لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۷

مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان ایران، درگذشت


محمدرضا مهدوی کنی در کنار علی خامنه‌ای
محمدرضا مهدوی کنی در کنار علی خامنه‌ای

آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری جمهوری اسلامی، که از حدود پنج ماه پیش به علت عارضه قلبی در کما به سر می‌برد، صبح روز سه‌شنبه، ۲۹ مهرماه،‌ در ۸۳ سالگی درگذشت.

ابراهیم انصاریان، رئیس دفتر ریاست مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس این خبر را تایید کرده است.

آیت‌الله مهدوی کنی ساعت سه بعدازظهر روز چهارشنبه ۱۴ خرداد سال جاری پس از شرکت در مراسم سالگرد فوت آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، بر اثر عارضه قلبی به کما رفته و در بیمارستان بهمن تهران بستری شد.

در غياب آيت‌الله مهدوی کنی از تیرماه سال جاری محمود هاشمی شاهرودی، رئيس پيشين قوه قضاييه و نايب رئيس اول مجلس خبرگان، رياست موقت اين مجلس را بر عهده داشته است.

احمد خاتمی، عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبری، روز چهارم تیر با اشاره به ماده ۱۰ آيين‌نامه این مجلس گفته بود: «اگر عضوی از هيئت رئيسه استعفا دهد يا فوت کند در اولين جلسه مجلس خبرگان انتخاب مجددی انجام می‌شود تا جايگزين اين فرد مشخص شود.»

پیش از آیت‌الله مهدوی کنی، اکبر هاشمی رفسنجانی ریاست مجلس خبرگان را عهده‌دار بود، اما سال ۱۳۸۹ و با بالا گرفتن رویارویی اصول‌گرایان با اکبر هاشمی رفسنجانی بر سر مواضع انتقادی وی درباره اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸ و جنبش سبز، آقای هاشمی رفسنجانی خود را برای ریاست دور بعدی این مجلس نامزد نکرد و آیت‌الله مهدوی کنی توانست ریاست این مجلس را از آن خود کند.

اسفندماه ۱۳۹۱ نیز در حالی که احتمال داده می‌شد که آیت‌الله مهدوی کنی به دلیل کهولت سن بار دیگر نامزد سمت ریاست مجلس خبرگان نشود، وی خود را نامزد ریاست این مجلس کرده و بار دیگر در سمت خود ابقا شد.

محمدرضا مهدوی کنی ۸۳ ساله از اعضای شورای انقلاب در سال‌های اولیه شکل‌گیری جمهوری اسلامی بود و در دولت‌های محمدرضا باهنر و محمدعلی رجایی سمت وزارت کشور را بر عهده داشت و پس از ترور آقایان باهنر و رجایی به عنوان نخست وزیر موقت انتخاب شد.

محمدرضا مهدوی کنی در عین حال دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، از مهم‌ترین تشکل‌های سیاسی اصولگرایان در ایران، و رئیس دانشگاه امام صادق در تهران بود.

این روحانی بلندپایه در دو دهه گذشته از اعضای شورای بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۸، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است.

XS
SM
MD
LG