لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۲

واکنش پایگاه اطلاع‌رسانی خامنه‌ای به گزارش‌ها درباره دخالت او در روند انتخاب کابینه


دفتر نشر آثار رهبر جمهوری اسلامی، روز جمعه ششم مردادماه، در یادداشتی بیانیه‌گونه مداخله آیت‌الله خامنه‌ای در انتخاب وزیران دولت را «معطوف به کارآمدی» وزیران و در ادامه «رویکرد حمایتی» او از دولت‌ها دانست.

در این یادداشت که در وب‌سایت رسمی دفتر نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شد، با رد این «ادعا که تک‌تک اعضای کابینه با نظر رهبر انتخاب می‌شوند»، گزارش‌ها در این باره به عنوان «شایعات و القائات اخیر» توصیف شده است.

در حالی که چند روزی به مراسم تحلیف حسن روحانی برای دوره دوم ریاست جمهوری‌اش بیشتر نمانده، اخیراً چند نماینده مجلس با استناد به «شنیده‌ها» اعلام کردند که آقای روحانی قصد دارد در مورد تمام اعضای کابینه خود با رهبر «هماهنگی کند».

از جمله محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، در توئیتر خود نوشت که «طبق سنت رایج» رؤسای جمهوری دو سه وزیر را با رهبر جمهوری اسلامی «هماهنگ می‌کردند»، ولی حسن روحانی می‌گوید من همه اعضای کابینه را با او «هماهنگ می‌کنم».

یک نماینده مجلس دیگر یعنی علی مطهری با اعتراض به این رویه این ایراد را مطرح کرد که در صورت تأیید وزرا توسط رهبر جمهوری اسلامی، دیگر نمایندگان مجلس تمایلی به مخالفت با هیچ وزیر پیشنهادی نخواهند داشت.

در قوانین ایران الزامی برای انتخاب وزرا با هماهنگی رهبر جمهوری اسلامی وجود ندارد، اما این موضوع در دولت‌های گذشته به رویه و سنت بدل شده است.

اکنون پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله خامنه‌ای در یادداشتی با عنوان «دغدغه اصلی رهبر انقلاب در خصوص کابینه» این نکته را رد کرده است که او در انتخاب «تک‌تک» وزرای دولت دست دارد.

در ادامه این یادداشت، چنین «ادعایی» محصول یک «جریان خبری» در داخل کشور ارزیابی شده که از «پشتیبانی پرحجم رسانه‌های خارج از کشور» برخوردار است.

در عین حال این یادداشت به نقش مستقیم رهبر ایران در انتخاب سه وزیر دفاع و خارجه و اطلاعات اذعان کرده و این مداخله را «تکلیفی» خوانده که قانون اساسی کشور بر عهده رهبر ایران گذاشته است.

در ادامه یادداشت آمده است که رهبر ایران در مورد «برخی وزارتخانه‌ها مثل علوم، آموزش‌ و پرورش و ارشاد اسلامی» نیز «حساسیت‌هایی» دارد و در مورد باقی اعضای کابینه نیز «نظری» نمی‌دهد، اما «تأکید دارند که وزیران، افرادی کاری و به ‌دور از حاشیه باشند».

کابینه دولت جمهوری اسلامی ۲۲ عضو دارد.

اما در یادداشت منتشر شده در پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر جمهوری اسلامی، در عین تأکید بر عدم دخالت در انتخاب وزرا، شرایط و رهنمودهایی نیز برای انتخاب «مسئولان» نظام قید شده که به نظر او باید رعایت شوند.

بر اساس این یادداشت، مسئولان نظام جمهوری اسلامی باید «از بُن دندان به اصول انقلاب و وظایف خود معتقد باشند و شأن خود را نوکری و خدمتگزاری به مردم بدانند».

در این یادداشت همچنین تصریح شده «باید مسئولانی انتخاب شوند که به مسئولیت به‌ عنوان فرصتی برای خدمت و جلب رضای خداوند و بندگان او بنگرند، نه آن که مسئولیت را همچون غنیمت و طعمه‌ای بدانند و آن را وسیله‌‌ای برای بیشتر چنگ زدن به دنیا... کنند.»

در جایی دیگر از این بیانیه تأکید شده که رویکرد رهبر جمهوری اسلامی در برابر دولت‌ها «رویکرد حمایتی» است: «همیشه از همه‌ دولت‌ها که بر سرکار هستند حمایت می‌کنم؛ امروز هم همین‌ جور است.»

این در حالی است که بر اساس گفته‌های شخص رهبر و دو دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، آیت‌الله خامنه‌ای به او توجهی ویژه داشت و نظر او را دست‌کم در زمان رئیس جمهوری‌اش بیشتر می‌پسندید.

حسن روحانی و دولتش هنوز در مورد مسئله روش انتخاب وزرا و «هماهنگی» با رهبر اظهار نظری نکرده‌اند.

در این زمینه تنها سخنگوی دولت اشاره کرده است که کابینه دولت دوازدهم «فراجناحی» خواهد بود.

XS
SM
MD
LG