لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

دو زن در بندر ماهشهر قربانی اسیدپاشی شدند


نیروی انتظامی بندر ماهشهر از اسید‌پاشی به دو زن در این شهر بندری در استان خوزستان خبر داد. یک گزارش حاکی از آن است که «یکی از این دو زن باردار بوده است».

به گزارش خبرگزاری فارس٬ جلیل زبیدی٬ فرمانده انتظامی بندر «ماهشهر»، روز چهارشنبه، ۱۸ اسفند، خبر داد که در یک هفته اخیر «دو زن در پارک پتروشیمی» این شهر «قربانی» اسید‌پاشی شدند.

آقای زبیدی از «اقدامات گسترده» پلیس به منظور شناسایی و دستگیری «عوامل اسیدپاشی‌ها» در این شهر خبر داده و گفت که «سرنخ‌های بسیار خوبی» در این رابطه به دست آمده است.

وی افزود که «بدون تردید به زودی عوامل این ناامنی دستگیر و به مراجع قضایی تحویل خواهند شد.»

این فرمانده پلیس همچنین از حضور «گشت‌های محسوس و نامحسوس به صورت دائمی در پارک‌های شهر» ماهشهر خبر داد.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، وضعیت عمومی قربانیان اسید‌پاشی «خوب» است و گفته شده که «یکی از این دو زن باردار بوده است.»

با گذشت بیش از ۴۸ ساعت از اعلام این خبر٬ رسانه‌ها و نهاد‌های امنیتی٬ انتظامی و اطلاعاتی گزارشی از جزئیات این حادثه و شناسایی یا دستگیری عوامل آن ارائه نکرده‌اند.

اسید‌پاشی به روی زنان در ایران از مهرماه سال ۱۳۹۳ و در پی اسید‌پاشی به شش زن در اصفهان٬ حساسیت ویژه‌ای در جامعه ایران پیدا کرده است.

این حساسیت از زمانی افزایش یافت که گزارش‌هایی مبنی بر انگیزه «مذهبی» عاملان حمله با اسید به شش زن در اصفهان منتشر شد و تاکنون نیز هیچ‌یک از عامل یا عوامل این اقدام شناسایی و بازداشت نشدند.

هدف عمده اسید‌پاشی‌ در ایران را زنان جوانی تشکیل می‌دهند که با انگیزه‌های مختلف شخصی یا انگیزه‌های دیگر از سوی عاملان چنین اقداماتی انتخاب و مورد حمله قرار می‌گیرند.

بنا بر اعلام مقام‌های قضایی در ایران، نخستین اقدام به اسیدپاشی در کشور در سال ۱۳۳۴ رخ داده و نخستین قانون برای مقابله با این اقدام هم در سال ۱۳۳۷ به تصویب رسیده است.

بر اساس قوانین فعلی ایران «اگر اسیدپاشی موجب قتل شود مجازات آن قصاص نفس است» و در غیر این صورت بر اساس ماده ۶۱۲ قانون تعزیرات می‌تواند برای عامل چنین اقدامی سه تا ۱۰ سال حبس در پی داشته باشد.

در حال حاضر متوسط مجازات اسیدپاشی که امروزه از طرف قضات تعیین می‌شود با استناد به ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی حدود دو تا پنج سال حبس و پرداخت دیه است.

XS
SM
MD
LG