لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۸

در روز جهانی موسیقی، آهنگساز محکوم ایرانی ساز خود را می‌فروشد


مهدی رجبیان (وسط)
مهدی رجبیان (وسط)

همزمان با روز جهانی موسیقی، مهدی رجبیان، آهنگساز و نوازنده‌ای که از سوی دادگاه انقلاب ایران به شش سال حبس و پرداخت ۲۰ میلیون تومان جریمه محکوم شد، اعلام کرد که برای پرداخت این جریمه نقدی سه‌تارش را به فروش می‌رساند.

مهدی رجبیان، نوازنده سه‌تار و بنیان‌گذار وب‌سایت «برگ‌موزیک»، که در زمینه موسیقی آلترناتیو فعالیت می‌کند همراه برادر خود حسین رجبیان و یوسف عمادی، فیلمساز، هر یک به سه سال حبس تعلیقی، سه سال حبس تعزیری و پرداخت ۲۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.

اتهام آنها از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» اعلام شده است.

آقای رجبیان شامگاه چهارشنبه، ۱۲ اسفندماه، در صفحه اینستاگرام خود نوشت که «سازم را به فروش می‌گذارم تا بتوانم جریمه‌های حکم صادر شده را بدهم».

وی سازش را «تمام دارایی» خود عنوان کرده و نوشته است که «چیزی جز این برایم نمانده و همین ساز که با آن بغض کردم و خندیدم را برای فروش می‌گذارم».

وب‌سایت روز جهانی آزادی موسیقی نیز تصمیم مهدی رجبیان برای فروش ابزار بیان احساساتش (سه‌تار) را منعکس کرده و ضمن محکوم کردن حکم صادره برای او خواستار تجدیدنظر دادگاه در این زمینه شده است.

این وب‌سایت نوشته است که در روز آزادی موسیقی که اهالی موسیقی و هواداران آنها آن را جشن می‌گیرند باید به افرادی همچون مهدی رجبیان و دو هنرمند دیگری که از حق انسانی آزادی هنری محروم هستند نیز توجه داشت.

این وب‌سایت اقدامات شماری از دولت‌ها، سیاست‌ها، جوامع و مذاهب سرکوبگر در ممانعت از بیان احساسات شهروندان خود و لذت بردن از ترانه‌ها و موسیقی زیبای تولیدی‌شان را محکوم کرده است.

فری‌میوز، انجمن دفاع از آزادی بیان در موسیقی، هم به همراه ۹ نهاد بین‌المللی دیگر با ارسال نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه ایران و دیگر مقامات جمهوری اسلامی، خواستار تبرئه این سه هنرمند شده بود.

به گفته اوله ریتوو، مدیر اجرایی فری‌میوز، ایران «هر چه به خاطر گفت‌وگو بر سر برنامه هسته‌ای خود اعتبار به دست آورده، این اعتبار را با ارعاب و دستگیری ظالمانه هنرمندان و فعالان رسانه‌ای و مدنی از دست می‌دهد».

سازمان عفو بین‌الملل نیز روز سه‌شنبه، ۱۱ اسفندماه، در بیانیه‌ای، از صدور حکم زندان برای برادران رجبیان و عمادی انتقاد کرده بود.

این نهاد مدافع حقوق بشر، در بیانیه خود، دربارهٔ آن چه «سرکوب مداوم هنرمندان و نقض آزادی بیان در ایران» خوانده، به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داده است.

پیش از این نیز ۱۶۵ هنرمند، نویسنده و فعال مدنی در بیانیه‌ای در اعتراض به احکام قضایی علیه مهدی و حسین رجبیان و یوسف عمادی، خواستار صدور حکم تبرئه آنها و تغییر رویکرد حکومت ایران در قبال فعالان فرهنگی و هنری شده بودند.

این بیانیه به امضای هنرمندانی چون جعفر پناهی، محسن نامجو، شهرنوش پارسی‌پور، مهرانگیز کار، آسیه امینی، شاهین نجفی، هانیبال یوسف، اعضای گروه آبجیز (صفورا و ملودی صفوی)، گروه ایندو (شادی یوسفیان و اردلان پایوار)، اروین خاچیکیان، رعنا منصور و حامد نیک‌پی رسیده است.

مهدی رجبیان به همراه برادرش حسین رجبیان و یوسف عمادی در مهرماه سال ۹۲ در استودیو و دفتر کارشان بازداشت شدند.

این سه نفر پس از تحمل دو ماه انفرادی در بند دو الف سپاه پاسداران با وثیقه دویست میلیون تومانی آزاد شدند.

از وب‌سایت «برگ موزیک» که مهدی رجبیان بنیانگذار آن است، به عنوان وب‌سایت «تولید، انتشار و معرفی موسیقی زیرزمینی ایرانی» نام برده می‌شود.

XS
SM
MD
LG