لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۱

فراخوان وزیر اسرائیلی به اعراب «برای ایجاد جبهه متحد در برابر ایران»


وزیر دفاع اسرائیل «حکومت‌های میانه‌رو عربی» را فرا خواند تا با قرار گرفتن در جبهه متحدی در کنار اسرائیل، پیمانی مانند ناتو با هدف رویارویی با حکومت جمهوری اسلامی ایجاد کنند.

رسانه‌های آلمان این سخنان را روز سه‌شنبه، دهم اسفند، به نقل از آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، نقل کرده‌اند که هفته گذشته برای حضور در همایش امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده بود.

به نوشته رسانه‌های آلمان، هدف لیبرمن، تشکیل نوعی «سپر دفاعی امیرنشین‌های خلیج فارس و اسرائیل» در برابر ایران است.

به نوشته روزنامه دی‌ولت، آقای لیبرمن در کنار کشورهای خلیج فارس، سایر کشورهای عربی خاورمیانه را نیز به «پیوستن آشکار» به این ائتلاف شبیه ناتو دعوت کرده است.

به گفته آقای لیبرمن، «اتحاد نانوشته» کفایت نمی کند و «باید یک ائتلاف حقیقی» شکل گیرد تا همه طرف ها تعهدات واقعی داشته باشند.

آن طور که در گزارش آمده است، منظور لیبرمن از ایجاد «تعهدات حقیقی» برای اعضای پیمان جدید این است که مانند ناتو، تعرض به هر کشور عضو، سایر اعضای پیمان را به دخالت، همبستگی و کمک‌رسانی مکلف کند.

روزنامه آلمانی اشپیگل نیز در شماره روز سه‌شنبه حضور عربستان را در چنین اتحادی در کنار اسرائیل از «نوع ناتو» مهم ارزیابی کرده است.

اشپیگل افزوده است، قرار گرفتن عربستان در کنار اسرائیل غیرمنتظره نخواهد بود، زیرا سعودی ها و سایر امیرنشین‌ها مدتی است «نگران تحریکات، تحولات نظامی و مداخلات ایران در کشورهای منطقه هستند».

به نوشته اشپیگل، گرچه عربستان در زیرپا گذاشتن موازین حقوق انسانی «دست کمی از ایران ندارد»، اما اعراب به این باور رسیده اند که حکومت ایران «دشمن مشترک آنها و اسرائیل است».

در نشست امنیتی مونیخ در روز سی‌ام بهمن، وزیر دفاع اسرائیل، وزیر امور خارجه عربستان و نیز وزیر خارجه ترکیه، یکی پس از دیگری در سخنانی تند علیه حکومت ایران صف‌آرایی کردند.

موضع‌گیری مشابه اسرائیل، عربستان و ترکیه در برابر حکومت ایران در کنفرانس مونیخ در حالی بود که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در همین همایش، خواهان «دیالوگ میان ایران و کشورهایی که برادران دینی ایران هستند» شد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سه هفته گذشته با سفر به لندن، واشینگتن و سیدنی، «تشکیل جبهه ای در برابر رژیم ایران» را در صدر مذاکرات خود با نخست وزیر بریتانیا، رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر استرالیا قرار داد.

XS
SM
MD
LG