لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

وزیر کار وعده انتخاباتی بقایی برای افزایش یارانه را «دروغ بزرگ» خواند


علی ربیعی چندمین وزیر از کابینه حسن روحانی است که به حمید بقایی می‌تازد.
علی ربیعی چندمین وزیر از کابینه حسن روحانی است که به حمید بقایی می‌تازد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت حسن روحانی وعده پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی از سوی حمید بقایی را «دروغ» خوانده و گفت که این وعده انتخاباتی نوعی «دروغ بزرگ و بزرگ‌ترین دروغ به فقراست.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا٬ علی ربیعی، وزیر کار، روز شنبه، ۱۲ فروردین، در خراسان رضوی چنین نظر داد که خوشبختی جامعه در پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی نیست.

آقای ربیعی افزود: «این هنر نیست که ما ۲۰۰ هزار یا ۳۰۰ هزار تومان در جیب افراد بگذاریم و ظرف چهار ماه به اشکال مختلف چهار برابر آن‌ را از جیبش خارج کنیم.»

حمید بقایی، نامزد مورد حمایت محمود احمدی‌نژاد در انتخابات آینده ریاست جمهوری است که از جمله وعده داده اگر رئیس جمهور شود رقم یارانه‌ها را به ۲۵۰ هزار تومان خواهد رساند.

آقای بقایی روز ۲۳ اسفندماه سال ۱۳۹۵ این ادعا را مطرح کرده و گفت: «یارانه را در گام اول ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان، در گام دوم تا ۲۰۰ هزار تومان و در گام سوم به ۲۵۰ هزار تومان می‌رسانم.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا٬ علی ربیعی نیز با انتقاد از طرح چنین شعار‌هایی گفته که «هدف عده‌ای که پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی را به عنوان راه حل رونق اشتغال مطرح می کنند، انتخاباتی است.»

ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح و دفاع از برخی اقدامات اقتصادی دولت یازدهم پرداخته و گفت: «دولت [روحانی] صدای بلندی ندارد و به همین دلیل دستاوردهای آن دیده نمی‌شود.»

وی با بیان این که باید به جامعه «امید» داد به دورانی اشاره کرد که نرخ مشارکت در جامعه به ۳۸ درصد تنزل پیدا کرده بود که معنای آن «امید کمتر» به دولت برای انجام کار‌ها بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین آماری مبنی بر ایجاد یک میلیون و ۹۳۰ هزار شغل در سال ۹۵ و صدور دفترچه بیمه برای ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین ارائه کرده و گفت برخی در این میان «به جامعه شوک» داده و اقدامات دولت را «کوچک» جلوه می‌دهند.

اظهارات وزیر کار در شرایطی بیان می‌شود که انتقاد محافظه‌کاران از دولت حسن روحانی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ در حوزه اقتصادی افزایش کم‌سابقه‌ای یافته است.

«کوچک» جلوه دادن اقدامات و تلاش‌های دولت حسن روحانی می‌تواند اشاره‌ای به موضع آیت‌الله خامنه‌ای نیز تفسیر شود که در صحت و درستی آمارهای اقتصادی دولت نیز ابراز شک و تردید کرده است.

محافظه‌کاران منتقد دولت یازدهم می‌گویند مشکلات اقتصادی در ایران از جمله بیکاری و تورم به «پاشنه آشیل» حسن روحانی تبدیل شده و آنها امیدوارند با تکیه بر این موضوع بتوانند در این دوره از انتخابات در برابر وی به پیروزی برسند.

حمید بقایی هم که امیدوار است پس از تائید صلاحیت شورای نگهبان و با حمایت محمود احمدی‌نژاد به رقیبی «جدی» برای حسن روحانی تبدیل شود٬ در یک ماه اخیر شعار‌هایی از قبیل پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی مطرح کرده که با واکنش برخی از اعضای دولت کنونی مواجه شده است.

پیشتر ولی‌الله سیف٬ رئیس کل بانک مرکزی، هم در روز اول فروردین در واکنش به این شعار گفته بود که «با توجه به ظرفیت اقتصاد ایران، من از طرح این صحبت‌ها تعجب می‌کنم.»

محمود واعظی٬ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، هم گفته که «مردم بدانند برخی بخش‌ها در اختیار قوه مجریه و برخی بخش‌ها در اختیار قانونگذار است.»

به گفته آقای واعظی، افزایش یارانه نقدی دست مجلس است و نامزد‌‌های انتخابات اختیاری برای افزایش آن ندارند.

XS
SM
MD
LG