لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

سعید مرتضوی از دو اتهام مرتبط با پرونده کهریزک تبرئه شد


پس از گذشت بیش از شش سال از وقایع بازداشتگاه کهریزک، سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، از اتهام معاونت در قتل محسن روح‌الامینی از قربانیان این بازداشتگاه و گزارش خلاف در پرونده کهریزک تبرئه شد.

محمدرضا کشکولی، قاضی شبعه نهم دادگاه کیفری تهران روز چهارشنبه ۲۸ مرداد، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اعلام تبرئه سعید مرتضوی از دو اتهام مرتبط با پرونده کهریزک، گفته است که حکم صادره در این زمینه، ابتدای هفته آینده ابلاغ خواهد شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ‌ایسنا، نیز به نقل از وکیل یکی از قربانیان کهریزک، از صدور رأی این دادگاه مبنی بر تبرئه آقای مرتضوی در پرونده کهریزک خبر داده و گفته است که او به این حکم اعتراض خواهد کرد.

رأی دادگاه در مورد اتهامات سعید مرتضوی در حالی ابلاغ شده که غلامحسین روح‌الامینی، پدر محسن، یکی از قربانیان جوان کهریزک، چندی پیش ابراز امیدواری کرده بود که قوه قضاییه جمهوری اسلامی ضرب‌المثل «چاقو دسته خود را نمی‌برد» را باطل کرده و مرتضوی را مجرم اعلام کند.

آقای روح‌الامینی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا ضمن اشاره به این که شکایت خود را در شهریور سال ۸۸ به قوه قضاییه ارائه کرده گفته بود که سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، فقط در «وارونه‌گویی خوب است» و بهتر است به دنبال شغلی دیگر مانند «مشاور فیلمنامه‌های تخیلی» برود.

پیش از این دادگاهی دیگر با بررسی پرونده کهریزک، سعید مرتضوی، علی‌اکبر حیدری‌فر و حسن زارع دهنوی (معروف به قاضی حداد) را به انفصال دائم از خدمات قضایی و پنج سال انفصال از خدمات دولتی محکوم کرده بود.

با این حال خانواده روح‌الامینی شکایت دیگری را علیه مرتضوی به دستگاه قضایی تسلیم کردند و بر پایه گزارش ایسنا، به نقل از پدر محسن روح الامینی، احکام صادر شده مربوط به «بازداشت غیرقانونی» و «گزارش خلاف واقع» بوده و به پرونده قتل فرزندش برای نخستین بار رسیدگی می‌شود.

رد مال و حبس در پرونده تأمین اجتماعی

قاضی کشکولی روز چهارشنبه همچنین به تسنیم گفت که سعید مرتضوی در پرونده سازمان تأمین اجتماعی نیز رد مال و حبس محکوم شده است.

آقای کشکولی در این گفت‌وگو اشاره‌ای به جزئیات حکم صادره در مورد این بخش از اتهامات سعید مرتضوی نکرده اما ساعتی بعد خبرگزاری‌های ایران به نقل از وکیل سازمان تأمین اجتماعی نوشتند که مرتضوی در این پرونده به یک سال حبس محکوم شده که اتهام تحصیل مال نامشروع و تصدی غیرقانونی سرپرستی سازمان تأمین احتماعی است.

به گفته مجتبی نظری، از یک سال حبس در نظر گرفته شده برای آقای مرتضوی، شش ماه آن تعلیقی است.

وکیل سازمان تأمین اجتماعی همچنین گفته است که سعید مرتضوی باید مبلغی را که در ایام سرپرستی سازمان تأمین اجتماعی دریافت کرده، باز گرداند.

آقای نظری همچنین به ایسنا گفته است که در حالی که سازمان تأمین اجتماعی خواهان صدور حکم در مورد ۱۱ ماه سرپرستی سعید مرتضوی بوده، ظاهراً دادگاه فقط نسبت به شش ماه پایانی سرپرستی وی حکم صادر کرده است.

به گفته وکیل سازمان تأمین اجتماعی، بر اساس حکم صادره سعید مرتضوی باید به مدت شش ماه، هر ماه حدود هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، رد مال کند.

پیشتر سخنگوی قوه قضائیه ایران از محکوم شدن سعید مرتضوی، رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی و دادستان سابق تهران، به «حبس و رد مال» و همچنین «تبرئه» وی از «برخی اتهامات» خبر داده، اما به جزئیات دیگر اشاره نکرده بود.

سعید مرتضوی خود پیش از این در مصاحبه با شماره روز دوشنبه ۲۶ مرداد روزنامه اعتماد گفته بود که هنوز حکمش را دریافت نکرده، اما در عین حال احتمال می‌دهد که در پرونده بازداشتگاه کهریزک «تبرئه» شده باشد.

او در بخش دیگری از مصاحبه خود با روزنامه اعتماد احتمال داده بود که در پرونده تامین اجتماعی به بازگرداندن حدود ۴۸ ‌میلیون تومان محکوم شده باشد که، به گفته او، این مبلغ حقوق دریافتی وی از سازمان تامین اجتماعی در مدتی است که دیوان عدالت اداری سرپرستی او بر این سازمان را غیرقانونی اعلام کرده بود.

بخشی از تخلفات تأمین اجتماعی هنوز به دادگاه ارسال نشده

در عین حال مصطفی ترک ‌همدانی، وکیل کارگران شاکی از آقای مرتضوی در پرونده تأمین اجتماعی، گفته است این گونه نیست که تمامی محکومیت سعید مرتضوی بابت «جرائم و تخلفاتش» همین مقدار باشد و «بخش مهم تخلفات» وی در سازمان تأمین‌ اجتماعی هنوز به دادگاه ارسال نشده است.

با این حال محمدرضا کشکولی قاضی پرونده سعید مرتضوی، در گفت‌وگو با تسنیم، در مورد ارجاع بخش بعدی پرونده تأمین اجتماعی به شعبه ۹، گفته است که «فعلاً در این زمینه موضوعی مطرح نبوده و هنوز معلوم نیست به این شعبه ارجاع بشود یا به شعبه دیگری برود».

XS
SM
MD
LG