داشته و پرونده‌اش در دادسرای تهران تحت رسیدگی است.»

پیش از این، بیش از یکصد و هفتاد استاد شناخته‌شده علوم انسانی از دانشگاه‌های اروپا و آمریکا در بیانیه‌ای با اشاره به بازداشت هما هودفر خواستار آزادی فوری و اجازه بازگشت او به کانادا شده‌اند.

انتقال نازنین زاغری به تهران

به نوشته خبرگزاری میزان، دادستان عمومی و انقلاب تهران در ادامه سخنانش همچنین خبر داد که نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی، که در کرمان دستگیر شده بود «اکنون به تهران منتقل شده‌ است».

عباس جعفری دولت‌آبادی تصریح کرد: «تحقیقات لازم برای این پرونده انجام و مستندات و دلایل نیز جمع‌آوری شد و به دلیل آن که این فرد در خارج از کشور فعالیت داشته، تشخیص این بود که رسیدگی به این پرونده در صلاحیت مراجع قضایی استان کرمان نیست و باید در تهران رسیدگی شود.»

روابط عمومی سپاه ثارالله استان کرمان روز ۲۶ خردادماه در اطلاعیه‌ای از خانم زاغری به عنوان «یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که ماموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده بود» یاد کرد.

این اطلاعیه همچنین نوشت که وی «با عضویت در شرکت‌ها و موسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام» جمهوری اسلامی «مشارکت داشته‌ است».

نازنین زاغری در تاریخ ۱۵ فروردین سال جاری توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه کرمان در فرودگاه امام خمینی تهران دستگیر و به کرمان منتقل شد.

یدالله موحد، رئیس دادگستری کرمان، پیش از این گفته بود که خانم زاغری در ارتباط با پرونده بازداشت تعدادی از افراد به اتهام «طراحی» سایت‌های مرتبط با اعتراضات ۸۸ دستگیر شده است. ​

اواسط آذرماه سال ۹۲ دادگستری کرمان اعلام کرده بود که ۱۶ نفر در این شهر به اتهام طراحی وب‌سایت برای «سایت‌های آموزشی شهروند خبرنگار به سفارش شبکه‌های خبری غربی» و «همکاری با شبکه‌های بیگانه» دستگیر شده‌اند.

مقامات دادگستری کرمان این افراد را متهم کردند که «طراح» وب‌سایت «ندای سبز آزادی» بودند و «طرح‌ها و برنامه‌های بی‌بی‌سی فارسی را در ایران اجرا می‌کردند».

طبق گزارش‌ها هفت نفر از این افراد از اعضای وب‌سایت «نارنجی» بودند، وب‌سایتی که در حوزه اطلاع‌رسانی فناوری اطلاعات فعالیت می‌‌کرد.

پس از دستگیری این افراد نیروهای سایبری اطلاعات سپاه ثارالله کرمان ۹ وب‌سایت از جمله «ندای سبز آزادی» ، «سبزنامه» و «نوروز» را هک کردند.

ریچارد رتکلیف، همسر خانم زاغری، در مصاحبه با رادیوفردا اتهاماتی که به او زده شده را «احمقانه و مضحک» خوانده و مسئله همسر خود را «پرونده‌ای سیاسی» توصیف کرده‌ است.

XS
SM
MD
LG