لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۷

تب کریمه کنگو در سه استان ایران قربانی گرفت


پس از انتشار گزارش‌هایی از وجود بیماری تب کریمه کنگو در مازندران، یک مقام وزارت بهداشت ایران از ابتلای ۹ نفر به این بیماری از ابتدای سال جاری و مرگ سه نفر از آنان در استان‌های کرمانشاه، خراسان رضوی و مازندران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا شيرزادی ، رئيس اداره کنترل بيماری‌های مشترک انسان و دام در وزارت بهداشت، روز چهارشنبه، سوم تير، گفت که از ابتدای امسال، سه نفر در استان سيستان و بلوچستان و دو نفر در استان مازندران به این بیماری مبتلا شده‌اند.

به گفته آقای شیرزادی، درهر يک از استان‌های کرمانشاه، خراسان رضوی، يزد و کرمان نيز یک مورد از این بیماری شناسایی شده است.

وی خبر داد که از سال ۷۹ تاکنون يعنی طی ۱۵ سال گذشته، ۹۰۰ مورد ابتلای انسانی به بيماری تب کريمه کنگو در ايران وجود داشته که ۱۴۴ نفر از آنها فوت کرده‌اند.

به گفته آقای شيرزادی، ميزان مرگ ناشی از اين بيماری در ايران حدود ۱۵ درصد است.

تب خونريزی‌‌دهنده کريمه کنگو با تب و خونريزی همراه است و از جمله از طريق تماس با دام آلوده انتقال پيدا می‌‌کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز به نقل از سازمان بهداشت حيوانات، اين ويروس در روز جمعه هفته گذشته در نوگاردان مازندران آغاز شده است.

در همین حال قاسم جان‌بابايی، رئيس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، نیز روز چهارشنبه خبر داد که بيماری کشنده تب کنگو در هفته‌های گذشته به مرگ یک فرد ۳۹ ساله منجر شده و يک فرد ۸۰ ساله نيز به اين بيماری مبتلا شده است.

محمدرضا شيرزادی در سخنان روز چهارشنبه خود شايع‌‌ترين راه انتقال اين بيماری در ايران را «ذبح غيربهداشتی وغيرقانونی دام به‌ويژه در مناطق روستايی» خوانده و افزود : «روستاييان هنگام تماس با دام از کندن کنه‌های روی بدن دام خودداری کنند.»

به گفته آقای شيرزادی، ويروس اين بيماری نيم ساعت پس از «گزش کنه و خونخواری آن» داخل بدن دام می‌شود و يک هفته در بدن دام ماندگاری دارد که اگر دام دراین مدت ذبح شود، خطرناک است.

در همین حال محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، پیش از این گفته بود که «این بیماری در ابتدا ممکن است با یک بیماری سرماخوردگی ساده اشتباه گرفته ‌شود و تب، سردرد، تهوع و استفراغ، درد بدن و علائم گوارشی از دیگر علائم ابتلا به این بیماری است».

مقامات وزارت بهداشت ایران بارها اعلام کرده‌اند کهکه دام‌های مبتلا به تب کریمه کنگو «هیچ نشان و علامتی از بیماری ندارند» و از شهروندان خواسته‌اند به هیچ وجه گوشت‌هایی که مهر تایید سازمان دامپزشکی را ندارند خریداری نکنند.

XS
SM
MD
LG