لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۴

تکذیب خبر بازداشت مهدی هاشمی: «این اخبار کذب نشانه خوبی نیست»


وکیل مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، خبرهای منتشر شده درباره بازداشت وی را تکذیب کرده و اعلام کرد که هدف منتشرکنندگان این خبر «ادامه فشار» بر پرونده مهدی هاشمی است. او همچنین گفت که این «اخبار کذب نشانه خوبی نیست».

او گفت: «انعکاس چنین مطالبی را در راستای ادامه فشار‌ها بر پرونده مهدی هاشمی می‌دانیم. »

روز پنج‌شنبه، ۲۱ اسفند، خبرگزاری دانشجو، وابسته به بسیج دانشجویی، و برخی پایگاه‌های خبری اعلام کردند که مهدی هاشمی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.

ساعاتی پس از انتشار این خبر، وحید ابوالمعالی، وکیل مهدی هاشمی، به خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت: «بنده چند دقیقه پیش با مهدی هاشمی ملاقات داشتم و وی هم‌اکنون در منزل پدر خود آیت‌الله هاشمی به سر می‌برد.»

آقای ابوالمعالی در عین حال با بیان این که این اخبار کذب نشانه خوبی نیست افزود: «انعکاس چنین مطالبی را در راستای ادامه فشار‌ها بر پرونده مهدی هاشمی می‌دانیم. »

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، نیز ساعاتی پس از انتشار خبر بازداشت مهدی هاشمی اعلام کرد که بر اساس بررسی‌های خبرنگار این خبرگزاری این موضوع صحت نداشته و کذب است.

در روزهای گذشته همچنین خبرهایی در شبکه اجتماعی وایبر از محکومیت مهدی هاشمی به ۱۵ سال زندان منتشر شده است، اما مقامات قوه قضائیه ایران تاکنون این خبر را تائید یا تکذیب نکرده‌اند.

در همین حال خبرگزاری تسنیم روز چهارشنبه گذشته خبر داده بود که حکم پرونده مهدی هاشمی از سوی دادگاه انقلاب تهران صادر شده و احتمالاً اوایل هفته آینده ابلاغ خواهد شد.

همچنین به گفته غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران، قرار است حکم پرونده مهدی هاشمی تا پایان امسال اعلام شود.

این در حالی است که اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، روز سه‌شنبه، ۱۹ اسفند، گفته بود که «بدون هیچ دلیلی تعداد زیادی اتهام» برای مهدی هاشمی «درست کرده بودند»، اما دادگاه تا به حال دلیلی برای جرم او «پیدا» نکرده است.

یک روز پس از این سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی، صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، در اظهار نظری انتقادی گفت که «القای این که متهم تبرئه شود ولی به‌ نحو دستوری او را محکوم کنند» را «خلاف» و نشر آن را «قابل پیگیری» می‌داند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، اتهامات مهدی هاشمی را «امنیتی - اقتصادی» اعلام کرده،‌ اما به گفته وکلای مهدی هاشمی، عمده اتهامات او «سیاسی» و مربوط به رویدادهای سال ۸۸ است.

هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه، نیز روز پنجم اسفند، پرونده مهدی هاشمی را پرونده‌ای «سنگین» با «۱۲ مورد اتهام» خوانده بود.

این در حالی است که محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی، روز چهارشنبه، ۲۸ آبان، پیش‌بینی کرده بود که او در‌ ‌‌نهایت تبرئه خواهد شد و گفته بود که «موضوع اصلی» پروندهِ موکلش، خود اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، است، نه مهدی هاشمی.

XS
SM
MD
LG