لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

کمترین میزان یهودستیزی در خاورمیانه، «در ایران»


وب‌سایت لوبلاگ در مقاله‌ای که روز سه‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت، منتشر کرد بر اساس یک تحقیق تازه می‌گوید که در میان تمام کشورهای خاورمیانه کمترین یهودستیزی را در ایران می‌توان شاهد بود.

مارشا بی. کوئن، نویسنده این مقاله، از بررسی نتایج تحقیقی به این نکته رسیده است که سازمان یهودی و بانفوذ «گروه ضد هتک حرمت» در سال ۲۰۱۴ انجام داده است. این تحقیق با عنوان «صد کشور جهان: شاخص یهودستیزی» اخیرا منتشر شده است.

بر اساس نتایج این تحقیق، از میان بیش از صد کشوری که مورد بررسی قرار گرفته‌اند «یهودستیزترین نقطه جهان» غزه و کرانه باختری است که ۹۳ درصد از ساکنان آن با یهودیان مسئله دارند. عراق با فاصله‌ای نزدیک در مقام دوم قرار دارد.

با این حال ایران حتی در میان ۲۰ کشور اول یهودستیز دنیا نیز قرار نگرفته است.

در تحقیق و بررسی «گروه ضد هتک حرمت» از پاسخ‌دهندگان خواسته شده است تا به ۱۱ پرسش پاسخ «احتمالا درست» یا «احتمالا غلط» بدهند.

برای مثال، در پاسخ به این پرسش که «یهودیان بیشتر به اسرائیل وفادارند تا به کشور محل زندگی‌شان؟» ۵۶ درصد ایرانی‌ها پاسخ مثبت داده‌اند، اما این رقم برای دیگر کشورهای منطقه بسیار بالاتر است. از جمله ۷۱ درصد برای عربستان، ۷۲ درصد برای لبنان، ۸۳ درصد برای عراق و ۸۱ درصد برای بحرین.

خانم کوئن، نویسنده این مقاله و تحلیل‌گری که تخصصش مناسبات ایران و اسرائیل است، تصدیق می‌کند که رابطه ایران و اسرائیل به‌ویژه در ۳۰ سال گذشته بسیار پیچیده بوده است، اما با این همه معتقد است که نتایج تحقیق حاضر ارزش بحث و تامل را دارد.

دیگر شاخص‌هایی که در تحقیق این گروه یهودی مد نظر قرار گرفته و میزان پاسخ مثبت افراد به آنها عبارت‌اند از:

یهودیان در دنیای تجارت بیش از اندازه قدرت دارند: ایران ۵۴ درصد، عربستان ۶۹ درصد، مصر ۷۳ درصد، لبنان ۷۶ درصد، کرانه باختری و غزه ۹۱ درصد.

یهودیان در بازارهای مالی دنیا بیش از اندازه قدرت دارند: ایران ۶۲ درصد، عمان ۶۸ درصد، مصر ۶۹ درصد، یمن ۷۸ درصد، عراق ۸۵ درصد، کرانه باختری و غزه ۸۹ درصد.

یهودیان هنوز از آن چه در هولوکاست بر سرشان آمد زیاد حرف می‌زنند: ایران ۱۸ درصد، مصر ۲۳ درصد، اردن ۲۹ درصد، امارات ۴۵ درصد، قطر ۵۲ درصد، غزه ۶۴ درصد.

یهودیان به هیچ کس اهمیت نمی‌دهند، جز خودشان: ایران ۵۰ درصد، مصر ۶۸ درصد، بحرین ۷۵ درصد، عراق ۷۶ درصد، غزه ۸۴ درصد.

یهودیان بیش از حد بر امور بین‌المللی کنترل دارند: ایران ۴۹ درصد، عمان ۶۷ درصد، کویت ۸۰ درصد، غزه ۸۸ درصد.

یهودیان بیش از حد بر دولت ایالات متحده کنترل دارند: ایران ۶۱ درصد، عربستان ۷۰ درصد، قطر ۷۳ درصد، کویت ۷۸ درصد، عراق ۸۵ درصد، غزه ۸۵ درصد.

یهودیان خود را بهتر از دیگران می‌دانند: ایران ۵۲ درصد، لبنان ۶۱ درصد، مصر ۶۶ درصد، بحرین ۶۸ درصد، اردن ۷۳ درصد، غزه ۷۲ درصد.

یهودیان بیش از حد بر رسانه‌های جهان کنترل دارند: ایران ۵۵ درصد، بحرین ۶۱ درصد، مصر ۶۹ درصد، کویت ۷۲ درصد، اردن ۷۷ درصد، غزه ۸۸ درصد.

یهودیان مسئول بخش اعظم جنگ‌ها در دنیا هستند: ایران ۵۸ درصد،‌ قطر ۶۴ درصد، عمان ۶۵ درصد، عربستان ۶۶ درصد، بحرین ۷۱ درصد، غزه ۷۸ درصد.

دلیل تنفر از یهودیان رفتار و کردار آنهاست: ایران ۶۴ درصد، لبنان ۷۶ درصد، کویت ۸۰ درصد، عراق ۸۱ درصد، اردن ۸۴ درصد، غزه ۸۷ درصد.
XS
SM
MD
LG